Ingvild (31) lever i smertehelvete etter tannbehandling

Behandlingen skulle hjelpe mot hodesmerter. Nå må Ingvild bytte tenner hvert 15. år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 

I 2007, etter flere uker med konstante hodepiner som resulterte blant annet i innleggelse på sykehus, var Ingvild Vøllestad desperat etter å bli kvitt smertene.

En tannlege på Hamar mente han hadde løsningen på problemene hennes.

Har du en historie å fortelle? Kontakt TV 2s journalist her!

– Jeg var villig til å prøve alt. Det var viktig for meg å bli frisk, med tanke på at jeg hadde små unger og ville gjerne leve et normalt liv, sier Ingvild til TV 2.

Slipte ned tennene

Inngrepet tannlegen skulle utføre, var en såkalt kronebehandling. Tennene ble slipt ned og det ble satt på porselenskroner.

Behandlingen kostet Ingvild nærmere 100.000 koner.

 

DYRT: Det kostet Ingvild nærmere 100.000,- å behandle tennene.DYRT: Det kostet Ingvild nærmere 100.000,- å behandle tennene. © Privat

Men hodesmertene ble ikke fjernet, og tannbehandlingen forårsaket en rekke nye problemer for Ingvild.

– Det jeg har endt opp med etter behandlingen er fortsatt smerter, jeg har mer smerter i tennene. Jeg kan ikke spise vanlige ting. Varme ting, kalde ting, alt må være passe temperert, bare det å spise et eple er vanskelig.

Grunnen til problemene er at kronene ble satt på feil, slik at det oppsto et overheng mellom kronene og tannkjøttet.

Dette gir Ingvild sensitive tenner mot varme og kulde, i tillegg har hun opplevd at tennene og kronene løsner når hun tygger på vanlige matvarer, som for eksempel epler.

 

Erstatning

Problemene ble etter hvert så alvorlige at Ingvild tok kontakt med Norsk Pasientskadeerstatning (NPE), hvor hun fikk medhold.

I sluttrapporten konkluderer de med at arbeidet som ble utført var både unødvendig og feilaktig utført. Konsekvensen for Ingvild, er at hun vil slite med behandlingen resten av sitt voksne liv.

Ingvild fikk til slutt nesten 300.000 kroner i erstatning. Pengene står på konto hos NPE og skal dekke fremtidige tannlegeutgifter.

TANNPROBLEMER: Søskenparet Henrik og Ingvild Vøllestad er to av 24 pasienter som har klagd inn tannlegen til NPE.TANNPROBLEMER: Søskenparet Henrik og Ingvild Vøllestad er to av 24 pasienter som har klagd inn tannlegen til NPE. Foto: Steinar Saltvik © TV 2

 

– Hvert 15. år må jeg inn å bytte tennene, sier Ingvild. Ekspertene sier at jeg må behandles de neste 45 årene.

Broren, Henrik Vøllestad, er også en tidligere pasient av tannlegen. I likhet med søsteren ble han feilbehandlet av tannlegen og fikk erstatning via NPE.

– Jeg har hatt mange av de samme problemene som Ingvild. Sensitivitet mot varme og kalde ting, tenner som løsner, tenner som faller ut, sier Henrik til TV 2.

 

Topper klagestatistikk

Lokalavisen Hamar Arbeiderblad har i flere artikler skrevet om pasienter av tannlegen som klager på mangelfull og dårlig tannbehandling.

TV 2 har avslørt at ingen andre tannleger i Norge har flere erstatningssaker mot seg enn tannlegen på Hamar.

Totalt har 24 tidligere pasienter meldt inn erstatningskrav til Pasientskadeerstatningen mot «Norges verste tannlege».

13 pasienter har til nå fått medhold. Tre pasienter har fått avslag, én sak er foreldet og én sak er henlagt. Ingen tannleger har flere klagesaker mot seg, bekrefter Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Per i dag er det utbetalt 885 500 kroner, men fire av medholdssakene er fortsatt under utmåling.

Norsk Pasientskadeerstatning sier antallet klager er svært høyt.

 

Tips oss!
Har du informasjon om denne saken? Ikke nøl med å tipse oss!
Send oss en epost på tips@tv2.no eller RING/MMS/SMS til 02255

 

– Dette er selvsagt mange medhold for en tannlege, og det er alvorlig. Det som er viktig for NPE er at pasienter melder saken sin til oss dersom de mener at de har fått skade etter feilbehandling, også etter tannbehandling, sier Øydis Ulrikke Castberg i NPE til TV 2.

Tannlegen er også under etterforskning av politiet for forsikringsbedrageri av økonomienheten ved Hamar-politiet.

Politiadvokat Magnus Schartum Hansen sier til TV 2 at siktelsen går på at pasienten skal ha tatt i mot pasienter samtidig som han mottok sykepenger via en privat forsikringsavtale.

Politiet beskriver summene som «betydelige».

 

KLINIKKEN: Inne i denne klinikken ble Ingvild behandlet. Ingen andre tannleger i Norge har flere erstatningskrav til NPE mot seg en innehaveren av klinikken.KLINIKKEN: Inne i denne klinikken ble Ingvild behandlet. Ingen andre tannleger i Norge har flere erstatningskrav til NPE mot seg en innehaveren av klinikken. Foto: Steinar Saltvik © TV 2

 

 

Kastet ut av tannlegeforeningen

Sakkyndigrapporter TV 2 har fått tak i viser at tannlegen i 2010, etter å ha nektet å etterkomme Norges Tannlegeforenings krav om å tilbakebetale penger til pasienter som fikk feilaktig og mangelfulle behandlinger, ble ekskludert av foreningen.

Generalsekretær i Tannlegeforbundet, Richard Næss, bekrefter dette ovenfor TV 2. Det er svært sjelden at tannleger blir kastet ut av foreningen.

– Tannlegeforeningen stiller strenge krav til sine medlemmer. Tannlegen ble ekskludert fordi han ikke lenger oppfylte de krav vi stiller til våre medlemmer. Heldigvis er det ytterst sjelden Tannlegeforeningen har behov for å gå til et slikt skritt, sier han til TV 2.

Helsetilsynet sier til TV 2 at de har gitt mannen advarsler tidligere, og at han har vært i Helsetilsynets søkelys. Til tross for klagerekorden til NPE, har ikke lisensen blitt trukket tilbake.

– Våre reaksjoner bygger på andre lovverk enn Pasientskadeerstatningens, sier direktør Jan Fredrik Andresen til TV 2.

 

Vil ikke kommentere

TV 2 har ved flere anledninger forsøkt å få til et intervju med tannlegen, men han har ikke besvart våre henvendelser. Via sin advokat, Tore Famestad, uttaler tannlegen at han tar saken mot ham svært tungt. INGEN KOMMENTAR: Tannlegens advokat, Tore Famestad vil ikke svare på hvorfor tannlegen topper klagestatistikken.INGEN KOMMENTAR: Tannlegens advokat, Tore Famestad vil ikke svare på hvorfor tannlegen topper klagestatistikken. Foto: Steinar Saltvik © TV 2

– Min klient har tatt denne saken svært tungt og han ønsker ikke å kommentere verken den aktuelle saken eller klagene til Norsk Pasientskadeerstatning. Han opplever at den store publisiteten disse sakene til nå har fått, har gått sterkt ut over hans familie og hans egen helse og han ønsker ikke selv å bidra til ytterligere publisitet, uttaler Famestad.