Petter (10. klasse) fra Oslo får ta matte på videregående

Nå vil kunnskapsministeren vil la flere ungdomsskoleelever ta fag på videregående skole.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De smarteste elevene bor i Oslo, det skulle man i hvert fall tro ut i fra hvem som forserer skolegangen.

På landsbasis er det under én prosent av ungdomsskoleelevene som tar fag på videregående nivå. Men virkeligheten er en helt annen i hovedstaden.

Nå vil kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) satse mer på de aller flinkeste elevene.

– Jeg syns det er greit med en ekstra utfordring, sier Petter Skau-Nilsen.

Han går i 10. klasse på Abildsø ungdomsskole, men to ganger i uken tar han turen til Ulsrud videregående skole for å få ekstra matteundervisning. Til sammen er de rundt 20 elever fra samme område som får undervisning her etter skoletid.

– Det er veldig deilig å være sammen med folk som er på ditt nivå. Og du har en lærer som lærer deg mer enn de kunne gjort på ungdomsskolen, sier Skau-Nilsen.

VIL SATSE PÅ DE FLINKESTE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Foto: Foto: Jon Eirik Olsen / TV 2
VIL SATSE PÅ DE FLINKESTE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Foto: Foto: Jon Eirik Olsen / TV 2

– Ja, man får jo utviklet seg. I stedet for å sitte i timen og gjennomgå ting man syns er litt for lett, sier Sarah Hakim som også går på Abildsø skole.

Dårligere tilbud utenfor Oslo

I inneværende skoleår er det 1570 elever som tar fag fra videregående opplæring. Det er en økning på 28 prosent fra året før.

Kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen fra Høyre vil legge til rette for at flere elever kan gå forsert løp. For der sju prosent av Oslo-elevene tar fag på videregående, er det under en prosent som gjør det samme på landsbasis.  Det er ikke så rart.

En time nord for Oslo, på Harestua skole i Lunner, får ingen elever tilbud om forsert løp. Uansett hvor flink man er.  

– Det er litt urettferdig. Vi bør jo få samme mulighet her selv om de videregående skolene ikke er så nærme, sier Alexandra Glosli som går i 9. klasse.

Virtuell matematikkskole

– Det var en periode jeg var så vant til å få sekser i matte at jeg slapp meg litt ned, også øvde jeg ikke noe og sånn. Det er jo litt dumt da, hvis det blir så lett at man slutter å jobbe i det hele tatt, sier Karen Frøslie som går i 10. klasse.

Både hun og Alexandra ville gjerne hatt tilbud om forsert løp i matematikk. Problemet er at nærmeste videregående skole er en halvtime unna og i en annen kommune. Derfor mener regjeringen at digital undervisning er løsningen, det får man blant annet i Vestfold

Den virtuelle matematikkskolen har gjort det mulig for elever på ungdomstrinnet å ta matematikk på videregående nivå, uavhengig av hvor de bor. Undervisningen foregår på video, chat eller e-post. 

FÅR FORSERE: Elevene i 10. klasse på Abildsø ungdomsskole i Oslo. Foto: Jon Erik Olsen / TV 2
FÅR FORSERE: Elevene i 10. klasse på Abildsø ungdomsskole i Oslo. Foto: Jon Erik Olsen / TV 2

Vil ha likt tilbud i hele landet

Rektor ved Harestua er positiv til å få til en ordning, men mener at man trenger et system slik at tilbudet blir likt. 

– Jeg vet om andre kommuner og regioner som har fått det til. Hvis kunnskapsministeren går inn nå og lover at tilbudet skal bli likt i hele landet, så må han også være tydelig på hvordan dette skal gjøres. 

Han mener myndighetene må på banen og si at dette er noe de videregående skolene må tilby og legge til rette for det.

– I dag er det sånn at det er opp til kreativitetet i hvert fylke for å få det til, og da blir det ikke godt nok, sier Sandvik.

Isaksen er enig med rektoren.

– Tilpasse også for flinke

I tillegg vil de gjøre det slik at man kan ta faget på nytt, om man ikke blir fornøyd med karakteren man får om man prøver seg på forsert løp. Det kunne man ikke før og kan ha vært avskrekkende for mange, tror Isaksen. 

– Jeg er enig i at vi må gjøre mye mer enn i dag og vi er nødt til å både ha digitale verktøy tilgjengelig. Det kan hende vi skal se på om skolen skal få en sterkere forpliktelse også. Til å tilby elevene mer avansert matematikk dersom de er flinke, sier han. 

Han syns de flinke elevene har blitt oversett for lenge.

– Vi må huske på at også flinke elever har rett på tilpassa opplæring, sier ministeren.