KLAGESTORM: Over 100 personer har klaget det ulovlige trusesalget fra Haugesund Dialog inn for Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet.
KLAGESTORM: Over 100 personer har klaget det ulovlige trusesalget fra Haugesund Dialog inn for Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet.

Kan få smekk på pungen etter ulovlig trusesalg

Truseselgere slår seg konkurs etter klagestorm til Forbrukerombudet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukerombudet varslet i dag at de vil bøtelegge selskapet Haugesund-Dialog AS etter at en rekke forbrukere har klagd inn selskapet. 

– Måten de opererer på er langt unna hederlig og ærlig forretningsdrift, sier Knut Øivind Malmin til TV 2. Han har en som har klagd til forbrukermyndighetene etter at sønnen ble det han beskriver som en ufrivillig truse- og sokkekunde hos selskapet. 

Og de er langt fra alene. 

– Ulovlig salg

Forbrukerombudet har behandlet 132 individuelle klager, som alle har reagert på handelspraksisen til Haugesund-selskapet. 

I desember ble Anders Dokken Riis (22) kontaktet av en ivrig selger som lurte på om han ville ha en gratis boksershorts. 

– Jeg sa at jeg gjerne kunne ta i mot en gratis bokser, men sa at hvis det var noe forpliktende så var det ikke aktuelt, forteller Riis til TV2.no. 

Ringte direkte til bokser-sjefen

Selskapet fortalte at de tok opp samtalen, og bekreftet at han ikke tegnet abonnement dersom han mottok en prøvevare.

Sandefjord-mannen Anders Dokken Riis (22) er én av mange som har blitt forsøkt lurt til å betale for undertøy han fikk beskjed om var gratis. Foto: Anders Dokken Riis
Sandefjord-mannen Anders Dokken Riis (22) er én av mange som har blitt forsøkt lurt til å betale for undertøy han fikk beskjed om var gratis. Foto: Anders Dokken Riis

Boksershortsen kom i posten. I januar fikk Riis plutselig purring i posten på en regning han aldri skulle hatt i utgangspunktet. Han ringte selskapet og fikk omsider tak i sjefen.

– Han fortalte at siden de hadde tatt opp samtalen, så hadde vi inngått en avtale. Jeg ba om å få spilt av lydopptaket av samtalen, og da skulle han ringe meg dagen etter.

Riis visste da at han klart og tydelig hadde sagt fra om at han ikke ville ha abonnement.

– Dagen etter ringte han meg, og sa at de droppet hele betalingskravet fordi han ikke ville bruke mer tid på saken, forteller Riis.  

Strømmet på med klager

Kundene har forklart til Forbrukerombudet at de har mottatt klager på at kundene har blitt krevd penger for produkter de enten fikk vite var gratis, eller som de aldri ba om å få tilsendt.  Haugesund-Dialog var opprinnelig et callsenter som videreformidlet truser og sokker for et annet selskap.

Høsten 2013 brøt de samarbeidet, og fortsatte å selge egne produkter. Dette stanset ikke strømmen av klager. Forbrukerombudet kaller salget for ulovlig. 

– Det er grunn til å tro at det dreier seg om store mørketall her også, sier fagleder Sverre McSeveny-Åril i ombudet til TV 2. 

Kan få bøter

Åril sier at Forbrukerombudet nå varsler at de vil bøtelegge selskapet og daglig leder, Steffen Espelid, for overtredelser av markedsføringsloven. 

Selskapet risikerer nå en bot på 250.000,-. Espelid selv risikerer også å merke trusesalget på pungen. 

– Daglig leder kan få et overtredelsesgebyr på 100.000,- bekrefter Åril ovenfor TV 2. 

Ombudet har bedt selskapet om en uttalelse om praksisen og klagemengden. De har også bedt selskapet bekrefte at de vil følge lovverket i fremtiden. Ifølge Forbrukerombudet, har de ikke mottatt svar fra Haugesund-Dialog AS. 

– Vi legger ned

Selskapets daglig leder, Steffen Espelid, sier til TV 2 at de i løpet av det siste døgnet har sendt inn den dokumentasjonen ombudet har etterspurt, og regner med at det ikke lenger vil bli aktuelt med å bøtelegge verken selskapet eller ham selv. 

Espelid sier at de selvsagt ikke er fornøyd med antallet klager som har kommet inn, men mistenker at det skyldes en mistolkning av regelverket.  Han mener de endret praksis da de brøt med samarbeidspartneren sin.  Han håper og tror at klagene nå vil slutte å strømme inn til ombudet. 

– Alt over 0 klager er i utgangspunktet dårlig, men vi har hatt 70.000 kunder, så 130 er ikke så mye.

Espelid avviser at selskapet systematisk har underkommunisert betingelsene ved kjøp av trusene og sokkene. 

– Jeg skal ikke si at 100 prosent av selgerne våre har opptrådt korrekt under salg, men vi har gått over jobben og det har sett bra ut. Det forekommer i feil i denne bransjen som i alle andre, men gjør du en feil i denne bransjen så blir du fotfulgt resten av tiden.

Espelid sier at Haugesund-Dialog nå vil legge ned driften av selskapet. Oppbudsbegjæringen skjer ifølge Espelid uavhengig av om de blir bøtelagt eller ikke. 

– Vi ønsker ikke å fortsette i dette markedet, sier han til TV 2. Han varsler at selskapet fortsatt vil forsøke å kreve inn utestående beløp fra kunder som har klagd dem inn for brudd på markedsføringsloven. 

Til tross for at Forbrukerombudet mener at salgspraksisen har vært ulovlig vil selskapet fortsette å kreve inn pengene, varsler Haugesund-Dialog.

– Vi må sette oss ned og se på hvorfor kunden har bestridt kravet, og se på dokumentasjonen, sier Espelid.