Den rusede mannen kjørte 11 mil uten at politiet klarte å stanse ham. Så frontkolliderte han med Sonja og datteren Tilla (5)

– Vi får høre gang på gang at det egentlig ikke er mulig å overleve noe sånt, sier Sonja Stensen. I retten omtalte hun den rusede bilføreren som en potensiell drapsmann. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Han burde blitt stoppet lenge før, sier Sonja Stensen.

Vi spoler tiden drøyt tre år tilbake og skriver søndag 7. november 2010. Sonja og datteren Tilla er på vei hjem til Flekkefjord i Vest-Agder. Det regner, veien er glatt og trafikken på E 39  er stor. 

På vei hjem 

– Jeg og Tilla, som var fem år da, hadde vært på besøk hos moren min på Jørpeland. Mannen min og de tre andre ungene var på hytta, sier Sonja.

Stemningen i bilen var god, mor og datter sang og koste seg. Da de hadde passert Moi bremset Sonja ned, for bilen foran skulle svinge av på en rasteplass. 

STYGG ULYKKE: Sonja Stensen brakk begge beina og fikk indre skader. Venstre fot og høyre hel var knust. Foto: Lund brannvesen.
STYGG ULYKKE: Sonja Stensen brakk begge beina og fikk indre skader. Venstre fot og høyre hel var knust. Foto: Lund brannvesen.
OVERLEVDE: I denne bilen satt Sonja og datteren Tilla på fem år. Foto: Lund brannvesen
OVERLEVDE: I denne bilen satt Sonja og datteren Tilla på fem år. Foto: Lund brannvesen
KJØRTE I RUS: Slik så råkjørerens bil ut etter ulykken. Foto: Lund brannvesen.
KJØRTE I RUS: Slik så råkjørerens bil ut etter ulykken. Foto: Lund brannvesen.

– Jeg ga gass igjen da bilen hadde kjørt av. Da skjedde det grusomme. Slik jeg husker det, så var jeg på vei opp i fart igjen, da det smalt. Det kom ett enkelt skrik fra hun i baksetet, og bilen snurret rundt og havnet i grøften. Etter det var det helt stille baksetet, sier Sonja, og legger til:

– På det tidspunktet visste jeg ikke om datteren min levde. Det var det verste.

Flere varslet politiet

Over en time før ulykken hadde politiet i Agder fått første melding en rød bil som råkjørte vestover fra Søgne mot Mandal. To politipatruljer prøvde å stoppe bilen uten å lykkes.

I en rus av alkohol, tabletter og narkotika kjørte bilføreren i en fart på opptil 140 kilometer i timen. Den sterkt rusede bilisten sneiet borti andre biler, krysset motsatt kjørebane og havnet ved ett tilfelle i grøften. Men sjåføren gir igjen bånn gass, og fortsetter den ville ferden videre nordvest. Flere vitner meldte fra om stygg kjøring, og en tredje politipatrulje ble sendt ut. 

Klokken 18.19 smalt det på Tronåsen i Moi. Den rusede sjåføren kjørte rett i bilen til Sonja og datteren. 

Sjåføren hadde da kjørt i halvannen time, og lagt bak seg elleve mil, fra første melding kom til politiet om råkjøring og fram til ulykken med Sonja og datteren.

Ufør etter ulykken

I dag er Sonja er hundre prosent ufør. Etter ulykken ble hun i en periode sittende i rullestol. Smertene i beina er tidvis uutholdelige og hodeverket er konstant. 

– Det verste er å stå rolig på beina, for da brenner det veldig. Jeg tar maks dose smertestillende, 3200 mg daglig, forteller hun til TV 2. 

– Hva har denne ulykken hatt å si for ditt liv etterpå?

– Absolutt alt. Jeg savner Sonja. Altså, jeg savner den sterke, optimistiske, humoristiske og ti-baller-i-luften-personen som jeg var. For det klarer jeg ikke lenger. Jeg må hvile mye, tåler veldig lite og føler jeg er veldig negativ. Jeg elsket jo å kjøre før, nå kan jeg ikke fordra det, sier hun. 

Datteren Tilla, som i dag er åtte år, ble ikke fysisk skadet, men moren forteller at hun ennå reagerer på høye lyder. Hvis folk skremmer henne, kryper hun sammen og bare gråter.

Etter den voldsomme ulykken kjørte mannen, som aldri har hatt sertifikat, flere ganger i ruspåvirket tilstand. Det gikk nesten tre år før saken mot ham ble ført i Jæren tingrett.

– Hvordan var de tre årene?

– Grusomme. Jeg følte livet sto på vent. Som jeg sa i retten, han er rett og slett en potensiell drapsmann, sier Sonja.

Du sier du har hatt flaks, har du tenkt på at utfallet kunne være annerledes?

– Mange ganger. Vi får høre gang på gang at det skulle egentlig ikke være mulig å overleve noe sånt. Jeg er sikker på at vi har hatt englevakt.

TAR SELVKRITIKK: Bård Austad, Stabssjef ved Agder politidistrikt
TAR SELVKRITIKK: Bård Austad, Stabssjef ved Agder politidistrikt

Mannen soner nå en straff på ett år i fengsel. Sonja er tilkjent en oppreisning på 100.000 kroner.

– Jeg har fire unger og en mann som jeg også skal ta hensyn til. Jeg kan ikke bare sette meg ned og synes synd på meg selv. Det holder hardt til tider, men jeg gidder ikke gå rundt og være bitter. Jeg har et liv å leve. Selv om det er snudd på hodet så har jeg tross alt kommet fra det med livet i behold. Både jeg og Tilla. 

Ventet med å varsle

Agder politidistrikt ventet med å varsle nabofylket Rogaland til rett før bilen passerte fylkesgrensen. Kun åtte minutter senere smalt det i Rogaland. Nå tar politiet i Agder selvkritikk.

– I dette tilfellet burde vi har varslet dem før, sier stabssjef ved Agder politidistrikt, Bård Austad, og fortsetter: 

– Vi forsøkte å stoppe bilen, med to patruljebiler som sto posisjonert på to forskjellige steder, en i Mandal og en lenger vest i Lyngdal. Ingen av dem fant bilen.

– På et tidspunkt visste jeg ikke om datteren min levde. Det var det verste, sier Sonja. Foto: Avisen Agder
– På et tidspunkt visste jeg ikke om datteren min levde. Det var det verste, sier Sonja. Foto: Avisen Agder

– Hvorfor ikke?

– Det vet jeg ikke. Det kan være mange forklaringer på det, svarer Austad.

– Rogaland politidistrikt fikk først beskjed om bilen klokken 18.11, åtte minutter før ulykken skjedde.  Er det for sent, med tanke på at bilen er på vei nord-vestover?

– Ja, når en ser utfallet av denne hendelsen, så er det jo veldig fristende å svare ja på det du spør om, sier Austad.

– Jeg beklager på det sterkeste at vi ikke lyktes, noe vi burde gjort. Dette er en type melding vi får mange ganger om dagen, og vi kan ikke varsle nabodistriktet hver gang. Vi må først forsøke å løse oppdraget så lenge det er i vårt eget politidistrikt.

Han sier det det handler om ressurser, tilfeldigheter, prioritering og dyktighet. 

– Det er åpenbart at vi i politiet har et forbedringspotensial med tanke på å prioritere riktig, men det er veldig mye vi skal prioritere, sier Auestad.

Ber om tips

Av rusbilistene som blir tatt, viser anslag fra UP at politiets promillekontroller bare tar en tredel. En tredel faktisk avslører seg selv ved å forårsake en ulykke. Resten tas fordi noen har tipset politiet.

– Mørketallet er stort, vi avdekker cirka 25 ruskjørere hver dag, mens tallet er anslått til å være 126.000 ruskjøringer hver eneste dag, sier Karlsen.

UP-sjefen mener folk må tipse politiet enda mer for å få ned ulykkestallene.

– Her er det ikke bare politiet som eier problemet, her må hele samfunnet stille opp. De nærmeste til en slik sjåfør, omgivelsene, familie, venner bør forsøke å påvirke, eller hindre at vedkommende kjører i rus, sier han. 

Han legger til at dersom man ikke klarer å hindre en ruspåvirket person til å sette seg bak rattet, så må politiet kontaktes.

VIL HA TIPS: UP-sjef Runar Karlsen vil at folk blir enda flinkere til å si i fra.
VIL HA TIPS: UP-sjef Runar Karlsen vil at folk blir enda flinkere til å si i fra.

UP-sjefen beklager at politiet ikke kalrte å stanse rusbilisten som skadet Sonja, til tross for gjentatte tips. Han sier politidistriktene skal ha dette som en høyt prioritert oppgave.

– Vi skulle selvfølgelig avdekket og avslørt ruskjørerne før de kjører av veien. Da har allerede faren oppstått. Men samtidig kan ikke politiet kontrollere alle de 126.000 mulige ruskjørerne hver eneste dag. Det handler mye om at hver enkelt tar et ansvar, sier Karlsen.

En av hundre biler kjøres av en fører med rus som overskrider lovlighetsgrensen, viser anslag fra Folkehelseinstituttet og Veikantundersøkelsen.