Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Macan har allerede blitt en stor suksess for den norske Porsche-importøren. Bilen ble lansert i starten av april – og nå skal importøren være i gang med å forsøke å skaffe flere biler enn de opprinnelig ble tildelt.

Det skjer til tross for at vi på ingen måte snakker noen rimelig bil. Den kompakte SUV-en starter på 796.000 kroner. Og da må vi understreke "starter på". Med ekstrautstyr på plass, snakker vi fort en sluttsum på minst en million kroner her.

Over en million

Minste motorisering på Macan i dag er en dieselmotor på 3 liter og 211 hestekrefter.

Vil du heller ha bensin, er alternativet Macan S som starter på 1.033.000 kroner. Da er det en 3-liters bensinmotor med 340 hestekrefter under panseret.

Men nå kommer det en motor som kan føre til solid priskutt på Macan.

911: Dette er bilen drømmedama skulle hatt

Kjent fra Golf

Porsche har nemlig akkurat vist bilen med en 2-liters bensinmotor på 240 hestekrefter.

Denne skal være hentet ut fra hyllene i VW-konsernet og har mye til felles med 2-literen vi finner i blant annet Golf GTI. Men Porsches ingeniører skal naturligvis ha modifisert og tilpasset, slik at den er optimalisert til Macan.


Denne interiørfargen blir nok mer populær i Los Angeles enn her hjemme i Norge. Men interiøret skal holde høy klasse, med eksklusiv materialkvalitet og sporty preg også her.

Porsche til 200 000? Dette får du:

Ingen sinke

2-liters bensinmotor høres kanskje i teorien litt snaut ut i en SUV som har som ambisjon å være klassens mest sporty. Men når vi ser nærmere på prestasjonene, er det klart at dette ikke blir noen sinke.

Med PDK-automat skal Macan med denne motoren klare 0–100 km/t på imponerende 6,9 sekunder. Samtidig er gjennomsnittsforbruket nede på 0.75 liter/mil. Det lover også bra for C02-utslippet.

Konkurransedyktig

Hva dette skal koste og når den er klar for det norske markedet, vet vi foreløpig ikke noe om.

Men det er grunn til å forvente en solid prisnedgang i forhold til dagens modeller. Et forbruk på 0,75 liter/mil, lover også bra for C02-utslippet som er med på avgjøre hvor mye avgift det blir på bilen.

Vi snakker sannsynligvis et sted mellom 600.000 og 700.000 kroner. Da er Macan absolutt konkurransedyktig i forhold til de nærmeste rivalene – samtidig som Porsche ivaretatt eksklusiviteten som er viktig for denne modellen.

Denne Porschen er morsommere enn den ser ut til


Porsche gikk inn i klassen for kompakte SUV-er da de lanserte Macan. Det er ventet at dette blir den suverene bestselgeren for merket.


Les vår test av Porsche Panamera her: