10 år siden drap, løgner og utroskap rystet Sverige  

Det lille tettstedet Knutby havnet i hele Skandinavias søkelys over natten - i en skandale basert på drap, sektisme og sex. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Før 10. januar 2004 hadde få hørt om Knutby, 8 mil nord for Stockholm.

Men i løpet av få timer var bygda, med rundt 500 innbyggere, satt på kartet for alltid. Opprullingen av et drap og et drapsforsøk avslørte et nettverk av utroskap, løgner og manipulasjon gjennom den lokale menigheten, og saken ble en av de mest omtalte kriminalsakene i Sverige på 2000-tallet. 

Også i Norge fikk saken stor oppmerksomhet, fordi frikirkepastoren Helge Fossmo (42), som ble dømt til livsvarig fengsel for drap og drapsforsøk, opprinnelig var norsk. Han har norske foreldre og var norsk statsborger frem til 1994.

Hva skjedde i Knutby?  

10. januar 2004 ble Fossmos 23 år gamle kone Alexandra skutt og drept i sin egen seng i pastorboligen.  Parets da 26 år gamle barnepike, Sara Svensson, sto bak drapet.  Hun hadde høsten året før angrepet Alexandra med en hammer, og hadde etter dette oppholdt seg hos sin far i en annen del av landet. 

Men drapet på Alexandra Fossmo var ikke barnepikens eneste ugjerning denne natten. 

Hun hadde allerede gått til angrep på Fossmos nabo. IT-mannen Daniel Linde lå og sov da Svensson tok seg inn i huset. Da Linde våknet og reise seg fra sengen, skjøt hun ham i hodet og brystet. Han overlevde - så vidt. 

Svensson ble pågrepet dagen etter og erkjente både drap og drapsforsøk. 

Ble manipulert av elskeren 

Men under etterforskningen kom det snart frem at det ikke var Svenssons eget initiativ å ta livet av de to naboene. Det var pastoren selv, Helge Fossmo, som hadde sendt tekstmeldinger med instruksjoner og formaninger om hvordan 26 år gamle Sara skulle drepe. Han ble pågrepet og siktet for å stå bak drapene.

Det ble også satt i gang ny etterforskning av dødsfallet til Fossmos første kone Helene. Hun døde i 1999 og ble funnet med bruddskader i hodeskallen og det smertestillende preparatet dekstropropoksifen i blodet. Saken ble henlagt som en ulykke. 

 

Skyldte på «Kristi Brud»

Når det gjaldt drapet på hans nye kone, Alexandra, hevdet Helge Fossmo også at han var uskyldig, og ikke sto bak tekstmeldingene. Han hadde bare videreformidlet dem fra Alexandra Fossmos søster, Åsa Waldenau. Hun var en sentral skikkelse i Fossmos menighet, og hadde tilnavnet «Kristi Brud». 

Under rettssaken forsøkte Fossmo og hans forsvarere å fremstille Waldenau som kvinnen bak det hele

– Dette med Kristi brud var i hovedsak Helges lære. Han matet opp en opphøyning av min person, fortalte Waldau under rettssaken.

– Ble du overbevist om at du faktisk var Kristi brud, undret Fossmos forsvarer.

–Han lurte meg en periode. Jeg ser i dag hvordan han bak min rygg brukte dette for å utøve makt i forsamlingen. Jeg har ikke levd som Kristi brud, sa Waldau.

I rettssaken ble Fossmos aktive, utenomekteskapelige liv brettet ut i detalj. Han hadde fem elskerinner. Den av disse var skuddofferet Daniel Lindes kone Anette, Hun havnet selv under mistanke i en periode, og var siktet for medvirket for medvirkning til drapene, men siktelsen frafalt.

Gift for tredje gang i fengselet  

 

Helge Fossmo ble dømt til livstid og soner i Tidaholm-anstalten i Sør-Sverige. I 2007 giftet han seg med en trebarnsmor som hadde kontaktet han i fengsel. Han har regelmessig permisjon, noe familien til Alexandra reagerer sterkt på. 

Sara Svennson ble dømt til psykiatrisk behandling. Etter å ha sonet det siste året i åpen anstalt ble hun i 2011 sluppet fri. Hun jobber nå i butikk i Småland. 

«Kristi Brud» Åsa Waldau bor fortsatt i Knutby og er pastor i Filadelfiamenigheten. Hun har startet Gränsta Spa i Knutby. 

Daniel Linde har skilt seg fra Anette og flyttet fra Knutby. 

– Splitter et lite samfunn 

 

Ti år er gått. Livet har gått videre i Knutby. 

Men hvordan er det å leve videre et sted som for alltid kommer til å bli forbundet med drap og sektisme? 

Psykologispesialist Pål Grøndahl sier til TV 2 at det er vanskelig når tragedier rammer små steder fordi mange kjenner mange. 

– Det kan lett bli spekulasjoner. Hvem gjorde hva, hvem reagerte ikke, hvem visste noe. Mange vil føle for å ta et standpunkt, eller ta avstand til det som har skjedd. 

Dette mener Grøndahl kan føre til en polarisering eller en splittelse av samfunnet. 

– Det vil ofte være ord mot ord, for eksempel i Vågå-saken hvor man kun hadde underlige sms-meldinger og to rettslige kjennelser. Mange hadde sympati med Øygard, andre med jenta. Det er ofte vanskelig å vite hva man skal tro og hvem man skal høre på.

– I Norge har steder opplevd å i lang tid etter hendelsen bli forbunnet med negative hendelser. Hvordan oppleves dette for innbyggerne på små steder? 

–  Noen steder vil man alltid bli assosiert med, som Bjugn og Alvdal. Når det gjelder Vågå, var de bevisste på å få det til å hete Øygard-saken i stedet for Vågå-saken og det ser ut til å ha hjulpet noe, sier Grøndahl.