Overingeniør
Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen ved Svinesund kontrollstasjon avslørte nylig hvordan vogntogsjåfører trikser med kontrollsystemet slik
at de kan kjøre så lenge de orker, uten å bli tatt. Christensen mener det var vanskeligere å manipulere de gamle skivebaserte ferdsskriverne, som han holder til venstre, enn dagens digitale system. Foto: Håkon Aurlien/Vegen og vi
Overingeniør Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen ved Svinesund kontrollstasjon avslørte nylig hvordan vogntogsjåfører trikser med kontrollsystemet slik at de kan kjøre så lenge de orker, uten å bli tatt. Christensen mener det var vanskeligere å manipulere de gamle skivebaserte ferdsskriverne, som han holder til venstre, enn dagens digitale system. Foto: Håkon Aurlien/Vegen og vi

Slik jukser vogntogsjåførene

Statens vegvesen avslører massiv triksing med kjøre- og hviletidsbestemmelsene blant vogntogsjåfører. Det er enkelt å manipulere systemet slik at de kan kjøre så lenge de orker i ett strekk, uten å risikere å bli tatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Overingeniør Poul-Erik Christensen i Statens vegvesen jobber ved Svinesund kontrollstasjon. Han har gjennom flere år blitt ekspert i å avdekke svindel med kjøre- og hviletidsbestemmelsene for trailersjåfører.

Nylig avslørte han hvordan vogntogsjåfører trikser med kontrollsystemet slik at de kan kjøre så lenge de orker, uten å bli tatt.

– Det var et utenlandsk vogntog med polsk sjåfør som ble stanset for kontroll på grensa. Da jeg sjekket den digitale ferdsskriveren hans fremstod han som best i klassen, alt var riktig, sier Christensen til TV2.no.

Det er i Statens vegvesens egen avis, Vegen og vi, at saken først ble presentert.

Kjørte mens han hvilte

Da Christensen ba om å få se sjåførens kjørekalender oppdaget han at vogntoget hadde forflyttet seg 350 kilometer mens sjåføren hadde hviletid.

– Han forklarte da at sjefen hans tilfeldigvis hadde dukket opp, og kjørt bilen mens han sov i senga bak, sier Christensen.

Dette er ikke lov, men det skulle bli verre.

– Da kjøredagboken ble studert mer inngående kom det frem at dagen før hadde vogntoget forflyttet seg hele 440 kilometer mens sjåføren hvilte. Bilen hadde altså nærmest gått i ett i over to døgn, forteller han.

– Dette var jo bare tull. Jeg mistenker at sjåføren har hatt med seg sjefens sjåførkort og byttet kort når hans eget var brukt opp. Han var egentlig en versting i trafikken og til stor fare for andre på veien, sier Christensen.

Er blitt verre

Den polske sjåføren ble anmeldt og vil etter det Christensen tror få et forelegg på vel 5.000 kroner.

En viktig begrunnelse for å ga bort fra den tidligere ferdsskriverskiven var at lastebilbransjen skulle få et manipuleringsfritt system. Det skulle ikke lenger være mulig å tjene penger på å jukse.

Men realiteten er i følge Poul-Erik Christensen det motsatte.

– Det jukses som aldri før

Mange vogntogsjåfører kjører så lenge de orker i ett strekk, uten å risikere å bli tatt. Foto: Scanpix
Mange vogntogsjåfører kjører så lenge de orker i ett strekk, uten å risikere å bli tatt. Foto: Scanpix

Ifølge kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan en vogntogsjåfør kjøre ni timer hver dag, fem dager i uka, med korte pauser innlagt. To dager i uka kan han kjøre 10 timer.

Tidligere var det en skivebasert ferdsskriver som ble brukt for å kontrollere at dette ble overholdt, men nå gjelder et digitalt system.

Overingeniøren mener det er lettere å manipulere dagens system.

– Det jukses som aldri før, og vår mulighet til å kontrollere dette er nær en parodi, sukker overingeniøren.

– Vi trenger mye bedre systemer for å holde effektiv kontroll med at sjåførene overholder kjøre- og hviletiden, sier han.

Bruker magneter

Bruk av andres sjåførkort er bare en av juksemetodene som brukes.

En annen er montering av magneter eller skjulte brytere som slår av impulsgiveren ved lastebilens gearkasse. Da fremstår det som om bilen står stille og at sjåføren hviler, mens de egentlig kjører videre.

– Dette gjelder i like stor grad norske sjåfører og norske vogntog. Det er enkelt å kjøpe en magnet på Clas Ohlson og montere den til å manipulere systemet i bilen, sier Christensen.

– Med en elektromagnet installert kan de sitte i førerhuset og ha kontroll med systemet. Når kjøretiden er brukt opp for dagen, vippes en bryter over og så er det bare å kjøre videre, sier han.

Dansk TV avslørte nylig hvordan vogntogsjåfører får kjøpt og installert slike systemer på danske verksteder. Der går det også frem at enkelte vogntogsjåfører kjører i ett strekk i over 30 timer, uten risiko for å bli tatt ved en kontroll. 

 

Flere utenlandske sjåfører har falske førerkort

Politiet er bekymret over at stadig flere utenlandske sjåfører kommer til Norge med falske førerkort.

Politiet i flere fylker melder at falske førerkort florerer blant utenlandske sjåfører, melder NRK.

Selv om de fleste som blir tatt med falske førerkort er førere av personbiler, er dette også utbredt blant vogntogsjåfører.

– Det skyldes en globalisering med flere utenlandske aktører som kommer inn, og antall reisende til Norge øker. I kjølvannet av det øker også falske dokumenter, sier lederen for Felles Kriminalenhet i Østfold politidistrikt, Tom Erik Guttulsrød.

Guttulsrød mener førere av tungtransport som har falske førerkort, setter liv i fare.

– Det å frakte gods eller passasjerer inn i Norge uten opplæring og kompetanse til å kjøre den type kjøretøy, er veldig alvorlig. Da risikerer man mye og man setter liv i fare, sier han.