Dødssyke Bernts familie måtte kjempe mot giganten DNB

Feildiagnosen i 2011 ble mareritt for familien. Denne saken ble sendt på TV 2 hjelper torsdag 21. november. Bernt Carlsen døde fredag 22. november.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Camilla Brække

Denne saken ble sendt på TV 2 hjelper torsdag 21. november. Bernt Carlsen døde fredag 22. november.

Trebarnspappaen Bernt Carlsen fra Loddefjord i Bergen har uhelbredelig hjernesvulst. Nå frykter også familien for fremtiden.

– Det hadde betydd utrolig mye å få vite at vi kan ha midler til å leve litt som før, og at ikke mange andre ting i familiesituasjonen må endre seg og. Det er nok opprivende, sier Margot Carlsen.

I fem måneder har familien kjempet mot DNB. En feilaktig diagnose i 2011 er årsaken til at familien nå risikerer å miste forsikringspengene som skulle sikret dem økonomisk.

Bare hvis Bernt lever til 21. november, altså til i dag, får de forsikringspengene på 702.269 kroner fra DNB.

Dette er deres historie.

Se hele saken i videovinduet øverst.

 HAR KJEMPET: Margot og Bernt Carlsen har kjempet mot forsikringsganten DNB i fem måneder. HAR KJEMPET: Margot og Bernt Carlsen har kjempet mot forsikringsganten DNB i fem måneder. Foto: TV 2 hjelper deg

Kan ikke snakke

Det er grå himmel og duskregn ute. De oransje høstbladene har begynt å falle av trærne.

– Ser du alt løvet som har falt av, bare siden i går, sier Margot mens hun triller ektemannen sin fremfor seg.

De er på vei bort til bilen, vekk fra sykehjemmet hvor Bernt bor i dag. Margot skal ta med Bernt hjem, slik at han får spist middag og kveldsmat sammen med familien.

Den uhelbredelige hjernesvulsten har gjort at Bernt er delvis lam og ikke kan snakke lenger. Nå klarer han bare svare ja eller nei, og formen hans blir dårligere for hver dag som går.

– Nå skal det bli godt å komme hjem, sier Margot.

Ville sikre familien

Da Bernt fikk den fatale diagnosen, hadde han ett ønske: Å sikre familien økonomisk.

– Hver dag sammen med Bernt er en gave for oss, og da er det belastende at vi må forholde oss til dette midt oppe i alt. I fem måneder har vi kjempet mot DNB uten at vi føler vi blir hørt. Det er tungt når du står i en situasjon og virkelig trenger støtten, men må kjempe, sier Margot.

Gjennom Sykepleierforbundet, Margots fagforening, hadde familien en uføreforsikring hos DNB. Forsikringen har de hatt i 21 år, og den dekker både Margot og Bernt. Bare i år har de betalt 16.600 kroner for å være forsikret.

– Vi følte jo vi var heldige og hadde en veldig god og trygg avtale, trodde vi, sier Margot.

Men i forsikringsvilkårene står det at man må være arbeidsufør i to år sammenhengende for å få utbetalingen. Siden Bernt ikke fikk diagnosen før desember 2011, har DNB, fram til nå, nektet å utbetale pengene før desember 2013.

Først etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, valgte DNB å fremskynde utbetalingsdatoen med 20 dager. DNB fremskyndet datoen til 21. november, altså i morgen. Da sendes saken på TV 2 hjelper deg.

– Dette har vært en kamp mot DNB i fem måneder. Det har vært en lang prosess hvor jeg føler vi ikke har blitt hørt, og jeg synes det er opprivende at vi må kontakte TV 2 hjelper deg for å bli hørt, sier Margot.

VAR SYK: Slik så Bernt ut i august 2012.VAR SYK: Slik så Bernt ut i august 2012. Foto: Privat

Fikk feil diagnose

Sommeren og høsten 2011 fikk Bernt de første symptomene på sykdommen. Men da han dro til fastlegen i august 2011 fikk han feil diagnose. Først fem måneder senere, i desember 2011, fikk Bernt diagnosen uhelbredelig hjernesvulst.

Denne diagnosen burde han fått allerede i august, ifølge en kreftspesialist ved Haukeland universitetssykehus. I et brev til DNB skriver legen:

«Det bekreftes at pasienten fikk første symptomer på den aktuelle sykdommen (hjernesvulst) i juli 2011. (¿) Undertegnede understreker at pasientens første symptomer dersom korrekt diagnostisert ville føre til sykemelding allerede fra august 2011.»

Dersom Bernt hadde fått diagnosen i august, ville han blitt sykemeldt da, og dermed fått pengene fra DNB allerede nå i sommer.

– Det er liksom ikke vår skyld at Bernt ikke ble diagnostisert tidligere. Vi har jo betalt på forsikringen siden 1992 for å ha en økonomisk trygghet dersom det utenkelige skulle skje, sier Margot.

Forsikringsspesialist: – Burde fått pengene mye før

Thorsteinn Skansbo er spesialist på forsikring- og erstatningsrett. På grunn av uttalelsen til kreftspesialisten, mener Skansbo at familien burde fått pengene allerede nå i august.

– Altså fra Haukeland har man fått en vurdering fra en spesialist innenfor kreft som sier at Bernt var så syk allerede i august at han burde vært sykemeldt. Det er et bevis som selskapet så vidt jeg kan se i sin saksbehandling helt velger å ignorere, sier advokat Thorsteinn Skansbo hos Codex advokat.

UENIG MED DNB: Advokat Thorsteinn Skansbo mener familien burde fått pengene fra DNB allerede i sommer.UENIG MED DNB: Advokat Thorsteinn Skansbo mener familien burde fått pengene fra DNB allerede i sommer. Foto: TV 2 hjelper degInformasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, sier at de må ta hensyn til når man faktisk blir sykemeldt for å få forsikringspengene.

– Dette er en uføreforsikring som er ment til å dekke bortfall av arbeidsinntekt. For oss som forsikringsselskap så må vi ha et objektivt grunnlag for å si at nå er man så syk at man ikke kan jobbe lenger. Det er det vi må ta hensyn til. Vi må likebehandle alle kundene våre, sier Westerveld.

DNB fremskyndet utbetalingsdato

Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i denne saken valgte DNB å fremskynde utbetalingsdatoen med 20 dager. Informasjonsdirektør Even Westerveld sier at de gikk igjennom saken på nytt.

– Vi gikk gjennom alt av dokumentasjon på nytt. Vi snakket med legene som hadde undersøkt ham, sier Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Høsten 2011 dro Bernt på jobb, på tross av symptomene. I sin nye vurdering tar DNB hensyn til at Bernt oppsøkte fastlegen på nytt 21. november 2011 – selv om symptomene ikke ble oppdaget.

– Vi mener at Bernt ville blitt sykemeldt denne datoen hvis han hadde vært i en arbeidsperiode. Det er på bakgrunn av at vi har sett at dette er en vanskelig situasjon og vi ønsker å utbetale så tidlig som mulig i forhold til vilkårene, sier Westerveld.

Storebrand godtok spesialisterklæring

Gjennom jobben til Bernt, hadde han en lignende uføreforsikring hos Storebrand. De valgte å ta hensyn til brevet fra kreftspesialisten, og valgte å sette 1. august 2011 som dagen da Bernt i realiteten ble ufør.

På tross av at Storebrand har akkurat den samme regelen som DNB, om at man må være ufør i to år sammenhengende, valgte Storebrand å utbetale forsikringspenger til familien.

– Det virker jo som om Storebrand har hatt en helt annen og mer seriøs tilnærming, i alle fall sett fra et medmenneskelig perspektiv, sier Thorsteinn Skansbo.

– Jeg kan ikke svare for hvilke vurderinger som Storebrand har gjort. Men vår vurdering er at vi har strukket oss langt når vi har sagt 21. november. Og vi håper at det blir mulig å utbetale pengene til familien, sier Westerveld.

 

ELSKER Å REISE: Margot og Bernt Carlsen har alltid vært sporty, aktive og reiseglade.ELSKER Å REISE: Margot og Bernt Carlsen har alltid vært sporty, aktive og reiseglade. Foto: Privat

DNB overførte torsdag

I fem måneder har familien kjempet mot DNB. I dag, 21. november, overførte DNB pengene.

– Det er godt endelig å få den økonomiske kompensasjonen, men det er ikke en lykkens dag. Det er med en bismak vi mottar pengene, sier Margot på telefon fra Bergen.

Hun legger til at familien valgte å fortelle historien sin på TV for å vise behandlingen de har fått av DNB.

– Pengene er ikke viktige for oss. Vi ville fortelle historien vår på TV fordi vi føler vi har blitt så urettferdig behandlet. Det eneste vi ønsket var en bedre dialog med DNB enn det vi har hatt de siste fem månedene. Det er fælt at man må kontakte TV 2 hjelper deg for å få til det, avslutter Margot.

Denne saken ble sendt på TV 2 hjelper torsdag 21. november. Bernt Carlsen døde fredag 22. november.