Fritt frem for ID-svindel 

Statens vegvesen er overrasket over hvor lett det er å svindle ved bruktbilsalg. Nå lover de gjennomgang av rutinene. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
OVERRASKET: Avdelingsdirektør i Vegdirektoratet er overrasket over at deres rutiner gjør det så lett med id-tyveri. Foto: TV 2
OVERRASKET: Avdelingsdirektør i Vegdirektoratet er overrasket over at deres rutiner gjør det så lett med id-tyveri. Foto: TV 2
FRASTJÅLET: Lorns Paul Ferangen fikk frastjålet sin idenitet. Se hans historie i videoen øverst i saken. Foto: TV 2
FRASTJÅLET: Lorns Paul Ferangen fikk frastjålet sin idenitet. Se hans historie i videoen øverst i saken. Foto: TV 2

I årevis har kriminelle kjøpt og videresolgt titusenvis av bruktbiler i Norge uten å skatte av fortjenesten, og ofte uten at alle bilavgifter til staten er betalt.

– Veldig overrasket

Et «gigantisk hull i gjerdet» har muliggjort en svært omfattende omsetning av bruktbiler i Norge, uten at dette frem til i dag har vært på radaren til skattemyndighetene. 

– Vi er veldig overrasket over omfanget som nå avdekkes. Vi har ikke noen rutiner for spesiell identitetskontroll av salgsmeldingen når vi mottar den, men vi ser jo nå at vi trenger å gå igjennom og se på om våre rutiner skal endres, sier avdelingsdirektør Kari Aamot i Vegdirektoratet til TV 2 Nyhetene.

Onsdag fortalte TV 2 om hvordan bruktbilsvindelen foregår. Normalt kjøper kriminelle opp biler fra private selgere i Norge som får betalt kontant. Bilene selges så videre, men uten at fortjenesten på salget oppgis. Ofte blir heller ikke omregistreringsavgift eller årsavgift betalt.

LES OGSÅ: Slik foregår gigant-svindelen med bruktbiler

Jukser med salgsmeldingen

På salgsmeldingen, hvor selger fyller ut venstre side, fyller oppkjøper ut høyre del. Svindelen foregår ved at oppkjøper skriver navn og personnummer til en annen person, som enten er uvitende om hva som skjer eller samarbeider.

En gjennomgang som Tollvesenet har foretatt, viser at vel 900 privatpersoner står bak salget av mer enn 10.000 biler de siste fem årene.

Vil stoppe svindelen

Hva vil dere gjøre for å rydde opp i dette?

– Vi har berammet et møte sammen med toll- og skatteetaten hvor vi vil diskutere tiltak for å få slutt på denne aktiviteten som nå har et stort omfang. Umiddelbart vil vi gå igjennom våre rutiner og se om vi kan forbedre dem og det vil vi gjøre hvis vi kan. Vi har sikkert forbedringspotensial, erkjenner Aamot. 

TV 2 vet at Statens vegvesen har kjent til svindelen i årevis, uten at det ser ut til at man har vært villig til å gjøre noe for å stoppe dette. Men når omfanget nå er kjent, innser Aamot at man ikke har noe valg.

Kjent aktivitet

– Hvorfor har man ikke tatt tak i dette tidligere?

– Så lenge at den personen som eier en identitet som er stjålet ikke melder fra til oss, så har vi ikke noe incitament til å endre dette. Men vi må gå igjennom våre rutiner i forhold til identifikasjonssjekk. Vi er jo kjent med at det har foregått svindel, men det omfanget som nå avdekkes, det er veldig overraskende, presiserer Aamot.

Etablerte bilfirma svindler 

Også etablerte bilfirmaer svindler ved ikke å oppgi organisasjonsnummer, men i stedet bruke personnummer til en eller annen privatperson for å skjule «skattespor» som leder tilbake til firma. Og for å slippe skatt på fortjeneste.

Skattemyndighetene får i dag kun kjennskap til bilen eller bilene man er registrert som eier av per 31. desember. Alle biler man har eid i løpet av et år og som er videresolgt, forblir ukjent for skattemyndighetene. Dette er ikke uproblematisk, mener både toll- og skatteetaten. 

– Hvis noen ønsker informasjon hvor mange biler som har vært registrert på meg eller andre i løpet av året og som jeg ikke eier per 31. desember, så må skatteetaten be om informasjon fra oss, sier Aamot.