Det finnes 1500 norske ølmerker og stolte produsenter viste fram de norske produktene på matmessen Grüne Woche i Berlin i dag.

Men å reklamere for de samme ølsortene hadde vært vanskelig hjemme i Norge. Her har vi forbud mot å reklamere for alkoholdholdige drikkevarer.

– Forbudet er totalt utdatert. Reklameforbudet ble innført for 40 år siden. Siden har verden forandret seg totalt, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Vil lette på forbudet

Nå vil landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) forsøke å lette på reklameforbudet.

– Hvis du skal bygge opp en bedrift er det viktig at du får informere om produktet og regjeringen vil se på om det er muligheter for at norske produsenter skal få fortelle om det ølet de produserer, sier Listhaug til TV 2.

Bryggerinæringen jubler over forslaget.

– Absolutt. Dette er noe vi har jobbet for i flere år. VI har massiv politisk støtte, men kverna har malt veldig langsomt, så nå er det bra at det endelig gjøres noe med dette her.

Må ha med Krf

Listhaug må imidlertid forholde seg til politiske meningsmotstandere også.

– Dere må ha med dere Krf?

– Jada, og så får vi se om det innenfor dagens lovverk er mulig å få til noen justeringer, som gjør at vi får mulighet til å informere om produkter som forbrukerne absolutt er interessert i, sier Listhaug.

Tror ikke ministerens idè kommer seg på bena

Men det blir ikke nødvendigvis lett å få med seg regjeringstøttepartiet Krf.

– Nå er det slik at regjeringspartiene har skrevet under en avtale med oss, hvor vi fastslår at hovedlinjene står fast, og jeg forutsetter regjeringen holder det de har skrevet under på, sier stortingsrepresentant Hans Olav Syversen i Krf.

– Regjeringen kan ikke regne med støtte fra dere?

– Jeg regner ikke med at dette blir et forslag engang. Fordi vi har et reklameforbud, og å prøve å innføre snikreklame, det kan man bare ikke gjøre med vår tilslutning, det tror jeg alle forstår, avslutter Syversen.