SØNDAG KVELD: En mann i 30-årene mistet livet og tre andre ble lettere skadet etter en bussulykke ved Carl Berner i Oslo.
SØNDAG KVELD: En mann i 30-årene mistet livet og tre andre ble lettere skadet etter en bussulykke ved Carl Berner i Oslo.

– Sjåføren er sterkt preget

Den kvinnelige bussjåføren er sterkt preget etter dødsulykken ved Carl Bernes plass i Oslo søndag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var ved 20-tiden søndag kveld at bussen, som like før hadde vært involvert i et mindre trafikkuhell, skulle flyttes fra trikkeskinnene den sto på. Én person omkom i den dramatiske ulykken, og minst tre personer ble skadet.  

Vitner har fortalt TV 2 at bussen raste nedover veien

– Det så ut som den sto og ruset, og plutselig bare slapp clutchen. Den raste inn i en SUV som ble skjøvet til side, fortalte Torbjørn Lundby.

Sjåføren tatt hånd om

Like ved var et juletreutsalg, og det var mange mennesker i området. Bussen gikk gjennom juletremarkedet, og ned på et parkeringsfelt.

VITNE: Torbjørn Lundby satt i en trikk som måtte stoppe for bussen som sto på tvers i Trondheimsveien.
VITNE: Torbjørn Lundby satt i en trikk som måtte stoppe for bussen som sto på tvers i Trondheimsveien.

Lundby så personer ble truffet av bussen som raste gjennom menneskemengden. 

Administrerende direktør i Nobina Norge, Philipp Engedal, som kjører for Ruter sier mandag morgen av de avventer politiets behandling av saken. 

– Bussen er inne til teknisk undersøkelse. Sjåføren skal også avhøres i løpet av formiddagen, sier Engedal til TV 2.

Sjåføren er tatt hånd om selskapet. Hun har vært til kontroll på legevakten, men har ingen fysiske skader. 

– Hun er svært preget av hendelsen, sier Engedal. 

EU-godkjent to dager før ulykken

Nobina Norge hadde vært i kontakt med sjåføren i forkant av den dramatiske ulykken. Hun hadde et mindre trafikkuhell hun rapporterte inn til selskapet like i forkant.

– Det er strandard prosedyre å skrive ut skademelding. Den ble begynt på, men ikke avsluttet. Vi er usikre på hva som har skjedd her, sier Engedal. 

Bussen var ifølge NRK EU-godkjent to dager før ulykken. 

– Bussen er ett år gammel, og det stemmer at den nylig var inne til årlig EU-godkjenning, sier Engedal. 

Det har ikke vært problemer med bussen i forkant. 

Før man får lov å kjøre buss for selskapet må sjåførene gjennom en grunnopplæring på 70 timer. 

– Man må kunne føre bussen, kjenne til utstyret på bussen, ha traséopplæring og sikkerhetsopplæring. I tillegg må man ha sertifikat for buss, så klart. Det er også store krav for å beholde førerkortet, med etteropplæring hvert femte år, sier Engedal til nrk.no.