Madcon-storsatsing ble Youtube-fiasko

Bremanger kommune investerte store summer i musikkvideo som ingen vil se.

Bremanger kommune ville trekke turister til bygda og investerte penger i en musikkvideo med stjerneduoen Madcon i spissen. 

Forespeilet millioner av visninger

Det var store forventninger knyttet til videoen som ble forespeilet millioner av visninger på Youtube.

– Vi har kalkulert med og forventer minimum 15-20 millioner seere, sa regissør Bjørn Myreze under innspilling av videoen i 2011. 

Dårlig respons

Etter at musikkvideoen ble lansert for fire måneder siden har kun 26.000 latt seg imponere.

– Det er ikke noen god avkastning på en markedinvestering å ha dette sluttresultatet, sier Arne-Inge Christoffersen i PR-byrået Llowbank. 

Avviser løgn

Regissøren selv synes det er beklagelig at musikkvideoen ikke har nådd antall visninger som forventet. 

– Da jeg sa det var jeg full av energi og jeg trodde på at dette skulle fungere. Selv om vi ikke har nådd antallet klikk jeg kalkulerte med så har vi i hvert fall lært veldig mye og fått til veldig mye. 

Myreze avviser at uttalelsen i 2011 var en løgn. 

– Det var ikke en løgn, men det var jeg som var litt giret fordi jeg var med på en stor musikkvideoproduksjon som aldri har blitt gjort tidligere i Norge, sier Myreze.

Norges dyreste musikkvideo

Bremanger kommune investerte 200.000 kroner i prosjektet, mens de resterende 600.000 ble finansiert av lokale bedrifter og privatpersoner.

Verdien av det som ble omtalt som Norges dyreste musikkvideo inkludert frivillig arbeidskraft og sponsoravtaler er på 2 millioner kroner. 

En av de mange investorene, Svein Fosse, tror fiaskoen kan ha noe med selve låten å gjøre.

– Man må satse innimellom og det gjorde vi, men så gikk det ikke som forventet. Kanskje det har litt med Madcon og musikken å gjøre. Selve musikken fikk jo ikke veldig god kritikk, noe som kanskje var med på å gjøre at den ikke fikk så mange klikk, sier Fosse. 

Ingen konkrete resultat

Ordføreren i Bremanger kommune, Karl Vidar Førde, er fornøyd med prosjektet men kan ikke vise til konkrete resultater. 

– Det er vanskelig å måle hvor mye vi har oppnådd som kommune med tilflytting og den biten der, men folketallet har vært stabilt i det siste. Utenlandsturister må vi se responsen på nå fremover, sier Førde. 

Investeringen var del av en større markedsføringplan for kommunen. 

Feil bruk av penger

Partileder i Frp Bremanger, Atle Jan Frøyen, mener investeringen var unødvendig.

– Det har absolutt ikke blitt slik som vi hadde forespeilet det, sier Frøyen. 

– Mener du det var feil bruk av penger?

– Ja. Absolutt, avslutter Frøyen. 

Madcon og deres manager, Peter Peters ønsker ikke å kommentere saken.