Tippeliga-klubber dumper prisene
på sesongkort

Det har satt fyr på salget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo (TV 2): Tippeligaen har slitt med lave tilskuertall de siste årene. Flere klubber tar nå grep og har justert ned prisen på sesongkort. På Åråsen får man avslag på 40 prosent om man bestiller før 10.januar. Det er det mange som har gjort:

- Vi har solgt 1774 sesongkort, på samme tid i fjor solgte vi 955, sier Lisbeth Tørres Blomberg, billettansvarlig i Lillestrøm.

VIF solgte 1200 sesongkort på en kveld
Hos rivalen Vålerenga var det supersalg i Sjappa en snau uke før jul. Sesongkort på billigsalg gikk unna som de berømte hvetebrødene. Køene strakk seg langt ut av lokalene og de som dukket opp kunne også få autografen av Kjetil Rekdal og flere av spillerne.

- Det er mange som har et utrolig sterkt hjerte for Vålerenga og vi skal prøve å vekke det enda mer til live i sesongen som kommer, og prøver å fylle opp tribunene på Ullevaal, sier Rekdal.
 
Hovedstadsklubben opplyser at det ble solgt 1200 sesongkort i løpet av den nevnte kvelden.
 
Oppgang på 30 prosent
Rosenborg går mot strømmen. De har ikke justert prisene på lang tid. Og selv om de snublet på målstreken i både serie og cup denne høsten, har trønderne kjøpt sesongkort. Klubben har solgt 30 prosent mer enn på samme tid i fjor.

- Vi har vært på et veldig stabilt nivå i mange år, vi har ikke øket prisen, men heller ikke senket den, sier Tove Moe Dyrhaug, Rosenborgs daglige leder.
 
Faresignal
Espen Søgård jobber som markedskonsulent i LSK. Stuntet med 40 prosent avslag henger visst også sammen med at klubben nå har spilt sammenhengende i 40 år på øverste nivå. Søgård vedgår at de som sitter på gjerdet, og kjøper sesongkort etter 10.januar, ikke drar nytte av grepet. For de må da ut med en høyere sum enn det man måtte året før. Sesongkortene er altså bare billigere for de som handler raskt.

- Har det vært for dyrt å se norsk fotball før, Søgård?

- Mange vil nok mene det, at det har vært dyrt kontra det man sitter igjen med. Det er et faresignal å se at tilskuersnittet blant alle klubber er nedadgående, sier Søgård.

PS! Også Odd selger seg billigere inn mot neste sesong. I følge lokalavisen TA dumpet man prisene helt ned mot 60 prosent. 1.desember var det solgt 615 sesongkort, mot 365 på tilsvarende tidspunkt i 2012. Telemarkingene styrer mot ny rekord.