Slik skal Gardermoen kjøles ned

Hovedflyplassen tar i bruk nye virkemidler for å bli mer miljøvennlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Blant annet blir taket på den nye piren i tre, og ikke stål. Oslo Lufthavn er en av de første i verden til å ta i bruke snø til nedkjøling, og kloakk til oppvarming, sier administrerende direktør Nic Nilsen.

GLEDER SEG TIL NYÅPNING: Administrerende direktør Nic Nilsen. Foto: Erlend Sørbø/TV 2
GLEDER SEG TIL NYÅPNING: Administrerende direktør Nic Nilsen. Foto: Erlend Sørbø/TV 2

Oslo Lufthavn vokser. De siste årene har flyplassen vært en byggeplass, med omfattende anleggsarbeider og midlertidige løsninger.

Torsdag markerer flyplassen at utvidelsen er halvferdig. Byggearbeidene har allerede pågått i tre år. Den utvidede flyplassen åpner 27. april 2017.

Stor vekst

– Er Oslo Lufthavn slik den er i dag, blitt for liten?

– Ja, definitivt. I dag er det altfor trangt. Vi har problemer med arealer for å håndtere passasjerer og trafikkavvikling, bagasjeanlegget er for lite og så videre, sier Nic Nilsen til TV 2.

– Hvor stort blir det når dette står ferdig i 2017?

– Teorien sier 28 millioner passasjerer, men vi skal nok kunne klare å trekke det til 30 millioner. Det er jeg rimelig sikker på. 

Nilsen forteller videre at en fase to er planlagt. Dette vil øke kapasiteten til 35 millioner passasjerer. Dagens kapasitet er 23 millioner passasjerer.

Dette taket ble nådd i fjor, etter å ha økt nesten hvert år siden åpningen. Bare i januar i år reiste mer enn 1,6 millioner passasjerer via flyplassen. Det er drøyt 100.000 flere enn i januar 2013.

Bygger for 14 milliarder

Nå utvides terminalen med 117.000 kvadratmeter. Det bygges en ny pir, 21 oppstillingsplasser for fly og et nytt bagasjeanlegg. Prisen er beregnet til drøyt 14 milliarder kroner.

Selv om luftfart neppe vil få noen miljøpris, har utbyggerne som mål å være så klimavennlige som mulig. Derfor er det tatt i bruk tre i taket på den nye piren, og det er brukt ressurser på å få til gode energiløsninger med kloakk og snø.

Oslo Lufthavn har som mål at 70 prosent av passasjerene skal reise kollektivt til og fra flyplassen. I dag er tallet 65 prosent.