BEKLAGER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier unnskyld til kundene for både forsinkelser og dårlig informasjon. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
BEKLAGER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier unnskyld til kundene for både forsinkelser og dårlig informasjon. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Kjos til TV 2: – Får håpe det er færre som blir «Kjos-fast» i 2014

Norwegian-sjefen sier forsinkelsene kom på verst tenkelig tidspunkt. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært vanskelig å få tak i Norwegian-sjef Bjørn Kjos de siste dagene.

Mens både New York-, og Bangkokpassasjerer har hamret løs mot flyselskapet, har Kjos frem til nå vært stille om de store forsinkelsene. 

– Ikke flere «Kjos-fast»

På telefon fra Washington forteller nå Kjos til TV 2 at han beklager problemene. Han håper ikke begrepet «Kjos-fast» skal bli vanlig blant kundene hans. 

– Det har vært forferdelig at passasjerer ikke har kommet frem til jul og nyttår. Det er det verste tidspunktet det kan inntreffe slike ting. Får jo tro og håpe at det ikke er mange passasjerer som skal sitte Kjos-fast i 2014, sier han. 

Han har full forståelse for at folk har vært opprørt over situasjonen, men håper han kan vinne tilliten til kundene tilbake. 

– Vi må få flyene til å gå, som de er bygd til å gjøre. Det vil bedre seg når vi får flere fly i januar og februar, da får vi bedre kapasitet, sier Kjos. 

Kunne ikke snakke på grunn av flytur

Flere eksperter har uttalt at Norwegians langdistanseprogram var vært for ambisiøst. 

– Vi har lagt dette programmet, som ble godkjent av Boeing. Hadde flyene fungert som normalt så burde det ikke vært noe problem, sier han. 

På spørsmål om hvorfor han kommenterer problemene først nå – viser han til egne flyturer. 

– I likehet med mange andre har jeg vært ute å reist. Jeg er i USA nå, og det er ikke så lett å være tilgjengelig. Er du ute og flyr så er du jo borte, sier Kjos. 

For mange av passasjerene som er rammet har det ikke bare vært selve forsinkelsen som har vært til irritasjon. Mange retter slående kritikk mot informasjonen fra selskapet. 

– Det er ting vi sitter og ser på nå – hvordan vi skal nå kundene våre. Det er helt på det rene at det har blitt for lite og for dårlig. 

I desember var bare én av åtte langdistanseflyvninger i rute. 

– Er dette godt nok?

– Nei, nei, nei. Vi har jo vanligvis vært et av de mest punktlige selskapene i 2013. Og da er det selvfølgelig alt for dårlig, sier Kjos.