Vision Future Luxury Concept: Her snakker vi luksusbil!

BMW avduker helt nytt konsept - i Kina.

Her skal fire personer kunne reise i den ytterste luksus. BMW viser en helt ny luksusbil i Kina, mye av det vi får se her blir med over til neste 7 serie.
Her skal fire personer kunne reise i den ytterste luksus. BMW viser en helt ny luksusbil i Kina, mye av det vi får se her blir med over til neste 7 serie.

De tyske premiummerkene kriger med hverandre i en rekke klasser, men ingen steder er konkurransen tøffere enn helt øverst i modellutvalget:

Flaggskipene som skal representere det ytterste av luksus, komfort og design og som gjerne er utstillingsvinduer for teknologi som senere begynner å dryppe nedover i modellutvalget.

Flyttet lista

Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8: Tre modeller som er drømmebiler for svært mange – og som de færreste har mulighet til å kjøpe seg.

I fjor flyttet Mercedes lista i klassen flere hakk oppover da de lanserte en helt ny S-klasse. Det skal BMW svare på neste år når det er klart for en helt ny 7-serie. Den får vi en forsmak på her: I konseptbilen Vision Future Luxury Concept som BMW i disse dager viser på bilutstillingen i Beijing.

Mens vi venter – mener vi dette er BMWs lekreste modell

9-serie?

For noen år siden hadde det forresten vært temmelig utenkelig å legge premiere til en slik modell til Kina. Men den voldsomme veksten i bilsalget i Kina og stadig flere velstående kunder som er villige til å betale for noe ekstra, gjør at det kinesiske markedet blir stadig viktigere for luksusbilprodusentene.

Vision Future Luxury Concept blir altså sett på som en forsmak på neste 7-serie, men samtidig har det gått spekulasjoner på at dette også kan være en smakebit på en helt ny toppmodell fra BMW, nemlig en 9-serie.

De klassiske
De klassiske

BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

Hengslet i bakkant

Det vi får se er i alle fall en rekke designtrekk som vil komme på flere av BMWs modeller de kommende årene. Den klassiske nyregrillen har vokst seg virkelig stor, og er omkranset av smale, aggressive lykter.

BMW går her for bakdører som er hengslet i bakkant, det sikrer stor åpning og svært enkel tilgang til de to, separate baksetene. Men om dette blir med over i produksjonsklar bil, er vel mer tvilsomt.

Innovativ teknikk

På teknologisiden er det utstrakt bruk av lette materialer. BMWs målsetting er å få ned vekten med flere hundre kilo sammenlignet med dagens modeller på samme størrelse. Dermed får man ned både forbruk og utslipp, redusert vekt er naturligvis også bra for kjøreegenskapene.

BMW jobber også mye med innovativ lysteknikk. Her er det snakk om laserlys foran og såkalte OLED-baklys (Organic light emitting diode). Her er nok det viktigste å finne på noe nytt som skiller en fra konkurrentene ...

Eksklusive materialer og nesten minimalitisk dashborddesign preger det nye BMW-konseptet.
Eksklusive materialer og nesten minimalitisk dashborddesign preger det nye BMW-konseptet.

Se bildene: BMW planlegger mega-SUV

Stor skjerm

Det innvendige designet er også radikalt. En flytende midtkonsoll dominerer og er med på å underbygge et dashborddesign som ved første øyekast ser enkelt og minimalistisk ut.

Som trenden går mot nå, vil det meste styres via en stor skjerm. BMW har også videreutviklet sitt head up-system, som gir føreren svært mye informasjon rett i synsbildet forover. IDrive-kontrollen som styrer det meste av funksjoner skal også være ny til denne modellen.

Under en million

Dagens 7-serie starter på litt under en million kroner her hjemme, nærmere bestemt 953.400 kroner. Da heter den 730d og har en dieselmotor på 211 hestekrefter under panseret. Den prisen er nok uansett smart å regne som et utgangspunkt, du spretter godt over en million før "nødvendig" ekstrautstyr er på plass.

Toppmodellen heter 760Li. Da snakker vi virkelig diger luksusbil med lengde på 5,21 meter. Under panseret: En 6-liters bensinmotor på 544 hestekrefter. Den feier 2175 kilo tysk luksusslede fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder.

Og denne 7-serien har altså ett år igjen på markedet, til neste år blir den erstattet.

Test BMW M6 cabriolet: Den mangler bare én innstilling ...

Sideprofilen er typisk BMW, men hekken skiller seg klart fra dagens modeller. Skrå bakrute og et kort avslutning, gir tilnærmet coupeprofil.
Sideprofilen er typisk BMW, men hekken skiller seg klart fra dagens modeller. Skrå bakrute og et kort avslutning, gir tilnærmet coupeprofil.

LES OGSÅ: Topp 5: Norges dyreste bruktcabrioleter