Norges mest «hemmelige» humor-suksess

«Kollektivet» har over 20 millioner visninger på YouTube.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Troy Gulbrandsen

TV 2s mest «hemmelige» humor-suksess - «Kollektivet» er tilbake på TV 2 med sesongpremiere i kveld.

Les også: – Vi lager litt stress for TV 2

Internettfenomen

Men seertallene på TV blir småtteri i forhold til antall visninger på det populære video-nettstedet Youtube, der Kollektivet kan skryte av over 20 millioner visninger

– Det er helt fantastisk, forteller programleder Jakob Schøyen Andersen til TV2.no. Det er klart at vi er opptatte av antall views på YouTube, for ting skjer så veldig fort der.

Danker ut Ylvis

Det er vesentlig mer enn TV Norges humorduo Ylvis' i skrivende øyeblikk kan skilte med på YouTube-kanal. Totalt har videoene på Ylvis-kanalen «bare» blitt vist rundt 7,5 millioner ganger.

Det skal imidlertid påpekes at Kollektivet har lagt ut mange hundre flere videoer enn Ylvis, spredd ut over en lengre tidsperiode. Det spørs nok om ikke antallet Ylvis-visninger vil nok stige som følge av megahiten «The Fox».

Size Matters

Videoen «ÆØÅ (Size Matters)» har alene hatt over 3 millioner visninger på YouTube og har skaffet «Kollektivet» en internasjonal fanskare. Se videoen her!

Har fans over hele verden

– Vi får tilbakemeldinger på videoene våre fra hele verden og det dumper inn mail fra Ungarn og Argenting og over alt. Det er jo det som er så gøy med internett, plutselig kan en video du har laget spinne helt ut av kontroll og få millioner av seere over hele verden.

Programredaktør for «Kollektivet» Kjetil Sagafos er strålende fornøyd med YouTube-suksessen.Programredaktør for «Kollektivet» Kjetil Sagafos er strålende fornøyd med YouTube-suksessen. Foto: TV 2

– Hva tenker du om at dere har flere seere på internett enn dere har på TV 2?

– I begynnelsen så føltes det litt rart. Man har så stor respekt for TV at det på en måte føles litt viktigere å bli sett der, men yngre mennesker ser ikke så mye på tv lengre. De sitter gjerne med laptopen og nettbrettet i fanget mens tv'en surrer i bakgrunnen. Men det klart at det er TV 2 som har gjort oss synlige og som har gjort dette mulig, avslutter Andersen.

Helt unikt

Også TV 2 er fornøyd med populariteten på nettet.

– Dette er en talentfull gjeng som ikke bare lager et flott TV-program, de har også truffet midt i målgruppen der målgruppen faktisk er, nemlig på nettet. Det «Kollektivet» har fått til er helt unikt og har blitt en stor snakkis blandt ungdommen i Norge, forteller programredaktør Kjetil Sagafos.

Videoene under er de mest sette fra Kollektivet på YouTube.

(videoene fungerer ikke på mobil)