PRØVEPAKKE: Disse to eskene ble sendt som en prøvepakke. Linda ville ikke ha flere forsendelser, men selskapet fortsatte å tappe penger fra kontoen. FOTO: PRIVAT.
PRØVEPAKKE: Disse to eskene ble sendt som en prøvepakke. Linda ville ikke ha flere forsendelser, men selskapet fortsatte å tappe penger fra kontoen. FOTO: PRIVAT.

Utenlandske svindler-bakmenn tapper kontoen til Linda

Linda bestilte en pakke med kosttilskudd, men bakmennene fortsetter å ta penger. – Jeg begynner å bli ganske desperat, sier Linda.

Det startet med en annonse på Facebook. Slankeproduktet Green Coffee Beans lokket med en rekke helsepåstander. Prisen var billig - bare 49 kroner.  Den norske kjendisen Solveig Kloppen ble brukt i markedsføringen. 

– I utgangspunktet virket det seriøst. Dessuten var det ikke snakk om mye penger, sier Linda Stensrud til TV 2. 

Linda sier at hun bestilte en prøvepakke som inneholdt to forskjellige kosttilskudd, men allerede etter hun betalte fikk hun en dårlig følelse, og meldte ifra til selskapet at hun ikke ønsket flere forsendelser.

Da hadde hun allerede oppgitt kontoinformasjonen sin til det utenlandske selskapet. 

– Den 22. januar gikk det 100,- ut av kontoen min, sier Linda til TV 2. 

Falsk artikkel

Annonsen som dukket opp på internett er utformet som en avisartikkel. I artikkelen skriver Solveig Kloppen at hun raste ned i vekt etter å ha benyttet produktet. Hjemmesiden bak annonsen er registrert i Panama. 

Kloppen sier til TV 2 at hun er misbrukt i annonsen, og ikke har noe med selskapet å gjøre. 

Fra den fiktive artikkelen kan man klikke seg videre til en nettbutikk som heter Perfect Nutrition store. Selskapet opererer med et norsk kundeservicenummer, men har adresse i Wales.

TV 2 har sporet seg frem til lokalene deres, som er et garasjebygg noen mil på utsiden av Cardiff. 

Selskapet opererer også med en returadresse i Skottland. 

SKEPTISK: Påstander som dette har vi ennå til gode å se dokumentasjonen på, sier Tonje Hovde Skjelbostad. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no
SKEPTISK: Påstander som dette har vi ennå til gode å se dokumentasjonen på, sier Tonje Hovde Skjelbostad. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad, sier at de opp igjennom årene har sett flere lignende tilfeller av at kjente norske kvinner blir brukt til markedsføring av kosttilskudd. 

Forbrukerombudet har ikke vurdert de helsepåstandene som nettbutikken kommer med, men av erfaring så får nettsiden varsellampene til å blinke hos forbrukermyndighetene. 

– Påstander som dette har vi ennå til gode å se dokumentasjonen på, sier fagdirektøren til TV 2. 

Fortsetter å ta penger

I forrige uke mottok Linda to forsendelser fra selskapet. Da hun sjekket nettbanken, oppdaget hun at selskapet hadde gått inn på kontoen hennes og tatt 700 kroner – dette til tross for at hun ikke hadde godkjent betalingen, eller ønsket å kjøpe flere produkter. 

FALSK: Slik ser annonsen for kosttilskuddet ut. FOTO: Skjermdump.
FALSK: Slik ser annonsen for kosttilskuddet ut. FOTO: Skjermdump.

Da Linda oppdaget transaksjonen ringte hun til banken og sperret kortet. Men det var til liten nytte. 

Noen få dager etter oppdaget hun at det utenlandske selskapet hadde vært inne og tatt ut ytterligere 1700 kroner fra kontoen. 

– Jeg ringte banken min og sa de måtte hjelpe meg. Jeg hadde sperret kortet og trodde det ville hjelpe. Jeg fikk vite at det ikke hjalp, selv ikke om jeg slettet kontoen min. Om selskapet hadde lagt inn flere ordre, så kunne de fortsette å trekke penger et halvt år fremover i tid, sier Linda til TV 2. 

Linda forteller at det er forskjellige navn som har stått for uttakene av kontoen hennes.  Nå føler hun seg maktesløs ovenfor svindlerne hun ikke klarer å stanse. 

– De har tatt over 1600 kroner for noen piller, og kan fortsette å ta. Jeg begynner å bli ganske desperat nå, sier hun til TV 2. 

Vil gi tilbake halvparten

Etter at TV 2 begynte å undersøke saken, har selskapet nå tilbudt å gi tilbake 50 prosent av pengene de har trukket fra kontoen til Linda. Selskapet lover at pengene vil være på plass i løpet av en uke.

 

Utilgjengelige

Da TV 2 forsøker å ringe det norske kundeservicenummeret som står oppført på sidene til nettbutikken, kommer vi til en engelsktalende kvinne som ikke ønsker å svare på spørsmål. 

Når vi forsøker å sende epost, får vi ikke svar. 

Den eneste som svarer på TV 2s henvendelser, er en mann som kaller seg John Meyer, som opplyser at han er manager i et selskap som heter eGlobal Media. 

Han sier at selskapet hans kun jobber med shippingen av produktene. Han sier til TV 2 at han skal forsøke å stanse de falske annonsene, men vil ikke svare på spørsmål om hvordan og hvorfor kontoen til Linda blir tappet uten at hun ønsker det. 

Det danske selskapet Formlife fikk 2000 klager til Forbruker Europa:

– Skremmende

Direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, sier det er skremmende enkelt for useriøse selskaper å ta til seg penger fra forbrukere. 

– Det er skremmende. Som forbruker åpner man dørene til sin egen konto, sier Wiik. 

Wiik sier til TV 2 at har noen få mottatt lignende henvendelser på dette selskapet, men sier metoden er velkjent. Forbrukere som føler seg lurt oppfordres til å kontakte Forbruker Europa hjelp.

– For noen år siden mottok vi 2000 henvendelser på et dansk selskap som gjorde det samme, sier han. 

Men, istedenfor at Forbruker Europa skulle forholde seg til useriøse bakmenn, tok de tak i bankene og holdt de ansvarlige. 

Etter finansavtaleloven er ikke kunden ansvarlig for uautoriserte trekk fra kontoen. Bankene, derimot, kan holdes medansvarlige dersom de tillater de ulovlige trekkene.  

– I dette tilfellet er alt utover den første transaksjonen fra Linda uautorisert, og dette vet bankene. Bankene er ansvarlige for uautoriserte transaksjoner, og kan ende opp i en medvirkningsituasjon hvor de kan få rettet kravene mot seg. 

 

Populære klipp fra TV2.no:

Vis flere