Jojo-slanking gjør deg feitere

Hans Klaus Karlsen er en av de som har prøvd «alt» for å slanke seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du legger mer på deg av å drive med jojo-slanking enn hvis du spiser det du vil. 

En ny studie viser at jojo-slanking kan føre til økt risiko for diabetes og hjerte- karsykdommer.

– Jeg stod ikke først i køen da viljestyrken ble delt ut så det er litt vanskelig, sier Hans Klaus Karlsen og ler.  

Han er en av mange som har prøvd ulike metoder for å gå ned i vekt, flere ganger. 

For to år siden prøvde han nålestikk og knallhard fruktdisiplin, og det funket for så vidt, i hvert fall en stund. 

– Det er jo litt nedtur å legge på seg det man har tatt av og litt til. Du føler deg som en "looser" men det er greit, noen må gi de et ansikt også, sier han og ler. 

Nytt krafttak

Og nå har han bestemt seg for å ta et krafttak igjen. Men så var det dette med jojo-slanking da.

Altså at man er flink i perioder, for så å sprekke, flink igjen, sprekke.

Du vet. Det er kanskje den vanligste metoden og det er ikke bra. 

Forskere ved KG Jebsen senter for diabetesforskning ved Universitetet i Bergen og Hormonlaboratoriet, Haukeland Universitetssjukehus, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) og Universitetet i København har sett på effekten av jojo-slanking hos mus.

– Hvis man sammenligner mus som har gjennomgått såkalt jojo-slanking med mus som har fått lov å spise så mye de vil. Så går musene som har fått jojo-slanking mer opp i vekt. Og det er spesielt det som er magefettet hos mennesker det blir mer av, sier Gunnar Mellgren som er professor ved KG Jebsen senter for diabetesforskning ved UiB. 

Og det er magefettet som øker sykdomsrisikoen. 

Gunnar Mellgren har forsket på jojo-slanking med mus. (Foto: Jan Magne Ytreeide Hanssen)
Gunnar Mellgren har forsket på jojo-slanking med mus. (Foto: Jan Magne Ytreeide Hanssen)

– Det er det fettet som er knyttet til risiko for diabetes og hjerte- og karsykdommer. Og det blir mer av det, sier Mellgren.   

De fant også endringer i det såkalte klokkegenet, som styrer biologiske rytmer, og endringene kan øke risikoen for sykdommer. 

Unngå jojo-slanking

– Så hva er rådet da? 

– Rådet er at man hvis man er lett overvektig at man skal være forsiktig med flere runder med slanking. At man skal unngå såkalt jojo-slanking, sier Mellgren. 

– Dette forklarer jo ganske mye, sier Karlsen. Jeg tror det er enkelt egentlig men likevel så vanskelig. Det er viljestyrke og få tid til å trene mer som hjelper, sier han.