Nå kan endelig Tommy kjøre gokart på motorveien

Tommy Rasmussen i Sandnes registrerte det lille kjøretøyet som en firehjuls motorsykkel. Med en fart på opptil 90 km/t kjører han nå gokart helt lovlig – også på motorveien.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den lille doningen til Tommy Rasmussen får stor oppmerksomhet i trafikken. Og det er kanskje ikke så rart, ettersom det lille kjøretøyet trolig er Norges første gokart, som er lovlig på motorveiene. 

– Jeg føler jeg kjører på en rød løper, sier Rasmussen.

FØRST: Dette er trolig Norges første gokart, registrert for motorvei. Foto: TV 2
FØRST: Dette er trolig Norges første gokart, registrert for motorvei. Foto: TV 2

Med klampen i bånn, kan gokarten komme opp i en fart på nitti kilometer i timen. Helt lovlig. Vi blir med Rasmussen når han henter registreringsskiltet hos vegvesenet. Gokarten blir registrert som en firehjuls motorsykkel og er nå tillatt og kjøre for dem som har bil-lappen. 

– Jeg har jobbet lenge for å få dette her til og det blir kjekt å endelig få gokarten på veien. Jeg vil begynne å bruke den til å pendle til jobb, smiler Rasmussen.

Fri ferdsel

Gokarter som har en maksfart på 50 kilometer i timen, har kjørt lovlig på norske veier i nesten ti år. Samtidig har motorveien vært hellig. Nå er heller ikke den et hinder. 

– Hvorfor er dette lovlig i Norge?

– Så lenge de er EU-typegodkjente, så kan ikke vi gjøre noe annet enn å la de bli registrert, sier Dag Folkestad som er leder for kjøretøyseksjonen, Statens Vegvesen i Sør-Rogaland. 

VIL PENDLE: – Jeg føler jeg kjører på en rød løper, sier Rasmussen. Foto: Stian Skjerping/TV 2
VIL PENDLE: – Jeg føler jeg kjører på en rød løper, sier Rasmussen. Foto: Stian Skjerping/TV 2

Omfanget av de små doningene er ikke fastslått, men anses å være beskjedent. Uten en egen kjøretøygruppe i EUs eller vårt eget nasjonale regelverk, kan ikke Statens Vegvesen eller Opplysningsdirektoratet for Veitrafikken (OFV) uten videre skille ut gokartene fra andre firehjuls mopeder og motorsykler i motorvognregisteret.

– Jeg tror man skal være litt forsiktig med å ha denne type kjøretøy ute på motorveien, sier Folkestad.

– Hvorfor det?

– Kjøretøyene er veldig lave, og det medfører jo at de risikerer å ikke bli sett av biler og at de da forsvinner under hjulene. 

Vil endre regelverket

HOS STATENS VEGVESEN:  Her får Tommy Rasmussen registrert gokarten sin som en firehjuls motorsykkel. Foto: Stian Skjerping/TV 2
HOS STATENS VEGVESEN:  Her får Tommy Rasmussen registrert gokarten sin som en firehjuls motorsykkel. Foto: Stian Skjerping/TV 2

– EU jobber med å prøve å endre regelverket på dette området. 

– Hvorfor gjør de det?

Det er nok fordi at man innser at man har hatt huller i regelverket med tanke på de kjøretøyene som er i ferd med å bli registrert og godkjent i Norge, sier Folkestad og tilføyer.

Jeg tror nok ofte så er fabrikanter mer kreative enn regelverket er klargjort for, og da kommer sånne ting. 

Sitter dere og godkjenner, nærmest med tvungen hånd?

Vi gjør nok det, varer Folkestad. 

Provosert

Hvis disse skal ligge og renne rundt på motorveiene, så vil vi nok se en økning i antall ulykker.

Distriktsleder for Trygg Trafikk Rogaland, Ingrid Lea Mæland er ikke i tvil. Gokartene er leketøy og bør ikke kjøre på motorveiene.

SKEPTISK: Ingrid Lea Mæland, distriktsleder for Trygg Trafikk Rogaland. Foto: Stian Skjerping/TV 2
SKEPTISK: Ingrid Lea Mæland, distriktsleder for Trygg Trafikk Rogaland. Foto: Stian Skjerping/TV 2

At det lille kjøretøyet ble godkjent uten et krav om bruk av verken vest eller vimpel, er bensin på bålet til Mæland som er tydelig på at motorveien ikke skapt for slike små kjøretøy.

– At en blir nødt for å forholde seg til EU-regulativer, og ikke tar egne vurderinger, kan se hva som skal inn på norske motorveier. Det stiller vi spørsmål ved, sier Mæland og får støtte av Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

– Se hvor liten en bil blir bak oss i speilet. Hvordan tror du da en gokart blir i speilet, sier Kjell Haugland som er styremedlem i Forbundsstyret til Norges Lastebileier-Forbund (NFL).

Fra førerhuset i lastebilen og ned til bakken er det drøyt 2,5 meter. Og sikten langs sidene er begrenset.

– Det er en trussel for våre sjåfører som kan komme uheldig opp i en situasjon. Jeg er skremt over de som kan ha latt noen få lov til å gjøre det, sier en trist Kjell Haugland.

GOD BUTIKK: Gokart er god butikk for Rasmussen, som er daglig leder RE-EL Import AS i Sandnes. Stian Thu prøvesitter det lille kjøretøyet. Foto: Stian Skjerping/TV 2
GOD BUTIKK: Gokart er god butikk for Rasmussen, som er daglig leder RE-EL Import AS i Sandnes. Stian Thu prøvesitter det lille kjøretøyet. Foto: Stian Skjerping/TV 2

– Det er jo mange små kjøretøy på norske veier allerede?

– Jo, men det er forskjell på en bil og en gokart. Tenk hvis vi skal ligge i 80 km/t med et vogntog på motorvei og det kommer en liten gokart som du knapt nok kan se over veibanen, og er det lite grann vått i veibanen, da er vannspruten bak en bil så stor at du ikke har sjanse til å se den lille gokarten, sier Haugland og legger til.

– Forbundet er veldig imot dette og vi tenker sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet.

God butikk

Oppmerksomheten rundt den lille bilen er stor og nyheten om fri ferdsel er god butikk for Rasmussen, som er daglig leder RE-EL Import AS i Sandnes. Hittil har flere titalls personer meldt sin interesse. En av dem som vil kjøpe den raske gokarten er 25 år gamle Stian Thu. 

– Jeg har prøvd en gokart med mye mindre motor, men det gikk litt sent, sier Thu og gjør seg klar til en prøvetur.

Etter en liten runde rundt kvartalet er 25-åringen helt overbevist.

– Jeg er ikke tvil, jeg må ha en sånn!

– Tørr du kjøre den på motorveien?

– Ja, det gjør jeg. Ingen problem, gliser Thu.

– Jeg er ikke tvil, jeg må ha en sånn, sier Stian Thu. Foto: Stian Skjerping/TV 2
– Jeg er ikke tvil, jeg må ha en sånn, sier Stian Thu. Foto: Stian Skjerping/TV 2