Adrian (8) om å reise alene med Norwegian: – Ingen snakker med oss

Videoopptak avslører hvordan Norwegian behandler barn som reiser alene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Julen er høysesong for barn som reiser alene med kollektivtrafikk, og hver eneste uke reiser flere barn helt alene på fly. Søskenparet Elena (6) og Adrian Larsen (8) er blant dem.

– Vi har flydd derifra, Oslo, helt dit – til Nord-Norge, for å besøke pappa, forteller Adrian mens han peker på norgeskartet foran ham.

Han og lillesøster Elena har flydd helt alene med Norwegian nærmere 40 ganger. Mamma Åsa Katrine liker ikke å sende barna avgårde på egenhånd.

– Sånn som jeg, jeg må sende ungene med fly, og har egentlig ikke noe valg. Så da må jeg velge å stole på flyselskapet, enten jeg vil eller ikke. Det er jo litt skummelt, og det sitter i halsen helt til de har landet, sier Åsa Katrine Jørgensen.

Må betale gebyr

Hver gang et barn reiser alene med Norwegian må man betale et gebyr på 299 kroner, i tillegg til prisen på flybilletten. Norwegian skriver på nettsiden sin:

«Vi tilbyr denne assistansen for å ivareta sikkerheten til barn som reiser alene. Vi sørger for at barnet blir fulgt om bord i flyet, blir introdusert for besetningen om bord, og blir levert til de som møter barnet ved ankomst.»

Men det har ikke Elena og Adrian, som har reist med Norwegian nærmere 40 ganger, opplevd, ifølge dem selv.

– Nei de passer egentlig ikke på oss. De bare er bak i flyet og prater. Vi får ikke noe særlig hjelp eller noe sånt, sier Adrian.

– Men er det noen som snakker med dere underveis eller?

– Nei, det er ingen som gjør det. Vi må heller trykke på en knapp for at de skal gjøre det, og det er jo ganske kjipt, sier Adrian.

Adrian filmet flytur

For å dokumentere at det barna sier stemmer, utruster «TV 2 hjelper deg» Adrian med et digitalkamera som henger rundt halsen hans. Kameraet står på under en av Elena og Adrians flyturer med Norwegian.

FILMET: Søskenparet Elena (6) og Adrian (8) dokumenterte flyturen med Norwegian. Foto: TV 2 hjelper deg
FILMET: Søskenparet Elena (6) og Adrian (8) dokumenterte flyturen med Norwegian. Foto: TV 2 hjelper deg

– Du ser når vi kom inn, de står med ryggen til. Det er ingen som snur seg og sier hei til barna. Man føler seg ikke velkommen, verken vi som foreldre eller barna, sier mamma Åsa Katrine når hun ser opptakene.

På videoen ser man at Åsa Katrine følger barna helt inn på flyet, slik hun pleier å gjøre. Nå skal hun få se hva som skjer etter at hun har overlatt barna sine til Norwegian, og hun selv har gått ut av flyet.

– De sitter jo bare og venter på at ting skal skje, men det skjer ingenting, og ingen snakker med dem heller. En seksåring og åtteåring skal finne ut av nødutganger selv, sier Åsa Katrine.

Videoen viser at ingen av de ansatte hos Norwegian snakker med Elena og Adrian på over 20 minutter.

– Jeg blir både sint og skuffet. Det skal jo være trygt og godt for ungene å ta denne turen, men dette er veldig dårlig, sier Åsa Katrine.

Psykolog: - Kan sette skrekk i barn

Psykolog Terje Galtung er kritisk til å la barn fly alene. Og i alle fall hvis ingen i kabinen passer på dem. 

– Barn bør alltid ha en trygghetsperson ved sin side, når de skal oppleve ting som kan være påkjenninger. Det kan oppstå en situasjon under en flytur og da at det for barn ikke er noen tilstede som har øynene rettet mot dem, kan sette alvorlig skrekk i barn, sier Galtung.

– Man får veldig dårlig samvittighet for at vi trenger å sende barna med fly alene. Hadde det vært en annen reisevei, og det ikke hadde vært så langt unna, så hadde man vært veldig letta, sier Åsa Katrine.

Norwegian: - Sånn skal det ikke være

– Det er veldig, veldig trist å høre at dere opplever det sånn, det syns jeg absolutt. Det som er gjengs praksis, jeg har jo flydd i 10 år i Norwegian, og når vi har barn som reiser alene så føler jo jeg at de blir tatt godt vare på, sier Norwegians talsperson i saken, kabinansatt Cathrine Skjærli.

Vi viser Skjærli videoen Adrian filmet under en av flyturene med Norwegian. Opptaket viser at de ansatte hos Norwegian står med ryggen til når Elena, Adrian og Åsa Katrine går om bord, og at ingen snakker med barna på over 20 minutter.

BEKLAGER: Kabinansatt i Norwegian, Cathrine Skjærli, møter Adrian, Åsa Katrine og Elena. Foto: TV 2 hjelper deg
BEKLAGER: Kabinansatt i Norwegian, Cathrine Skjærli, møter Adrian, Åsa Katrine og Elena. Foto: TV 2 hjelper deg

– Dere ble jo absolutt ikke sett når dere kom om bord, og det er ikke bra, sånn skal det ikke være. Det er noe vi som kabinbesetning skal gjøre, så det er veldig synd at det ikke skjer. Vi må jo ta dette til oss og se hva vi kan gjøre for at ting kan bli bedre, sier Skjærli.

– Det er leit at dette er inntrykket av Norwegian, det er absolutt ikke sånn vi ønsker å behandle små barn som reiser alene, avslutter hun.

Etter at «TV 2 hjelper deg» tok tak i denne saken har Elena og Adrian flydd alene med Norwegian igjen. Barna forteller at de fikk en totalt annerledes opplevelse enn det de har hatt de rundt 40 flyturene tidligere. Kabinpersonalet stod ikke med ryggen til da familien gikk om bord, og ifølge barna var det flere som snakket med dem flere ganger under flyturen.