NY FORSINKELSE: Passasjerene på DY7206 får noen ekstra timer i Bangkok fredag. Foto: Norwegian/Creative Commons
NY FORSINKELSE: Passasjerene på DY7206 får noen ekstra timer i Bangkok fredag. Foto: Norwegian/Creative Commons

Nok et Norwegian-fly forsinket fra Bangkok

Skyldes følgefeil etter tidligere tekniske problemer, opplyser Norwegian.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nok et av Norwegians avganger fra Bangkok var fredag kraftig forsinket.

Flyet som etter planen skulle landet i Stockholm klokken 14.55 fredag ettermiddag, hadde ikke tatt av fra Bangkok klokken 10 og var da over åtte timer forsinket.

Ny planlagt ankomst til Stockholm er 22.20 fredag kveld.

– Mye reisetid for pengene

Blant de 293 Norwegian-passasjerene som nå er på vei hjem, er Hans-Jørgen Vesterås.

Da TV 2 snakket med ham like før klokken 10 var han sammen med de andre passasjerene på vei inn i et innleid Airbus-fly fra Hi-Fly.

– Vi har jo fått tilstrekkelig informasjon, men vi vil jo helst komme oss raskt og effektivt hjem. Jeg merker at det er litt amper stemning her nå, sa han til TV 2 mens han ventet på at flyet skulle lette.

På grunn av forsinkelsene må passasjerene som skal videre til Oslo, overnatte i Stockholm før de kan fly videre lørdag formiddag.

Til tross for forsinkelsen på hjemreisen tar nordmannen det med humør.

– Vi får trøste oss med at vi får mye reisetid for pengene når vi reiser med Norwegian, sier han og ler.

Norwegian beklager

– Dette skyldes følgeforsinkelser på grunn av de tekniske utfordringene vi har hatt den siste tiden, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til TV 2.

Sandaker-Nielsen sier at det er beklagelig at passasjerene opplever forsinkelser. 

– Når slike forsinkelser oppstår så får passasjerene utdelt matkuponger og blir innkvartert på hotell, sier Sandaker-Nilsen.

Flere passasjerer i Bangkok lufter sin frustrasjon på Twitter. En mann melder at han ikke rekker å plukke opp barna som avtalt på grunn av forsinkelsen.

FLYEKSPERT: Førsteamanuensis Espen Andersen sier det er umulig for Norwegian å ha et fly stående i beredskap i tilfelle noe skulle hende med en annen maskin.
FLYEKSPERT: Førsteamanuensis Espen Andersen sier det er umulig for Norwegian å ha et fly stående i beredskap i tilfelle noe skulle hende med en annen maskin.

– Nå er barna på 13 og 17 store nok til å være hjemme alene en natt, men hyggelig er det ikke, skriver han.

Kan ikke ha beredskap

Espen Andersen, flybransjeanalytiker og førsteamanuensis ved BI, mener folk bør ha forståelse for at tekniske problemer kan oppstå.

– Men burde ikke Norwegian ha et reservefly? 

– Nei, de kan ikke ha noe reservefly stående. Dette flyet koster 1,2 milliarder kroner. Jeg vet ikke om du er villig til å satse 1,2 milliarder i tilfelle noe skulle skje, sier Andersen.

Selskapene har dessuten mulighet til å leie inn fly.

– Det er omtrent som å ringe etter drosje når bussen ikke går. Det blir dyrt, men det koster bare noe den ene gangen. Problemet er at det tar tid å få dette flyet på plass. Det er langdistanse vi snakker om, sier Andersen til TV 2.

Kalkulert risiko

Forsinkelsene er dårlig PR for Norwegian, men Espen Andersen peker på at problemene begrenser seg til langdistanserutene.

– Så må vi tenke litt på hvordan folk kjøper flybilletter. Du setter deg ned og søker. Om en familie på fire skal til Bangkok, og prisforskjellen mellom billigselskapene som Norwegian og de andre utgjør omtrent det hotellrommet koster den første uken, så begynner man å tenke. Hvor mye er jeg villig til å betale for å være sikker på at jeg kommer fram i tide? Så jeg tror dette kommer til å gå over, i hvert fall hvis de får orden på problemene, sier Andersen.