Lys inn ørene gjør vinteren lettere for Netta

Lysterapi kan hjelpe i mørketiden, viser ny forskning. Men pass godt på, for du kan gjøre vondt verre. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lyslamper i stadig flere og nye varianter lyser mot kundene i butikkene. De henviser til forskning om at mangel på lys gjør oss trøtte og triste. 

– Vintermørket gjør at mange av føler oss trøttere og kanskje ikke like glade. Noen blir også depressive. Det sier Ane Wilhelmsen-Langeland. 

Hun har nylig disputert. I sin phd brukte hun lyslampeterapi på ungdom med store søvnproblemer. 

– Vi fant at ungdommene klarte å forskyve søvnmønsteret sitt. De sovnet tidligere på kvelden. De hadde også bedre kvalitet på søvnen og ble mindre trøtte på dagtid, sier Wilhelmsen-Langeland. 

Lys inn ørene 

På Søvnsenteret i Bergen bruker de kraftige lyslamper på 10.000 lux og anbefaler 30 minutter med behandling daglig. I butikkene er styrken på lampene varierende. 

– Et av de mest populære produktene nå er såkalte «Wake-up lights». Den gir en gradvis soloppgangsfølelse på soverommet, sier kommunikasjonssjef Øystein Andre Schmidt i Elkjøp. 

Han viser fram lyslamper som simulerer en blå sommerhimmel, lyslamper for barn og til og med lyslamper som brukes som ørepropper. En av dem som har fått endret vinteren ved hjelp av disse proppene er Netta Nyman. 

– Før var vinteren tung og slitsom. Jeg sov mye og hadde lite overskudd da jeg kom hjem fra jobb, sier hun. 

Søvnforskeren i Bergen er skeptisk. Hun mener lys må gå via øynene. 

– Effekten av lys inn i hjernen vi øregangene trenger mer forskning og dokumentasjon, sier den nydisputerte forskeren. 

Netta Nyman derimot er overbevist. 15 minutter daglig med en lyssesjon i ørene fungerer. 

– Jeg sover mindre på vinteren enn før. Jeg har mer energi og bedre humør, sier Nyman. 

Forventer rekordsalg 

Stadig flere nye forskningsrapporter om effekten av lys på oss nordboere er god forretning. 

Phillips, som er en av de store produsentene av lyslamper, melder om en salgsøkning på 48 prosent siden 2011. Ved Elkjøp selger de mange tusen slike preparater om vinteren. 

– Salget begynner i oktober. Men det største salget kommer i uke 51 og 52. Da plukker 14 nordmenn hver time opp et slikt produkt bare hos oss, sier Schmidt. 

Advarer mot egenbehandling 

Sliter man med en alvorlig vinterdepresjon, eller store søvnproblemer mener Ane Wilhelmsen-Langeland det er viktig å oppsøke fagfolk lysbehandling settes i gang. 

– Kontakt psykolog, eller en søvnlege. Få eventuelt en henvisning fra fastlegen din. For du kan nemlig gjøre vondt verre. Setter du i gang på egenhånd kan du forskyve søvnen feil vei. Det kan forverre tilstanden din, sier hun. 

Det er søvnhormonet melatonin som forstyrres om vinteren og som gjør at vi blir så trøtte om vinteren. Men det er mange måter vi kan bistå oss selv og søvnhormonet fra å gå løpsk, forteller søvndoktoren. 

– Følg vanlige rutiner for søvn. Skru alle innelys opp på topp. Vær ute minst en time med dagslys daglig om mulig. Ta deg gjerne en sydentur om du kan. I det minste gjør hyggelige ting og kos deg, er oppfordringen.