Foto: DAVID BECUS/DDM- DAVID BECUS  PHOTOPQR/LA DE
Foto: DAVID BECUS/DDM- DAVID BECUS  PHOTOPQR/LA DE

Klarer du denne?

Det gjør ikke 40 prosent av studentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske elever har aldri vært dårligere i matte enn nå. 

Men hvordan står det til med mattenivået til leserne på TV2.no? 

Legg fra deg kalkulatoren. Ta frem penn og papir. Og ikke juks ved å kikke i kommentarfeltet! 

Svaret finner du nederst i artikkelen - men ikke skroll ned før du har forsøkt deg på denne! 

«På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent av elevene er jenter?» 

Start utregningen nå! Klarer du det, kan du jo dele regnestykket på Facebook og se om vennene dine er like flinke.

Fra 84 til 40 prosent

Oppgaven over er en del av en større mattetest som blir gitt til norske førsteårsstudenter annenhvert år. 

 Det er mattelærer Birger Paulsen og Norsk matematikkråd som står bak testen, som gjøres som forkunnskapstest for studenter som skal begynne med matematikkrevende studier. 

I resultatene fra 2011 var det 40 prosent av studentene som besvarte oppgaven over korrekt. 

Sivilingeniørstudentene hadde høyest skår med 57 prosent, mens lærer og økonomistudentene hadde lavest skår med henholdsvis 28 prosent og 22 prosent. 

Til sammenligning besvarte 84 prosent av studentene oppgaven korrekt da testen ble gjennomført i 1984. 

Ungdomsskolepensum

Resultatene fra den siste testen i 2011 viser at studentene scorer under 50 prosent på testen med pensumoppgave fra ungdomsskolen. 

Statistisk sett ligger resultatene i denne undersøkelsen på omtrent samme nivå som i de andre undersøkelsene på 2000-tallet. 

I undersøkelsen fra 2011 gjorde sivilingeniørstudentene det best med en snittskår på 65 prosent. Lærer- og økonomistudentene gjorde det dårligst med henholdsvis 41 og 31 prosent. 

Går man tilbake til resultatene for alle studentene i 1984, var det en langt høyere gjennomssnittsskår på 78 prosent. 

Forskerne tror at grunnen til dette kan være at studentene den gang var langt mer vant til å løse oppgaver med papir og blyant enn det dagens studenter er. 

Og svaret på oppgaven? 54 prosent.