– Jeg har aldri opplevd en slik intens frykt

Rekordmange trenger hjelp på sjøen. For Marius og kameratene ble et Sea King-helikopter redningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På 30 år er antall oppdrag femdoblet og Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS) beskriver fjoråret som ekstremt.

Likevel er grunnbemanningen den samme som i 1986 – to personer.

Marius Trøim er en av dem som måtte få hjelp på sjøen. Sammen med to kompiser, alle i midten av 20-årene, skulle han seile i en 38 fot stor Bavaria seilbåt fra Bergen til Lillesand.

Værutsiktene var laber bris til vindstille og medvind.

– Fra den dagen vi dro så sjekket vi jo værmeldingen. Det er jo noe du konstant gjør og i hvert fall når du skal på en lengre tur, sier Marius som fikk sin første båt da han bare var åtte år gammel. 

Denne seilasen satte likevel all hans erfaring på en hard prøve. Det er nå snart et halvt år siden de tre kompisene opplevde dramaet på havet.

– Vi hadde kommet oss til Haugesund og bestemte oss for å gå videre på nattseilasen. Vi sjekket det vi kunne sjekke av værinformasjon via laptop og iPad. Vi tok også en telefon hjem til noen som var på land for nettopp å få en bekreftelse på at det var i orden at vi kunne reise videre. 

MANGE OPPDRAG: Sea King redningshelikopter fra 330-skvadronen i lufta over Oslofjorden under en flyoppvisningen. Det er denne typen helikopter som sendes ut på redningsoppdrag. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
MANGE OPPDRAG: Sea King redningshelikopter fra 330-skvadronen i lufta over Oslofjorden under en flyoppvisningen. Det er denne typen helikopter som sendes ut på redningsoppdrag. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
HRS: Her fra Hovedredningssentralen på Sola ledes redningsoperasjoner på norsk territorium. Foto: TV 2
HRS: Her fra Hovedredningssentralen på Sola ledes redningsoperasjoner på norsk territorium. Foto: TV 2

I det de når kysten av Rogaland, slår været om og seilbåten blir truffet av en enorm bølge.

Enorme bølger

– Plutselig gjør båten et skikkelig kast. Bølgen kom fra intet og det neste du ser er bare de hvite skumtoppene. Jeg hang i sikkerhetslina over rekkverket på båten og de to andre greide heldigvis å holde seg fast, der de satt rett under cockpit-teltet. Når båten fikk rettet seg opp igjen så var første prioritert å få fart i skuta igjen, for jeg skjønte at det ville komme en bølge til. 

Neste bølge kveler motoren og seilbåten er i ferd med å kantre. Det er mørkt, vinden er sterk og det pøsregner.

REDNINGEN: Her blir en fjellklatrer heist om bord i et Sea King redningshelikopter.
REDNINGEN: Her blir en fjellklatrer heist om bord i et Sea King redningshelikopter.

Situasjonen forverrer seg og Marius bestemmer seg for å sende ut et nødsignal. 

– Du ser lys rundt deg som du vet er land og du har jo lyst til å komme deg på land, men du vet at går du på sjøen så har du ikke sjans til å komme deg opp igjen, på grunn av strømmen og bølgene. Og i tillegg er fjellene så – ja, kall de dramatisk store og sannsynligheten for at du greier deg er så liten. Så du står jo i en håpløs situasjon og skulle ønske at noen var der umiddelbart. Jeg har aldri opplevd en slik intens frykt.

330-skvadronen ble redningen for de tre guttene på seiltur.

En etter en ble de heiset opp i redningshelikopteret og fraktet trygt til land.

DRAMATISK: Marius Trøim forteller om den dramatiske opplevelsen på sjøen. Foto: TV 2
DRAMATISK: Marius Trøim forteller om den dramatiske opplevelsen på sjøen. Foto: TV 2

Fra Marius sendte ut nødsignalet til guttene var plukket opp i helikopteret, så hadde det gått 30 minutter. 

– Hadde det ikke vært for redningsmannskapet så hadde det vært e et mareritt som  jeg ikke tørr å tenke utfallet på. Det kunne vært en av de siste dagene i livet vårt. Det var ille.

Motorstopp og grunnstøtinger

Trykket på Hovedredningssentralen på i Sola er enormt. På tretti år er antall oppdrag femdoblet og fjoråret beskrives som ekstremt.

I fjor koordinerte HRS Sør 5385 redningsoppdrag.

Det er 13 prosent flere oppdrag enn i 2012. 2979 av alle utrykningene var oppdrag på sjøen, en økning på 25 prosent.

– Dette er «all time high», som vi sier på norsk. Det er første gang vi har passert fem tusen hendelser, sier redningsinspektør i HRS Sør-Norge, Stein Solberg.

Totalt koordinerte landets to hovedredningssentraler 8036 redningsoppdrag. 4053 av alle utrykningene var oppdrag på sjøen. 

– Hvorfor skjer det flere hendelser nå enn før – tror du?

– Det er flere årsaker til det. En ting er den generelle samfunnsutviklingen. Det er blitt mer naturlig å involvere flere og det er kanskje en lavere terskel for å be om bistand, noe som vi syns er helt greit. 

Hva er dine tanker om 2014, etter et så heftig år som 2013?

– Det viser oss ganske klart at vi ikke kan være nok tilstede på arenaene som vi ønsker å være tilstede på, i mellom hendelsene.  Vår jobb er å dra i trådene og forhåpentligvis sørge for at resursene blir brukt på den mest effektive måten. Så langt har det gått bra, men det er måte på hvor lenge vi kan strekke den strikken der. 

Behov for økt bemanning

Samtidig som antall oppdrag øker er bemanningen på operasjonsrommet på Sola lik som den var i 1986. To personer. 

– Det er det jo ikke tvil om at hverdagen har forandret seg siden 1985. Sett i fra en operativ side er det et klart er behov for å styrke bemanningen, det syns jeg utviklingen av hendelser gir et så klart bilde på. Vi er nødt til å se på og øke bemanningen også operasjonsrommet og i tillegg også dagtidspersonell. 

Fra i år er begge Hovedredningssentralene tildelt ni millioner kroner i året, på deling.

Er det nok?

– Nei, det er det ikke. Det er en begynnelse, men vi trenger det dobbelte. For med det store antallet sjøhendelser, så skal det ikke så veldig mye til før at man blir satt under press med to stykk på vakt. Der skulle vi gjerne ha vært fire til fem stykker på vakt til en hver tid i forbindelse med sjøhendelser. 

– Hittil har det gått bra, men så har vi vel sikker hatt noen hendelser som var heldig at det gikk så bra.