TESTDAG: Norske trenere, smørere og løpere brukte gårsdagen til å teste ski.
TESTDAG: Norske trenere, smørere og løpere brukte gårsdagen til å teste ski.

Nå vil alle smøreleverandørene gi nye produkter til Norge

– Det er jo litt ironisk, sier smøresjef Knut Nystad.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SOTSJI (TV 2): Mandag uttalte smøresjef Knut Nystad at det finnes produkter Norge ikke hadde tilgang på. 

– Jeg skulle ønske at jeg hadde det beste produktet. Gjerne det svenskene har. Det ryktes at enkelte fabrikanter favoriserer enkelte land. Vi har hørt de ryktene fra to leverandører, sa Nystad.

Fikk tilbud om nye produkter
Utspillet fikk fart på leverandørene. Nå forteller Nystad at flere har banket på smøreboden med nye produkter.

– For to dager siden snakket jeg om produkter vi ikke hadde fått. Da var det noen som plutselig kom med produkter. Det er artig å se at det fungerer, sier Nystad. 

– De bare kom og banket på døren?

– Ja. Og så kom de med nye produkter, sier Nystad. 

– Hva sa dere da?

– Nei, vi kan jo ikke si noe særlig. Men det er ironisk at det dukker opp nye produkter når pressekorpset begynner å hyle, sier Nystad.

Northug testet sprintskiene
I går var han ute og testet ski mens snøen lavet ned over Laura skistadion. Også Petter Northug og Ola Vigen Hattestad brukte dagen til å teste. 

– Skiene føles bra ut, men alt er relativt. Vi må se hvordan vi klarer oss i forhold til konkurrentene, sier Nystad.

Han forteller at det norske smøreteamet har en god tone med de fleste leverandørene. 

– Leverandørene pleier å være veldig profesjonelle. De er ute og tester, de også. De gjør en fantastisk jobb, og når de kommer, kommer de med en rapport. Der står det hvilke tester de har gjort, på hvilket føre og med hvilken metodikk. Basert på de rapportene formulerer vi våre egne testserier. Det er hele tiden et harmonisk samspill, men det er jo vanskelig å teste ting du ikke har, sier Nystad.

– Er det noen spørsmål pressen burde stilt deg som ikke er blitt stilt?

– Nei, det er det ikke. Media gjør jobben sin. De tilfredsstiller behovet til folket. Dere ser hvilke historier som selger. Det er bare å se hvor mange klikk de får, og det bestemmer mye hva neste hovedoppslag blir. Men den enes død er den andres brød. Man føler at det er mange som profitterer på at det går dårlig - at neste historie skal bli enda mer radikal for å få klikk, sier Nystad.