Produksjonen av den elektriske B-klassen er i gang, dette kan også bli en svært attraktiv bil på det norske markedet.
Produksjonen av den elektriske B-klassen er i gang, dette kan også bli en svært attraktiv bil på det norske markedet.

B-klasse Electric Drive: Se – nå kommer også Mercedes med elbil

Og den skal bli mer praktisk enn de fleste konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilsalget slår alle rekorder her hjemme så langt i 2014. Og dette kan bare være en forsmak på hva vi har i vente.

En rekke store nyheter står for tur – og vil gi elbilkjøperne veldig mye å velge mellom.


Tradisjonell tilnærming

Nå har Mercedes akkurat startet produksjonen av sin B-klasse Electric Drive. Dette blir den første konvensjonelle elbilen fra Mercedes.

I motsetning til en konkurrent som BMW i3, har Mercedes valgt å bruke en eksisterende modell som utgangspunkt.

Der BMW-en har fått radikalt design og mye avansert teknologi, velger Mercedes en litt mer tradisjonell tilnærming.

Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Tesla-batterier

Utenpå er det ikke mange endringer i forhold til vanlig B-klasse. Men den elektriske utgaven er utviklet fra bunnen av.

Her er det ikke snakk om lettvinte etterpå-løsninger, som vi for eksempel finner hos Ford Focus Electric.

Batteripakken er produsert av Tesla, som Mercedes har en eierandel på ti prosent i. Nå får de utnyttet dette eierskapet i praksis, og batterier fra Tesla er naturligvis ikke noe drawback med tanke på den innovative posisjonen dette merket har skaffet seg.


Mercedes går ut med offisiell rekkevidde på 200 kilometer i den elektriske B-klassen. Dermed er den - i alle fall i teorien - en av elbilene som går lengst på en lading.


Den norske Tesla-feberen imponerer også i USA

20 mil

Den offisielle rekkevidden er på 200 kilometer. Det er bedre enn de fleste konkurrentene, naturligvis med unntak for det Tesla leverer.

I praksis er dette et veldig teoretisk tall. Rekkevidden varierer etter topografi og temperatur – og kjørestil har veldig mye å si.

Praktisk bil

Når økonomisk kjørestil ikke er det viktigste, bør det være mulig å ha det morsomt med den elektriske B-klassen.

Mercedes lover nemlig gode prestasjoner, med 0–100 km/t på rundt åtte sekunder blank.

Plassmessig blir dette en av de største og mest praktiske elbilene på markedet. Her er det plass til fem, og i tillegg et relativt velvoksent bagasjerom.

Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!

Bare Audi igjen

BMW er allerede her med sin i3 – som har fått en svært god mottakelse. Når B-klasse kommer, er det bare Audi av de tyske preumiumprodusentene som mangler elbil.

Det skyldes strategiske valg hos VW-konsernet som Audi er en del av. De har valgt å heller kjøre fram Volkswagen-modeller som sine første elbiler. e-up! kom i fjor – og snart kommer de første eksemplarene av de elektriske Golfen – e-Golf – til Norge.

Forhåndssalget her har slått alle rekorder, og mye tyder på at e-Golf kan bli Norges mest solgte elbil i 2014.

Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?


Norske elbilkjøpere får enda en modell å velge mellom når Mercedes kommer med sin elektriske B-klasse.


Heftig hybrid: Denne kan være farlig for lommeboka