Elbilen Tesla Model S er nylig lansert i Kina - og nå vil Tesla satse ytterligere på det store markedet. Det bekreftes nå at det skal settes opp en fabrikk der innen tre-fire år.
Elbilen Tesla Model S er nylig lansert i Kina - og nå vil Tesla satse ytterligere på det store markedet. Det bekreftes nå at det skal settes opp en fabrikk der innen tre-fire år.

Tesla med ny storsatsing – skal åpne fabrikk i Kina

Nå skal de erobre nye markeder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla har for lengst bevist at de har gjort jobben med Model S grundig. Det har ikke minst nordmenn gjort seg nytte av. Bilen har tatt elbilelskende nordmenn med storm.

I så stor grad at den er en av landets aller mest solgte biler – til tross for at prisene på de mest solgte modellene starter på godt over 500.000 kroner.

Og selv om ingen andre markeder kjøper flere Teslaer per innbygger enn lille Norge, er suksessen stor også andre steder.

Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Åpnes innen tre-fire år

Så viktig og stor er suksessen, at de det trengs økt kapasitet for å kunne levere nok biler.

Det har en lang periode gått rykter om at det skal satses stort i Kina – med egen fabrikk der. Og nå har Tesla-sjef og gründer, Elon Musk, bekreftet at det er tilfellet.

Ifølge teknikensvarld skal det være snakk om at fabrikken skal åpnes innen tre-fire år.

Teslagründer Elon Musk. (Foto: TESLA MOTORS/ ELON MUSK)

Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Samarbeid

Model S ble lansert i Kina nylig, men importskatten i Kina er 25 prosent – og det bidrar til at prisen er høy.

Sannsynligvis vil Tesla inngå et samarbeid med en av de kinesiske bilprodusentene, for å unngå straffetoll. Det har allerede BMW og Mercedes gjort.

Kina er som kjent et av verdens aller raskest voksende bilmarkeder. Og Tesla vil gjerne ha sin del av kaka.

Per nå må bilene skipes til Kina, og det er jo verken særlig økonomisk – eller miljøvennlig.

Her finner du en oversikt over en rekke Tesla-saker fra 2013

Nettverk av ladestasjoner

Musk og co. har dessuten ikke tenkt å nøye seg med en fabrikk. Det skal også bygges ut et nettverk av ladestasjoner, slik de har gjort i USA og Europa.

Utover at Kina har et raskt økende marked, vil en fabrikk der også tilføre mye arbeidskraft til en lav pris. Det er nok også med i det totale regnestykket som Tesla har satt opp i forbindelse med sin Kina-satsing.

Om tre år kan det være halv pris på superelbilen