Maskotene for OL i Sotsji. Foto: IOC
Maskotene for OL i Sotsji. Foto: IOC

Bli olympisk maskot-designer

Du har kanskje lagt merke til de olympiske maskotene i Sotsji? Nå trenger Ungdoms-OL på Lillehammer din hjelp til å finne en maskot.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Maskoten fra forrige ungdoms-OL i Innsbruck 2012. Foto: IOC
Maskoten fra forrige ungdoms-OL i Innsbruck 2012. Foto: IOC
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Magne Vikøren i Lillehammer 2016.
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Magne Vikøren i Lillehammer 2016.

Er du mellom 15 og 25 år kan du bli med i konkurransen om å designe den offisielle maskoten til Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. Du kan delta i konkurransen på vår Facebook-side her.

- Vi er et arrangement av, for og med unge og derfor ønsker vi at ungdommen selv skal få lage maskoten vår. Det blir en internasjonal konkurranse, så vinneren kan like godt komme fra Namsos som New York, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Magne Vikøren i Lillehammer 2016.

Lillehammer 2016 har satt opp noen kriterier for hvordan maskoten bør være:

- Sporty, glad og ungdommelig 

- Et dyr eller en fantasifigur

- Knyttet opp mot Lillehammer og vinteridrett

- Passe den visuelle identiteten til lekene 

- Gjenspeile arrangementet, Lillehammer og norsk ungdom

Konkurransen varer fram til 31. mars.  Etter det skal en jury kåre tre finalister. Den av finalistene som får flest stemmer i en Facebook-avstemming vil vinne maskotkonkurransen og en Samsung smarttelefon.

- Vi er fulle av forventinger til forslagene. Fra før har vi latt unge lage både logo og visuell profil til lekene, så vi har god erfaring med å slippe til ung kreativitet. Nå gleder vi oss til å se maskotforslagene renne inn, sier Vikøren.

De andre vinterolympiske leker for ungdom arrangeres på Lillehammer 12.-21. februar i 2016. Over 1100 deltakere i alderen 15-18 år fra 70 nasjoner kommer for å konkurrere i de syv vinterolympiske sportsgrenene.  Utøverne skal også gjennom et kultur-og læringsprogram som blant annet omfatter temaer som antidoping, bruk av digitale medier og opplæring i de olympiske verdier.  Les mer om lekene her.