Trond er én av bare to
el-drosjesjåfører i Oslo

Det trengs flere hurtigladestasjoner til elbiler, sier Bellona og mener Oslo kommune bør friste flere drosjesjåfører til å velge elektrisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Politikerne i Oslo ønsker en utslippsfri drosjenæring i hovedstaden innen 2023. Men da må infrastrukturen legges bedre til rette for drosjenæringen.

I Oslo er det bare to taxisjåfører som kjører elbil. Én av dem er Trond G. Sømme.

– Jeg ønsker å ha en bedre økonomi for min taxidrift, og med en elbil så tror jeg på at jeg får en bedre økonomisk situasjon etter hvert, sier Sømme til TV 2.

Ensom ulv: Trond Sømme er én av to drosjesjåfører som kjører elbil på jobb. Det kunne vært hele næringen, mener Bellona i ny rapport. Foto: Øyvind Holst, TV 2
Ensom ulv: Trond Sømme er én av to drosjesjåfører som kjører elbil på jobb. Det kunne vært hele næringen, mener Bellona i ny rapport. Foto: Øyvind Holst, TV 2

– Trenger bedre infrastruktur

Ifølge Bellona står transportsektoren for 15 prosent av det totale klimagassutslippet globalt.

Sømme ønsker å bidra til og gjøre hovedstaden mer miljøvennlig.

– Jeg vil bidra miljømessig til at Oslo skal bli en bedre by, sier han.

– Må sitte å fryse en time for å lade bilen

Sømme tror flere taxisjåfører vil kjøre miljøvennlig dersom det blir tilrettelagt for det av politikerne. Det betyr i praksis, et ønske om hurtigladestasjoner rundt om i byen som det mangler i dag.

– Den dagen det finnes infrastruktur som gjør det lettvint å gjøre dette, så vil fleree komme etter. Jeg kan jo nevne at hverdagen min i dag er jo at jeg i løpet av dagen må sitte å fryse en time, en gang i blant, for å kunne lade bilen min, sier han.

Miljøorganisasjonen Bellona mener dagens teknologi allerede gjør det mulig at hele drosjenæringen blir utslippsfri, ifølge en ny rapport de selv står bak.

Bellona peker også på at én taxi kjører omtrent fem ganger så mye som en vanlig personbil, og 40 prosent av taxiturene er innenfor ring 3.

– Vi skal samarbeide med næringa slik at vi får på plass hurtigladere, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Byråden sier hun er villig til å strekke seg langt for at flere av drosjeselskapene bytter til eltaxier i hovedstaden.

VIL TILRETTELEGGE: Byråden for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V) vil ha på plass flere hurtigladestasjoner. Foto: Øyvind Holst, TV 2
VIL TILRETTELEGGE: Byråden for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V) vil ha på plass flere hurtigladestasjoner. Foto: Øyvind Holst, TV 2