Dataverksteder avslørt: Snoker i din private informasjon

«TV 2 hjelper deg» plantet bilder av lettkledde damer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Camilla Brække

Hvis dataen krasjer er manges store frykt at private bilder og informasjon skal havne på avveie. Vi ville finne ut om dataverkstedene er til å stole på, hvis uhellet først er ute. Derfor plantet vi feil, private bilder og dokumenter i PC-er, og satte fem forskjellige dataverksteder på prøve. Vi ville finne ut: Klarer de å fikse feilene vi planter, gir de en fornuftig pris - og snoker de i private bilder og dokumenter?

Resultatet er urovekkende, og i kveld avslører TV 2 hjelper deg at flere dataverksteder snoker i din private informasjon.

– Jeg blir sint og veldig, veldig skuffet. Dette er sjokkerende og svært alvorlig, sier dataekspert Gisle Hannemyr.

Han er universitetslektor ved institutt for informatikk ved Universitet i Oslo og er svært overrasket over saken TV 2 hjelper deg viser i kveld klokka 20.30.

– At dataverkstedene titter på private bilder når de får inn en PC til reparasjon vitner om manglende profesjonalitet. Dette er med på å underminere forbrukernes tillit til hele bransjen. Dette er de nødt til å rydde opp i, sier Hannemyr.

 

Plantet bildemapper

For å finne ut om dataverkstedene er til å stole på, plantet vi bilde- og dokumentmapper som kan virke fristende å snoke på, i fem stasjonære PC-er. De tilsynelatende private mappene fikk navn som «selvangivelse og lønnsutbetalinger», «private sommerbilder» og «XXX privat».

Ved hjelp av studenter og lærere ved NITH, Norges Informasjonsteknologiske Høgskole, installerte vi dataene med en kode som gjør at man kan se eksakt når en fil sist er kikket på.

– Disse mappene vi har her som ser ut til å være av personlig karakter de bør alle som reparerer en data holde seg langt unna. De har ingenting der å gjøre, de har ingen behov for å se hva som er i disse mappene, sier Kjetil Raaen, stipendiat, foreleser og linjeansvarlig ved NITH.

 

Plantet feil

Vi ønsket ikke bare å sjekke om verkstedene snoker, vi ville også finne ut om de klarer å gjøre jobben sin. Derfor plantet vi tre like feil i alle dataene, slik at maskinene virket ødelagte. Den første feilen vi plantet var å skru av nettverksdriveren, slik at maskinene ikke kom på internett.

– En ikke helt uvanlig feil, og den er veldig, veldig lett å finne, og den er veldig lett å fikse, fastslår Kjetil Raaen ved NITH.

Den andre feilen vi plantet gjør at maskinene ikke klarer å starte.

– Nå har vi fjernet harddisken fra oppstartslisten i BIOS. Det betyr at dataene ikke finner noe programvare å starte. Jeg vil se det som en selvfølge at verkstedene oppdager denne feilen, sier Raaen.

Den tredje og siste feilen vi plantet, var å løsne tre minnebrikker inne i dataen.

– Minnebrikkene inneholder all informasjon som datamaskinen arbeider med her og nå. Uten slike vil ikke maskinen fungere i hele tatt, sier Raaen.

Les også: «TV 2 hjelper deg» tester forsikring på hund og katt

 

To av verkstedene snoket

Ifølge ekspertene er feilene vi plantet så enkle å finne, at alle verkstedene bør klare å fikse de innen rimelig tid. Kjetil Raaen ved NITH fikset de tre feilene vi plantet på syv minutter og seks sekunder.

– Jeg forventer at alle finner de feilene vi har plantet. Det er omtrent som å sjekke at strømmen er koblet i, å sjekke at kontakten er i når støvsugeren ikke går. Det er på det nivået, fastslår Raaen.

FIKSET: Ekspert Kjetil Raaen ved NITH fikset de tre feilene på syv minutter og seks sekunder. FIKSET: Ekspert Kjetil Raaen ved NITH fikset de tre feilene på syv minutter og seks sekunder. Foto: Christian Moen © TV 2 Hjelper deg

Etter at PC-ene var plantet med de samme feilene og bildemappene, sendte vi de til fem forskjellige dataverksteder: To av Norges største elektronikkjeder, Expert og Elkjøp. Og tre større og seriøse dataverksteder i Oslo, Supportia, PC-gutta og Normak AS.

Etter at vi fikk tilbake alle PC-ene som hadde vært til reparasjon, viste våre eksperters gjennomgang et sjokkerende resultat: To av verkstedene i testen snoket i bildemappene vi plantet, og ett av verkstedene ga en fullstendig feil diagnose på PC-en.

– Her er det helt åpenbart snakk om private filer, det er snakk om ting som ikke kan ha noe med feilen å gjøre. At to av verkstedene har vært inne og snoket syns jeg er forferdelig skuffende. Dette bør tolkes av hele bransjen som et signal på at man er nødt til å rydde opp, sier Gisle Hannemyr.

Les også: Johnny (41) har vært utestengt fra Posten i ti år

 

Supportia: - Helt hårreisende

Ifølge hjemmesiden til verkstedet Supportia Norge består de av et profesjonelt team kundebehandlere.

– Når vi tar på oss det ansvaret det er å ha en PC her, så garanterer vi at vi ikke rører filene til kundene våre, sier daglig leder i Supportia Norge, Didrik Martens.

Deretter viser vi han et bilde av en lettkledd dame, og spør om han kjenner det igjen.

– Eh, nei, svarer Martens.

Vår test avslører nemlig at Supportia snoket i mappene «private sommerbilder» og «undertøys photoshoot», og så på flere bilder rundt klokken 19.00. Mappene med mindre pikante navn som «selvangivelse og lønnsutbetalinger» holdt de seg unna.

– Dette syns jeg er helt hårreisende. Vi skal ikke gå inn i dokumenter og bla i private bilder overhodet. Jeg må konfrontere den som har arbeidet med denne saken, slik skal det ikke være. Vi tar dette veldig alvorlig og ønsker å forsøke å gjøre noe teknisk slik at dette ikke kan skje igjen. Vi blir nødt til å gå gjennom rutiner og snakke med de som jobber her, sier Martens.

Han legger til at Supportia nå har poengtert i kontraktene med sine ansatte, at snoking ikke er lov og at de ansatte på ingen måte skal gjøre dette. Supportia fant to av de tre feilene vi plantet, de fikset ikke PC-en slik at den kom på internett.

NOE KJENT? Kjenner du igjen dette bildet, spør NOE KJENT? Kjenner du igjen dette bildet, spør "TV 2 Hjelper deg"s reporter Camilla Brække daglig leder i Supportia, Didrik Egge Martens. Foto: Morten Solem © TV 2 Hjelper deg

 

PC-gutta: - Må stramme inn

Dataverkstedet PC-gutta skriver på sin nettside: «På verkstedet jobber sertifiserte teknikere med høy kompetanse og lang erfaring. Her arbeider vi raskt og effektivt, noe som gjør at vi kan tilby kundene våre en rask og ikke minst rimelig reparasjon.»

– Det er policyen her å ikke snoke. Vi har ikke tid eller interesse til å begynne å sjekke PC-en for å se på bilder. Vi har mer enn nok annet å gjøre, sier først Knut Asgeir Lien, daglig leder i PC-gutta.

Deretter forteller vi at verkstedet hans åpnet bilder i PC-en vi leverte fra oss både fredag og mandag, i mappene «undertøys photoshoot» og noen av bildene i mappen «XXX privat».

– Dette må jeg ta opp med de som har reparert dataen. Slik skal det ikke være, vi skal ikke inn å se på private bilder, sier Lien.

– Dere var et av de dyreste dataverkstedene i testen, og dere har snoket på flest bilder. Må kundene deres betale timespris når dere snoker i bilder?

– Nei, på ingen måte. Jeg må si beklager til dere. Generelt sett så håper jeg ikke det er regelen her, da er det noe helt galt. Dette får vi bare stramme inn på, sier Lien.

Reparasjonen hos PC-gutta kostet 850 kroner og de fant alle feilene vi plantet.

NOE KJENT? Kjenner du igjen dette bildet, spør NOE KJENT? Kjenner du igjen dette bildet, spør "TV 2 Hjelper deg"s reporter Camilla Brække til daglig leder i PC-gutta, Knut Asgeir Lien. Foto: Morten Solem © TV 2 Hjelper deg

 

Normak ødela PC-en mer

«Vi har alltid hatt fokus på kvalitet, noe som har gitt profitt i det lange løp» skriver dataverkstedet Normak på sin hjemmeside. Firmaet er en del av datastedet.no som er en organisasjon med 29 medlemsbutikker på Østlandet. «Kompetansen og ekspertisen hos våre medlemmer skal stå til forventningene du har» skriver datastedet.no på sin hjemmeside.

Men dataen vi leverte til Normak får vi tilbake i enda dårligere stand enn den vi leverte inn.

– Her har de gjort mer skade enn de har fikset. Mye mer skade. Denne ødeleggelsen krever såpass mye makt at jeg går ikke med på at dette er inkompetanse, dette må være sabotasje, sier Kjetil Raaen ved NITH.

I dataen vi får tilbake av Normak er flere strømkabler dratt ut, i tillegg er det brukt betydelige krefter på å slå harddisken inn feil vei.

Skulle ha 2800 kr for å fikse PC-en

Av Normak får vi beskjed om at dataen er ødelagt, og at det er nødvendig å kjøpe ny prosessor, nytt hovedkort og strømforsyning for at maskinen skal virke. Dette skal de ha 2800 kroner for, i tillegg til de 850 kronene vi måtte punge ut for den feilaktige diagnosteringen.

– Ikke bare har de sabotert maskinen, de har også jugd for deg, dette er ren løgn. Dette er verre enn noe jeg hadde fryktet, sier Raaen.

Etter å ha jobbet med maskinen en stund, klarer ekspertene ved NITH å fikse PC-en, helt uten å kjøpe nye komponenter. Siden harddisken hadde blitt tatt ut, klarer vi ikke se om Normak har snoket i bildefilene, men de har kopiert bildene vi plantet til en minnepinne, som vi ba om.

Les også: «TV 2 hjelper deg» tester hårfjerning med lysapparat

 

Normak: - Vi har mange fornøyde kunder

Daglig leder i Normak, Igor Pancevski, tilbakeviser at de saboterte maskinen med vilje.

– Teknikeren som tok oppdraget har testet maskinen og antagelig testet maskinen feil, og trodd at noen komponenter burde byttes ut, selv om komponentene var OK. Vi beklager at det har skjedd, det er ikke gjort med vilje og det er ikke gjort for at vi skal tjene mer penger på det, sier Pancevski.

Pancevski hevder videre at verkstedet trodde at PC-en skulle kasseres, og at det var grunnen til at maskinen kom tilbake i dårligere stand enn den vi leverte inn. Han mener at verkstedet trodde de kun skulle redde bilder og dokumenter, og ikke reparere PC-en.

– Vi har mange tusen fornøyde kunder og vi står for det vi gjør. Det er ikke mange som har klaget. De siste månedene har vi hatt nedbemanning, så det kan hende noen under oppsigelsestid ikke har gjort jobben skikkelig og ikke testet ordentlig, sier Pancevski.

 

 

Slik gjorde dataverkstedene det i testen

 

Expert, Rådhusplassen, Oslo

Om firma: En av Norges største elektronikkjeder. Omsatte for 9,8 milliarder kroner i 2011, ifølge deres egen hjemmeside.

Tidsbruk: Noen timer

Pris: 390 kroner

Resultat: Finner 3/3 feil, snoker ikke

 

Elkjøp Megastore, Ullevål, Oslo

Om firma: En av Norges største elektronikkjeder med butikker i nesten alle landets byer og tettsteder. Omsatte for 20 milliarder kroner i regnskapsåret 2009/2010, ifølge deres egen hjemmeside.

Tidsbruk: 4 virkedager

Pris: 0 kroner

Resultat: Bruker lengst tid – hele fire virkedager, bare for å fortelle at verkstedet deres ikke vil reparere maskinen likevel, fordi den tidligere har blitt brukt av en bedrift.

 

Supportia Norge

Om firma: Ifølge sin egen hjemmeside består de av «et profesjonelt team kundebehandlere». De samarbeider med Get og i fjor omsatte de for over 2,7 millioner kroner. Holder til i Lillestrøm og på Majorstua i Oslo.

Tidsbruk: 2 virkedager

Pris: 600 kroner

Resultat: Finner 2/3 feil (fikser ikke internett-tilgang). Snoker i mappene «private bilder sommer 2012-2013» og «undertøys photoshoot». Ser på bilder rundt klokken 19.00.

 

PC-gutta

Om firma: PC-gutta har fiksa dataer siden 2005 og omsatte i fjor for nesten 2,4 millioner kroner. De skriver på hjemmesiden sin at de ansatte er sertifiserte teknikere med høy kompetanse og lang erfaring. De skriver videre: «Her arbeider vi raskt og effektivt, noe som gjør at vi kan tilby kundene våre en rask og ikke minst rimelig reparasjon.» PC-gutta holder til på Kalbakken i Oslo.

Tidsbruk: 2 virkedager

Pris: 850 kroner

Resultat: Finner 3/3 feil. Ser på bilder i mappene «undertøys photoshoot» og «XXX privat – BACK OFF». Snoker i bilder over flere dager, både fredag og mandag.

 

Normak

Om firma: Normak har fiksa dataer siden 2002, og holder for tiden til på Bislett i Oslo. De er en del av datastedet.no, som er en organisasjon med 29 medlemsbutikker på Østlandet. De skriver: «Kompetansen og ekspertisen hos våre medlemmer skal stå til forventingene du har». Normak skriver selv på sin nettside at de alltid har hatt fokus på kvalitet, noe som har gitt profitt i det lange løp.

Tidsbruk: 2 virkedager

Pris: 850 kroner (2800 kroner for å fikse PC)

Resultat: Finner 0/3 feil. Sier at PC-en begynte å ryke da de koblet den til strøm, sier at dataen er ødelagt og at de må kjøpe inn nye komponenter for at maskinen skal virke. Dette skal de ha 2800 kroner for. Maskinen vi får tilbake er mer ødelagt enn den vi leverte inn: Flere ledninger er dratt ut og harddisk er satt inn feil vei.

 

 

Disse feilene plantet vi

 

1) Plantet private bilder og mapper, med navn som kan virke fristende å snoke på. Mappene fikk navn som «selvangivelse og lønnsutbetalinger», «mitt første kjendisparty», «private sommerbilder», «undertøys photoshoot» og «XXX privat – BACK OFF».

2) Satt på tracking, som er en funksjon i alle Windows-maskiner. Den gjør at du kan se eksakt når en fil sist er kikket på.

3) Fjernet nettverksdriveren, slik at maskinen ikke kommer på internett. Feilen fikses med noen få museklikk.

4) Fjernet Windows fra oppstartslisten i BIOS, slik at maskinen ikke finner noe programvare å starte. Feilen fikses ved oppstart av PC.

5) Løsnet tre minnebrikker (inneholder all informasjon dataen arbeider med her og nå) slik at maskinen ikke fungerte, men isteden pep. Feilen fiskes ved å dytte minnebrikkene på plass.