Frustrerte Norwegian-passasjerer endelig på norsk jord

– Jeg kommer ikke til å reise med Norwegian på langdistanse igjen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste dagene har flyselskapet Norwegian fått massiv kritikk fra frustrerte passasjerer som blir rammet av Dreamliner-problemene. 

En av avgangene det har vært store forsinkelser på er et fly fra New York som opprinnelig skulle ankomme Oslo tidlig mandag morgen.  

 

Aldri mer langdistanse med Norwegian

Passasjerene ble over to døgn forsinket, og onsdag kveld landet de endelig på Gardemoen. 

– Dette er helt grusomt. At det går an å ha så dårlig informasjonskanaler, som gjør at kundene ikke får informasjon er utrolig, sier Kim-Eirik Uri til TV 2. 

Han er svært frustrert over verken å få mail eller sms fra Norwegian. 

– Vi har ikke hatt noe kontakt med flyselskapet siden vi fikk beskjed om at det var forsinket første gang, sier Uri. 

Han skal videre til Ålesund, men mistet også det flyet sent onsdag kveld. Uri må derfor belage seg på nok en ekstra reisedag.

For mange var det en lettelse å endelig komme tilbake til Norge. 

– Etter så mange timer er det deilig å endelig være tilbake, sier Kristine Hovland. 

FRUSTRERT: Kim-Eirik Uri sier Norwegians informasjonsproblemer er grusomt. Foto: Nikolas Gogstad Andersen.
FRUSTRERT: Kim-Eirik Uri sier Norwegians informasjonsproblemer er grusomt. Foto: Nikolas Gogstad Andersen.

Hun innrømmer at de store forsinkelsene har vært kjedelig. De gikk glipp av nyttårsfeiring, og de siste dagene har hun og de andre passasjerene sittet ventende på hotellrommet. 

– Vi har fått veldig lite informasjon, og det har vært utrolig kjedelig. Jeg kommer ikke til å reise med Norwegian igjen på langdistanse, sier Hovland. 

Årsaken til de store forsinkelsene på denne flyvningen var en teknisk feil som ikke lot seg reparere. Dermed måtte Norwegian leie inn et annet fly for at passasjerene skulle komme seg hjem til Norge. 

Talsmann i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen har beklaget de store problemene.

– Vi har hatt noen for lange forsinkelser den siste uken, på julaften og nå i nyttårshelgen, og det er virkelig ikke godt nok. Men når vi ser tilbake i tid, så har langdistanseoperasjonen vår vært punktlig over lengre tid, sier han til TV 2.

Strandet i Bangkok  

Det er ikke bare i New York det er frustrasjon. I Bangkok sitter 270 mennesker og venter på en ny avgang for Stockholm-flyvningen. Det er ventet at flyet skal ta av torsdag klokken 08.30 lokal tid. 

Rune Brynhildsen er én av passasjerene som sitter fast i Bangkok.

– Vi er vel 270 svensker og nordmenn som hadde gledet seg til å komme hjem etter en fantastisk jul i Bangkok. Og nå står vi Kjos-fast her i Bangkok og venter på at vi forhåpentligvis kan få lov å reise hjem torsdag morgen, ett døgn etter at vi skulle reist hjem, sier Brynhildsen til TV 2.

BESKJED PÅ ET ARK: Denne beskjeden møtte Norwegian-passasjerene i Bangkok da de ankom flyplassen onsdag. Foto: Privat.
BESKJED PÅ ET ARK: Denne beskjeden møtte Norwegian-passasjerene i Bangkok da de ankom flyplassen onsdag. Foto: Privat.

Det er mangelen på informasjon som, også i Bangkok, er det store irritasjonsmomentet. 

– Mangelen på informasjon er det store problemet. Det har overhodet ikke vært noen informasjon ut over en utprintet A4-side som 200 passasjerer løp rundt på flyplassen i Bangkok og lette etter og ble møtt av en funksjonær som nesten ikke kunne engelsk, forteller Brynhildsen.