IKKE LA ANGSTEN OVERSTYRE: Generalsekretær i Rådet for psykisk helse, Tove Gundersen, mener sosial angst er overkommelig med små grep. Foto: Psykisk helse
IKKE LA ANGSTEN OVERSTYRE: Generalsekretær i Rådet for psykisk helse, Tove Gundersen, mener sosial angst er overkommelig med små grep. Foto: Psykisk helse

Slik takler du sosial fobi i julen 

1 av 5 opplever sosial angst. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I førjulstiden og høytiden er det mange som opplever et stort forventningspress i forbindelse med julebord med jobben, venner og familieselskaper. Det er mye man skal delta på og desto mer må man by på seg selv. For mange skaper det mer uro enn glede. 

– Angst er en naturlig og viktig del i alle mennesker liv, men den varier i styrke og omfang, og vår evne til å mestre varierer også sterkt. I den kommende julebordsesongen er det mye man skal være med på av julebord og familieselskaper, og det kan oppleves som svært utfordrende for mange, sier generalsekretær i Rådet for psykisk helse, Tove Gundersen til TV 2.

Nesten 20 prosent av alle mennesker vil i løpet av livet få en angstlidelse, og omtrent 10 prosent har dette til enhver tid. Sosial fobi og spesifikke fobier er det vanligste. 

– Skjelver, svetter, rødmer og mister stemmen 

– Sosial fobi eller sosial angstlidelse kjennetegnes blant annet av redsel for å dumme seg ut, eller gjøre noe pinlig i sosiale situasjoner der du kan pådra deg oppmerksomhet fra andre. Mange tror at andre ser kritisk og ned på dem. De er redde for at andre skal se at de rødmer, skjelver og svetter, eller ikke er flinke nok og mister stemmen, forteller Gundersen. 

Om man opplever engstelse før en sosial sammenkomst, er det viktigste grepet man kan ta; å forsøke å mestre situasjonen. 

– Problemet blir ofte at de som har angst trekker seg fra sosiale situasjoner, sier nei, og gruer seg så mye at de får angst for angsten. Tilbaketrekning og isolasjon forverrer bare situasjonen. 

Les hvordan du takler sosial angst til høyre i artikkelen. 

– Ikke bli hjemme 

Arrangementer som julebord og jubileer setter sosiale egenskaper på prøve, og hos mennesker med angst er det ofte en prøvelse man ikke er villig til å ta. 

– Det beste rådet jeg kan gi er å ikke bli hjemme. Sett deg som mål at du skal være til stede en stund i hvert fall, sier Gundersen og legger til: 

– Det er alltid en god regel å ikke drikke for mye alkohol. Det kan virke som en god metode for å dempe angsten, men det vil i nesten alle tilfeller forverre den. Man sitter ikke igjen med en mestringsfølelse hvis du bruker alkohol som hjelpemiddel, og nettopp denne mestringsfølelsen er viktig å kjenne på, sier Gundersen. 

Å alliere seg med en kollega eller venn kan være en løsning. 

– Istedenfor å ha fluktruten klar, så kan man gjøre en avtale med noen andre om å ta to minutter på gangen, eller å hente seg et glass vann. Ofte er man ikke alene om å føle seg ukomfortabel i selskaper, så snakk med noen om det. For noen er samtaleterapi og selvhjelpsgruppene i Angstringen veldig bra. 

Sov nok 

Gundersen påpeker at søvnmengde har mye å si. 

– Å sove nok før en tilstelning er veldig viktig. For å takle sosiale utfordringer handler det om å spille på lag med kroppen sin, og da har en god natts søvn mye å si. 

Fysisk aktivitet er også en måte å få kropp og sinn til å fungere bedre på. 

– Psykisk helse henger godt sammen med fysisk helse. Å være i bevegelse har mye å si for humøret, og det er veldig viktig å ha overskudd til å ta vare på seg selv og de rundt seg. Alle opplever perioder i livet hvor det butter mer enn normalt, og da er det avgjørende å ha mennesker rundt seg som løfter deg, sier Gundersen og legger til: 

– Jeg benytter enhver anledning til å si at det beste for å bygge en god psykisk helse, er å sørge for at du ikke er søvnløs og venneløs. Så invester i gode søvnvaner, fysisk aktivitet og venner, avslutter Gundersen.

Hjelp deg selv

Kognitiv terapi er anslått som den beste formen for angsthjelp. Studier ved NTNU viser at om lag 90 prosent av voksne nesten blir kvitt plagene ved hjelp av kognitiv terapi. Det finnes en rekke bøker om temaet, men i noen tilfeller er ikke selvhjelp godt nok. Da anbefales det å søke hjelp. Slik kan du få hjelp.

Les historien til Randi (41) som har hatt sosial angst halve livet her