Flyet som nå er savnet utenfor Vietnam, brakk tuppen av vingen da det kolloderte med halen med et kinesisk fly på rullebanne i Shanghai i 2012. Foto: AP
Flyet som nå er savnet utenfor Vietnam, brakk tuppen av vingen da det kolloderte med halen med et kinesisk fly på rullebanne i Shanghai i 2012. Foto: AP

Savnet fly knakk vingen for to år siden 

Det er fortsatt et mysterium hva som har skjedd med flight MH370. I arbeidet videre undersøkes vedlikehold og muligheten for terror.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
På flyplassen i Beijing, hvor flyet skulle lande, er pårørende samlet på hotell i nærheten. Foto: AP
På flyplassen i Beijing, hvor flyet skulle lande, er pårørende samlet på hotell i nærheten. Foto: AP

SISTE: Malaysias transportminister sier de sjekker identiteten til ytterligere to passasjerer på Boeing 777-flyet som er forsvunnet. Hele passasjerlisten blir nå gjennomgått.

Over ett døgn er gått siden et Boeing 777-200 passasjerfly forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. 

Mindre enn en time etter take-off forsvant flyet, med 239 personer om bord, fra radaren.

– Må ha skjedd raskt

Det pågår en storstilt leteaksjon etter flyet, som man antar har styrtet i sjøen. Det vietnamesiske luftforsvaret fotograferte lørdag to store oljeflak i sjøen. Oljeflakene er observert i havet sør for Taiwan, i området hvor flyet forsvant fra radaren.

SØNNEN SAVNET: Chrisman Siregar viser et bilde av sønnen Firman, som var om bord i det flyet som er forsvunnet. Foto: AP
SØNNEN SAVNET: Chrisman Siregar viser et bilde av sønnen Firman, som var om bord i det flyet som er forsvunnet. Foto: AP
Pårørende blar i brudealbumet til Norliakmar Hamid (til høyre) og Razahan Zamani, som begge var om bord i det savnede flyet. Foto: AFP
Pårørende blar i brudealbumet til Norliakmar Hamid (til høyre) og Razahan Zamani, som begge var om bord i det savnede flyet. Foto: AFP

En nordmann som har vært pilot i Malaysia Airlines, sier at en eventuell ulykke med det malaysiske passasjerflyet som er forsvunnet, må ha skjedd raskt.

– Det er alltid dumt å spekulere på hva som kan ha skjedd, men dette må ha skjedd hurtig i og med at de ikke har rukket å sende ut radioanrop eller mayday, sier tidligere pilot Kjetil Jikiun til NTB.

Kontrollert for ti dager siden

Jikiun jobbet i flyselskapet fra 1991 til 1993.

– Jeg følte det stakk inne i meg da jeg hørte om flyet som er forsvunnet. Da jeg jobbet i SAS, var det en ulykke i Milano, så jeg vet hvordan det er å jobbe i et selskap der det skjer en ulykke. Alle føler seg knust, og selv om man ikke blir direkte rammet, så er det forferdelig vondt, sier han.

Ifølge nyhetsbyrået AP ble det savnede flyet kontrollert, og godkjent, for bare ti dager siden. 

OLJESØL: Vietnamesiske luftfartsmyndigheter fotograferte to store oljeflak sør for Vietnam lørdag. Foto: Reuters
OLJESØL: Vietnamesiske luftfartsmyndigheter fotograferte to store oljeflak sør for Vietnam lørdag. Foto: Reuters

Tuppen av vingen på det samme malaysiske flyet ble brukket av i august 2012, da det kjørte på rullebanen på Pudong internasjonale flyplass like utenfor Shanghai. Vingetuppen kolliderte med halen på et kinesisk fly. Ingen ble skadet i ulykken.

To passasjerer med falske pass

To tredeler av passasjerene om bord i flyet var fra Kina, mens resten var fra andre steder i Asia, Nord-Ameria og Europa. 

I løpet av lørdagen har det blitt klart at to av passasjerene har brukt falske pass for å komme seg om bord. Passene er av en italiener og en østerriker meldt stjålet på reise i Thailand.

Malaysiske luftfartsmyndigheter undersøker nå om flyet er utsatt for et terrorangrep.

De sier at foreløpig er det altfor tidlig å si noe sikkert om det. Ifølge The Telegraph går amerikanske myndigheter nå nøye gjennom passasjerlisten

– Vi er gjort kjent med at det er brukt to stjålne pass, men det er for tidlig å si om dette kan være terror, sier en høytstående amerikanske tjenestemann til NBC News.

David Learmount, som er luftfartsspesialist i magasinet Flight global, sier at et fly på 35.000 fots høyde normalt sett ville hatt god tid til å varsle om tekniske problemer før de eventuelt traff vannet.

Chris Yates, en annen luftfartsekspert, sier til The Telegraph at to områder vil være sentrale i granskingen, nemlig vedlikehold av fly og mulig terrorisme. 

Kan ta dager å finne vrakdeler

Malaysia har sendt 15 fly og ni skip til området hvor det letes etter flyet. Den amerikanske marinen har sendt et krigsskip, og et overvåkingsfly, mens Singapore opplyser at de vil sende et fly og en ubåt. Også Kina og Vietnam vil sende fly til området, melder nyhetsbyrået AP. 

Det er ikke uvanlig at det kan de flere dager å finne vrakdeler av et fly som har styrtet i sjøen. Å lokalisere, og deretter finne flyets ferdskriver og taleregistrator, som vil være sentral i etterforskningen, kan ta måneder og kanskje år.