LER AV FETTHETS: Jørgen Foss i Landsforeningen for overvektige kaller den australske bloggeren som fikk erstatning etter å ha flydd sammen med en overvektig for «latterlig». Likevel skulle Foss ønske at flysetene var større.
LER AV FETTHETS: Jørgen Foss i Landsforeningen for overvektige kaller den australske bloggeren som fikk erstatning etter å ha flydd sammen med en overvektig for «latterlig». Likevel skulle Foss ønske at flysetene var større.

Kjendisslanker Jørgen Foss (24) vil ha «tjukkas-seter» på fly

Verken SAS eller Norwegian har egne seter for overvektige passasjerer. Det ønsker lederen i Landsforeningen for overvektige å gjøre noe med.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 skrev mandag om australske Rich Whisken som fikk erstatning fra et flyselskap etter å ha sittet sammen med en overvektig mann på en flyet.

Erstatningen har vakt enorm oppsikt i Australia.

Whisken har flere ganger fått drapstrusler etter at han sammenlignet den overvektige mannen med blant annet «Star Wars»-figuren Jabba the Hutt og firehjulstrekkeren Suzuki Swift.

Leder i Landsforeningen for overvektige, Jørgen Foss (24), kaller blogginnlegget «latterlig», men han ønsker en debatt om størrelsen på flyseter kjært velkommen.

– Ingen oppegående personer hadde skrevet noe slikt. Det er bra med debatt om overvekt, men dette er bare lavmål, sier han til TV 2. 

Slankeopererte Foss sier at mange overvektige gruer seg til å fly, og det kan være en psykisk belastning for vedkommende.

ÅPEN: Jørgen Foss ønsker debatten om størrelsen på flyseter velkommen.
ÅPEN: Jørgen Foss ønsker debatten om størrelsen på flyseter velkommen.

Vegrer seg for å fly

– Blogginnlegg som dette er skadelig. Det siste vi trenger er at overvektige isolerer seg mer og blir inaktive. Det fører bare til mer overvekt. Jeg kjenner til mange overvektige som unngår å fly, sier Foss.

Han sier at han skulle ønske at flyseter var større, og at det burde være mulig å kunne velge seg et større sete hvis man ønsker dette. 

–  I Canada får man faktisk to flyseter gratis hvis man har behov for det, sier han.

I 2008 slo høyesteretten i Ottawa fast at mennesker som er fysisk handikappet på grunn av overvekt fortjener å få to seter for prisen på én billett.

Saken nådde Høyesterett etter at tre kanadiske flyselskap, Air Canada, Air Canada Jazz og Westlet, klaget på et vedtak fra Det kanadiske transportbyrået som hadde vedtatt av overvektige ikke skulle måtte betale ekstra hvis de må ha to seter. Flyselskapene ble ikke hørt, og dermed får overvektige to seter for prisen av ett.

«Enorm, illeluktende, fleskete bautastein»

Foss synes det er underlig at Rich Whisken fikk erstatning fra Jetstar Airlines etter det han kalte «flyturen fra helvete».

BLOGGET: Slik illustrerte Rich Whisken flyturen han mener var traumatisk for både kropp og sjel.
BLOGGET: Slik illustrerte Rich Whisken flyturen han mener var traumatisk for både kropp og sjel.

– Jeg forstår at det er ubehagelig, men det var nok ubehagelig for dem begge. Men å få erstatning for å ha flydd sammen med en overvektig? Det er rart.

I klagen skrev Whisken at han betalte 250 kroner ekstra for et sete ved nødutgangen, med ekstra beinplass - men at han «ble limt fast til setet på grunn av en enorm, illeluktende, fleskete bautastein». 

To dager etter at han klagde til JetStar Airlines, fikk han de 250 kronene tilbake. 

– Jeg oppfordrer alle flyselskap til å ha ulike størrelser på flysetene, og å gjøre sitt beste for at alle passasjerer får en god reise, sier Foss. 

– Vanskelig å gi tilbake et tillegg som ikke finnes

NYTT: Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS sier at han aldri har hørt om situasjoner som blogger Rich Whisken beskriver.
NYTT: Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS sier at han aldri har hørt om situasjoner som blogger Rich Whisken beskriver.

Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS sier til TV 2 at det på deres flyvninger er mulig å booke et ekstra sete mot et lite tillegg i prisen. På interkontinentale flyvninger har de også seksjonen Pluss.

– Da betaler man litt mer, og får større plass og mer komfort. Setene er bredere og lengre fra hverandre, sier han.

SAS tar ikke betalt for setebestillinger, og Sandstø sier at de derfor ikke kunne refundert et tillegg av den typen Rich Whisken fikk.

– Det er vanskelig å gi tilbake et tillegg som ikke finnes. Jeg har aldri hørt om en slik situasjon før, der en passasjer krever kompensasjon for å ha sittet ved siden av en overvektig.

Ulike retningslinjer

Det varierer hva slags praksis flyselskaper har når det kommer til håndtering av overvektige.

Norwegian har i likhet med SAS ingen grensesetting. Samoa Air fikk i fjor stor oppmerksomhet over hele verden da de innførte kilopris for sine passasjerer.

Air France, United Airlines og KLM besluttet i 2010 at de som ikke får plass i ett sete, må betale for to.