- Må ha høyere ambisjoner enn midtsjiktet

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er ikke fornøyd med resultatet av PISA-undersøkelsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Den nye PISA-undersøkelsen viser at vi har et realfagsproblem i Norge. Det bekymrer meg sterkt. Resultatene er rett og slett ikke gode nok, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Den ferske PISA-undersøkelse viser at norske elevers prestasjoner i matematikk har gått ned siden forrige undersøkelse i 2009. I naturfag er det også en negativ endring, mens resultatene i lesing holder seg stabile.

– Vi må ha høyere ambisjoner enn å være i midtsjiktet blant OECD-landene. Vi ligger litt over gjennomsnittet i lesing og litt under snittet i matematikk og naturfag. Dette er resultater vi ikke kan være fornøyd med, sier Røe Isaksen.

PISA-undersøkelsen startet i år 2000. Høyres Kristin Clemet var den første kunnskapsministeren som fikk PISA-resultater, som den gang viste at norske elever kom ut på gjennomsnittsnivå.

Clemet styrte departementet frem til 2005, da de rødgrønne tok over. De åtte siste årene har SV stått ved roret i kunnskapsdepartementet. Først med Øystein Djupedal, deretter Bård Vegar Solhjell og sist Kristin Halvorsen.

OECD har tidligere pekt på at Norge kan gjøre mer for å øke kompetansen til lærerne slik at elevene lærer mer.

– Læreren er løsningen, men frem til nå har de ikke fått tilstrekkelig tilbud om og mulighet til å ta etter- og videreutdanning. Jeg er overbevist om at lærerne ønsker seg mer faglig påfyll. Gode lærer skal få mulighet til å bli enda bedre med vårt lærerløft, sier kunnskapsministeren.

Statsminister Erna Solberg sier resultatet viser at dette er det stikk motsatte av hva Jens Stoltenberg sa i valgkampen.

– Dette er en dom over åtte år med rødgrønn skolepolitikk. Den rødgrønne regjeringen satset ikke på det som er viktigst, nemlig å utdanne gode nok lærere. Norge gjør det ikke bedre i matematikk, men dårligere, sier Solberg til TV 2.

Hun mener løsningen er mer etter- og videreutdanning av lærere.

Resultat i matematikk for Norge:

2000: 499 poeng

2003: 495 poeng

2006: 490 poeng

2009: 498 poeng

2012: 489 poeng