
To av tre aner ikke hva de har krav på ved togforsinkelser
Forbukerrådet vil gjøre det enklere for reisende å få igjen penger av NSB.
Oslo (NTB): Forbrukerrådet mener at NSB ikke informerer kundene sine godt nok om retten de har til å få tilbakebetalt deler av billetten ved forsinkelser.
Forbrukerrådet har gjennomført en undersøkelse som viser at to av tre ikke har kjennskap til rettighetene sine når toget er forsinket.
Forbrukerdirektør Randi Flesland sier at undersøkelsen viser at NSB er svært hemmelighetsfulle om passasjerenes rettigheter.
– Rettighetene er gode nok, men NSB holder dem hemmelige, og det må de skjerpe seg på. Når toget er forsinket, bør de skynde seg å fortelle passasjerene om hva de har krav på, sier Flesland.
Forbrukerrådet krever at NSB bruker høyttaleranlegget om bord og på perrongene for å opplyse passasjerene om hvilke rettigheter de har, og at det må bli enklere å få igjen penger.
– I dag må du skrive ut et klageskjema og sende med kvitteringer i posten. Det er rett og slett gammeldags, og oppleves som tungvint av mange. Det er på tide at NSB moderniserer seg og gjør klageprosessen heldigital, sier Flesland. (©NTB)