Det er usikkerhet rundt Saab igjen   nå stopper produksjonen i fire uker på grunn av pengemangel.
Det er usikkerhet rundt Saab igjen nå stopper produksjonen i fire uker på grunn av pengemangel.

Saab 9–3 Electric: Helt uklart hvem som skal selge ny elbil

Gammel traver kommer snart tilbake – i ny drakt.

Samlebåndene har startet opp igjen på Saab-fabrikken i Trollhättan.

Etter konkursen ble Saab kjøpt opp av det kinesiske selskapet NEVS (National Electric Vehicles Sweden). De skal blant annet lage elbilbil av gamle Saab 9–3 – og den skal etter planen være klar i høst.


Norge stort marked

NEVS innretter seg mot det kinesiske markedet, der det er ventet at etterspørselen etter elbiler vil eksplodere de kommende årene.

Men NEVS har naturligvis også fått med seg at Norge er et stort marked for elbiler, mye takket være alle fordelene denne biltypen har i vårt marked.

Problemet er bare at de i dag verken har importør eller forhandlere i vårt marked.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

Tidligere forhandlere?

Ifølge nettstedet bilnorge.no jobber NEVS med ulike modeller rundt hvordan dette kan løses. Et alternativ skal være å tilby de tidligere Saab-forhandlerne i Norge å selge den elektriske Saaben,

Om det vil være interessant for dem, avhenger nok i stor grad av hvordan bilen blir priset. Også hvilke framtidsutsikter NEVS for øvrig kan skissere for Saab. Foreløpig er lite kjent rundt dette.

Hjemme i Sverige selger NEVS nå de aller siste eksemplarene av bensindrevet 9-3, direkte fra fabrikken.

De gikk sammen og reddet Saab-museet

12 år gammel

– Det er full elbilfeber i Norge akkurat nå, men det er likevel ingen automatikk i at alle nye elbiler vil lykkes. Denne Saaben stiller med et dårlig utgangspunkt, og det vil overrasket meg mye om den blir en salgssuksess i Norge, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Det begrunner han i hovedsak med at modellen er veldig gammel.

– Vi snakker om en bil som kom på markedet helt tilbake i 2002. NEVS kommer til å oppgradere den, men likevel: Jeg tror det blir svært vanskelig å skjule alderen, og i de flestes øyne er Saab 9–3 en modell som for lengst har gått ut på dato, sier Skogstad.

Tøffe konkurrenter

– Skal de ha mulighet til å få til særlig salg i Norge, tror jeg Saab må komme opp med noe som skiller bilen vesentlig fra konkurrentene. Enten det er pris – eller for eksempel rekkevidde. Men de har et vanskelig utgangspunkt.

- De beste konkurrentene er konstruert som elbiler fra starten av. NEVS vil måtte ta en rekke kompromisser når de skal bygge om 9–3 til elbil. Og da blir det tøft, særlig ettersom en rekke store bilprodusenter nå kommer på banen med elbilsatsinger. 9–3 skal opp mot biler som Nissan Leaf. VW Golf og den elektriske B-klassen fra Mercedes. Der får den en formidabel oppgave, og uten vanlig distribusjon blir det naturligvis enda vanskeligere. avslutter Knut Skogstad.

Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

Saab-produksjonen kom så småtte i gang igjen i fjor høst. I første omgang er det snakk om
Saab-produksjonen kom så småtte i gang igjen i fjor høst. I første omgang er det snakk om

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere enn oss nordmenn