
Fortsatt kaos for Norwegian: Iselin (18) rekker ikke skolen
Først ventet passasjerene i 14 timer på flyplassen i Bangkok. Så kom beskjeden om at hjemreisen utsettes til i morgen. De reisende fortviler over dårlig informasjon fra Norwegian.
– Det siste vi har fått beskjed om nå, er at flyet er innstilt, og at det skal gå et nytt fly klokken 11.45 lokal tid mandag, sier Glenn Main Henriksen.
Han sitter på et hotell i Thailand. I hele dag har datteren Iselin (18) ventet på flyplassen i Bangkok. Hun reiser hjem før resten av familien for å rekke skolen på mandag.
Norwegian-flyet tilbake til Norge hadde opprinnelig avgangstid klokken ni lokal tid søndag morgen. Nå må både hjemreise og skole vente.
– Hun og venninnen har heldigvis kommet seg på et hotell, og det er ikke Norwegians fortjeneste. Noen venner av oss skaffet dem både hotellrom og leide bil. Det eneste de har fått av Norwegian, er 111 kroner i matpenger. Ikke engang på en flyplass i Thailand er det mye penger til mat, sier en frustrert Henriksen.
Les også: Kundene fortviler over Norwegians Dreamliner-kaos
Meldinger i hytt og pine
Men det er verken matpenger eller forsinkelse som irriterer ham mest.
– Det har vært kaos. Ingen har visst noe. Meldingene deres kommer i hytt og pine.

Pappa Henriksen forteller at reisen har blitt utsatt en rekke ganger i løpet av dagen. Informasjonen fra Norwegian har kommet på SMS og via representanter på flyplassen i Bangkok. Men ikke alle reisende har fått meldingene, noe som har skapt stor forvirring.
– Jeg vet ikke hvor mange som har fått med seg at flyet går kvart på tolv i morgen. Det var nesten tilfeldig at vi fant ut dette. Personer som sitter på nettet, blir raskere oppdatert enn dem som kun får SMS. Norwegian sitter tydeligvis med informasjonen lenge før de sender ut tekstmeldingene.
Les også: Nok et Norwegian-fly forsinket fra Bangkok
Fugl i motoren
På vei inn mot Bangkok fikk Norwegian-flyet plutselig en «birdstrike» - en fugl i motoren. Kommunikasjonskonsulent Daniel Kirchhoff i Norwegian sier at teknikere jobbet på spreng for å fikse skaden.
– Det er klart dette er en uheldig situasjon, men en «birdstrike» er utenfor vår kontroll. Nå har vi endt opp med å leie et fly som skal ta passasjerene fra Thailand til Norge på mandag. Det er viktig for oss å gi passasjerene tydelig informasjon om når de kan komme hjem, sier Kirchhoff.
Han har ikke fått konkret informasjon om de tekniske detaljene rundt SMS-systemet til Norwegian.

– Det er beklagelig hvis passasjerer som har registrert mobilnumrene sine, likevel ikke har fått SMS. Da må vi se gjennom rutinene våre.
Les også: Norwegian-passasjerer: – Dette har vært elendig
Lar seg ikke lokke igjen
Thailand-turisten Glenn Main Henriksen sier han ikke har hatt problemer med Norwegian tidligere. I fremtiden kommer han til å være mer skeptisk til flyselskapet, men det gjelder kun på langdistanserutene.
– Man har hørt mye om forsinkelsene i det siste, men de lokker stadig med nye fly og lave priser, så vi måtte jo bare prøve. Det ble med prøvingen på langdistanse for vår del.
Etter en lang dag med mye venting for datteren Iselin, kommer pappa Henriksen til slutt med en gladmelding på e-post sent søndag kveld norsk tid.
– Nå har jentene endelig fått en skikkelig nattbuffet, og den er i regi av Norwegian. Etter 14 timer, skriver han og avslutter med et smilefjes.
Les også: Kjos: – Jeg kan bare beklage
Se video av slitne Norwegian-passasjerer som fikk innstilt flyet fra New York tidligere i uka: