Fisker Karma fikk veldig mye skryt for designet da den kom - og skiller seg virkelig ut i trafikken. Her kan vi også trygt fastslå at vi har å gjøre med en bilmodell som er et sjeldent syn.
Fisker Karma fikk veldig mye skryt for designet da den kom - og skiller seg virkelig ut i trafikken. Her kan vi også trygt fastslå at vi har å gjøre med en bilmodell som er et sjeldent syn.

Fisker Karma: Neste år skal superbilen gjøre comeback

Slår tilbake etter vanskelige tider og konkurs

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanske Fisker rullet ut sine første biler i 2011 og ble sett på som en liten sensasjon innen bilbransjen.

De satset på en hybridbil med elegant design. Modellen Karma vakte enorm oppmerksomhet, både på grunn av design, teknologi og prestasjoner.

Det faktum at bilen var en ladbar hybrid – og ikke en elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

Den amerikanske staten bidro med lån på nesten tre milliarder kroner og det kom store beløp fra private investorer,

Milliardbeløp

Men det tok ikke lang tid før det ble klart at prosjektet ledet av danske Henrik Fisker hadde problemer. En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.

Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Etter det fulgte en lang periode med usikkerhet og stadig dårligere odds for å overleve, før det hele endte i konkurs.

Tesla Model S: Nei – den er ikke perfekt!

Kommer med stasjonsvogn

Det gikk også mange rykter om hvem som eventuelt skulle ta over – før kinesiske Wanxiang Corporation kom inn tidligere i år og sikret seg kontrollen over Fisker.

Og de har tydeligvis jobbet effektivt. Nå kan nemlig Fisker gå ut med nyheten om at de planlegger comeback midtveis neste år.

Da er det meningen at produksjonen av Karma skal komme i gang igjen. Fisker skal også jobbe med en stasjonsvognutgave av modellen.

Dessuten skal de planlegge å puste liv i en konseptmodell som Fisker aldri rakk å sette i produksjon, den heter Atlantic. Det er ventet at den skal komme som ren elbil,

Det er ikke bare det utvendige som er lekkert - også innvendig er det høy luksusfaktor.

Her var det slutt i 2012 – etter mange tunge år

Betalte kontant

Fiskers president Roger Brown bekrefter dette til amerikanske media – og legger til:

– Wanxiang er ikke flashy. De kjøpte selskapet, de betalte kontant, de trenger ikke ta opp noen lån og de tar grep og setter i gang.

I så måte er dette de første gode nyhetene for Fisker på mange år.

LES OGSÅ: Slått konkurs – så ble sjefen arrestert

Rekruttere nye ansatte

Men samtidig er det klart at man ikke akkurat har god tid med dette prosjektet. Fisker har mistet mye i krisetiden. Nå er de på jakt etter et nytt hovedkvarter, de må finne produksjonsfasiliteter – og de må også ut og rekruttere mange nye ansatte. Blant dem en ny toppsjef.

Samtidig har nok Karma fått stempel på seg for å være en fiasko som bilmodell. Noe sånt er det ikke lett å riste av seg.

Til salgs i Norge

Noen få eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge.

I skrivende stund ligger det to biler til salgs på finn.no. Begge er 2012-modeller, og ingen av dem har rullet særlig langt.

For 1.249.000 kroner kan du bli eier av en bil som har rullet 1750 kilometer, her snakker vi altså i praksis nybil. Det andre eksemplaret har gått 15.000 kilometer, her er prisforlangende 1.150.000 kroner. Vi vil anta at det bør være et godt prutningsmonn på dem begge.

Broom har testet den – klikk her for å lese mer om Fisker Karma

Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!