SUV-en ix35 er mest solgte Hyundai-modell i Norge så langt i 2014, men vi må helt ned på 66. plass på statistikkene for å finne den.
SUV-en ix35 er mest solgte Hyundai-modell i Norge så langt i 2014, men vi må helt ned på 66. plass på statistikkene for å finne den.

Hyundai: De har halvert salget så langt i år

Rekordhøyt bilsalg - men ikke for alle.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nybilsalget i Norge er på rekordhøyt nivå. Så langt i år har det blitt registrert 48.000 nye biler – det er en økning på 1,9 prosent i forhold til 2013.

Men ikke alle merker gjør det bra i et godt marked. Av volummerkene går det særlig trått for Hyundai, med en tilbakegang på hele 47 prosent i årets første fire måneder.


På 18. plass

Dette kommer på toppen av at 2013 ble alt annet enn et godt år for Hyundai her hjemme.

Salget falt nemlig med 24,7 prosent i fjor. Og så langt i år har altså denne utviklingen fortsatt ytterligere.

Hyundai er nå på 18. plass på registreringsstatistikken, forbikjørt av merker som Kia, Suzuki og elbil-kometen Tesla.

Tror 10.000 skal kjøpe denne i år


Snarlig bedring?

Salget går trått gjennom hele modellutvalget til det koreanske merket.

Mest solgte Hyundai-modell i 2014 SUV-en ix35, vi må helt ned til 66. plass på modellstatistikken for å finne den. Det sier sitt om hvor dårlig det egentlig går for Hyundai. Og noen snarlig bedring er det neppe grunn til å forvente:


Mangler spydspiss

– Nei, her handler det nok ikke om kjappe løsninger. Hyundais modellutvalg er både bredt og relativt oppdatert, så jeg tror det blir feil å legge all skyld på bilene her. Det er nok flere ting som spiller sammen og i sum fører til den dårlige situasjonen for Hyundai, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Det er mange merker som egentlig bare selger godt av én modell og sliter med resten av bilene sine. Men det kan man på mange måter leve med. Problemet til Hyundai er at de nå ikke har en eneste bil som selger bra. Ingen spydspiss som trekker kundene inn i forretningen og sørger for omsetning. Og da er det tungt å komme seg opp igjen, mener Skogstad.

Firmabil – den ene vinner, den andre taper


Solgte på pris

– Hvilke andre faktorer mener du spiller inn her?

– Jeg tror det er mange. Toppsjefen hos importøren sluttet brått i fjor høst. Her har det tidligere vært store problemer internt – noe som også har gått ut over forholdet til forhandlerne.

– Hyundai har flere forhandlere som også selger Mazda. Oppturen med SUV-en Mazda CX-5 har nok gjort at flere av dem har dreid fokuset bort fra Hyundai. Det merkes fort på statistikkene.

– Hyundai solgte tidligere bilene sine i hovedsak på pris. De siste årene har de forsøkt seg på en litt annen strategi, det har helt klart ikke vært noen suksess.

X3 og Volvo XC60: To drømme-SUVer i duell

Modellene

– Når det gjelder modellene, hadde Hyundai selv store forventninger til Passat-utfordreren i40. Den er en bil som har mange styrker, men som ikke har truffet det norske markedet i det hele tatt. Kompakte i30 har også fått mye skryt, men bilkjøperne har helt tydelig ikke fått den med seg.

– SUV-en ix35 har nylig kommet i oppdatert utgave, uten at det ser ut til å hjelpe særlig mye. Den når ikke opp mot de beste konkurrentene. Og halvveis ut i livsløpet, er det nok for sent å puste nytt liv i den, mener Knut Skogstad.

Utvidet garantien

For Hyundai hjalp det tydeligvis heller ikke stort at de innførte en svært god nybilgaranti i fjor.

Kjøper du ny Hyundai, får du nemlig syv års garanti, begrenset oppad til 200.000 kilometer. Med det overgår Hyundai søstermerket Kia som lenge tronet på garantitoppen med sine syv år og 150.000 kilometer.

Her er det plass til hele storfamilien


Hyundai i40 er kjent for å gi mye bil for pengene - men det hjelper tydeligvis fint lite på salget.


Denne SUV-en knuser konkurrentene