TROVERDIG: Den falske e-posten er vellagd og har få skrivefeil.
TROVERDIG: Den falske e-posten er vellagd og har få skrivefeil.

Ikke la deg lure av denne e-posten

Danske Bank har fått 300 henvendelser om svindelforsøk

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sannheten er at e-posten kommer fra noen som vil svindle deg for penger.

Forsøk på å lure kontoinformasjon ut fra bankkunder er ikke nytt. Men meldingen som de siste dagene har dukket opp i mange innbokser, er vanskeligere å avsløre og viser at svindlerne blir mer sofistikerte.

Bølge av falske e-poster

– Det er riktig at den ser veldig forseggjort ut. Kundesenteret har mottatt cirka 300 henvendelser etter at denne e-posten begynte å dukke opp denne uka, og vi er kjent med to tilfeller der folk har lagt igjen personlige opplysninger, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske Bank til TV 2 lørdag kveld.

Meldingen retter seg personlig til mottakeren av e-posten og er skrevet på nesten feilfritt norsk.

Beskjeden er at uvedkommende har forsøkt å logge inn på kundens konto, og at man må følge vedlagte lenke for å bekrefte kontoinformasjon.

ADVARER MOT FALSKE E-POSTER: Kommunikasjonssjef Stian Arnesen. Foto: Danske Bank
ADVARER MOT FALSKE E-POSTER: Kommunikasjonssjef Stian Arnesen. Foto: Danske Bank

Om man følger lenken i e-posten, kommer man til en nettside som ligner på Danske Banks nettside. Der bes man om å oppgi personnummer, kredittkortnummer, passord, CVC-kode og kortets utløpsdato. Med andre ord alt som trengs for å bestille det man ønsker seg til jul for noen andres penger.

– Svindlerne blir stadig flinkere, og dette er et av de bedre forsøkene, sier Stian Arnesen.

Slett med én gang

På de ekte nettsidene til Danske Bank ligger en godt synlig advarsel mot slike svindelforsøk. Banken har følgende råd om man mottar en svindel-post:

  • Svar aldri på en falsk e-post
  • Ikke klikk på noen lenker
  • Aldri legg ved personlig informasjon
  • Slett e-posten

– Vi og andre norske banker vil aldri spørre om konfidensiell informasjon via en e-post-henvendelse, understreker Stian Arnesen.