Snusparadis helt på grensen

Den norske grensehandelen er så ellevill at svenskene bygger spesialforretning for snus - den andre i sitt slag noensinne - noen kilometer fra Svinesund.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 

Til tross for avgiftsøkningene i Norge øker snussalget med omkring 10 prosent i året.

– Vi ønsker å gi kundene et utvidet tilbud – en møteplass for snusere. Da var det naturlig å legge den her i Nordbysenteret, for her treffer vi mange snusere, sier informasjonsdirektøren i den svenske snusprodusenten Swedish Match, Patrik Hildringsson.

Se hva snusbutikken har å by på i reportasjen øverst.

Dagsfersk snus

Verdens hittil eneste spesialforretning for snus ligger på fasjonable Stureplan i Stockholm. Den kan tilby dagsfersk snus, budsendt direkte fra fabrikken i Göteborg, og kundene tilbys å blande sin egen snus med et førtitall ulike aromatilsetninger.

Man starter med råsnus tilsatt salt og vann og blander i vei.

– Dette har blitt så populært at folk står i kø. Vi har også faste kunder som abonnerer på fersk snus, forteller snusekspert og butikkekspeditør Daniel Lindblom entusiastisk til TV 2.

Nordmenn gode kunder

Nordmenn har også oppdaget snuseldoradoet på Stureplan. Daniel kan fortelle at norske snusere er mer nysgjerrige, og gjerne prøver nye smaker. Svenskene er mer tradisjonelle og holder seg som regel til det samme merket i årevis.

Butikken, som innvendig minner om en trendy kaffebar, er diskret merket fra gaten. Den ble etablert for ett år siden.

– Vi ønsker å være en møteplass for snusere. Selv nedover i Europa dukker det nå opp snusklubber, og mange er blitt opptatt av kvalitet og håndverket i produksjonen. Alle som jobber her er snuseksperter, og vi kan det meste av det som er å vite om den snart 200-årige svenske snustradisjonen, sier Lindblom.

Høyt avgiftsnivå

Snusmerket «Ettan» var det aller første, og dukket opp på markedet i 1822. Det er ett av Sveriges eldste varemerker og fremdeles ett av hovedproduktene blant løssnusene.

Posesnusen, som dukket opp for alvor i 1977, revolusjonerte snusmarkedet. Man slapp å bake seg en pris, og snusen fikk innpass hos nye brukergrupper, også jentene. I dag er sju av ti solgte esker posesnus.

De norske avgiftene på snus har økt dobbelt så mye som for sigaretter. Likevel øker snussalget i Norge med omkring ti prosent årlig. Men svært mange velger å handle snus i Sverige eller på taxfree.

I Sverige koster snusen bare halvparten, så en gjennomsnittlig bruker sparer en hundrelapp i uka på å handle snus over grensen. Og nå er etterspørselen så høy at smarte svensker etablerer spesialutsalg for norske snuselskere på handletur ved Svinesund.