Nye Chrysler 200 er i grunnen svært så lekker, og ser langt mer eksklusiv ut enn generasjonen den erstatter, som er en etterlevning etter gamle Chrysler Sebring. Men nykommeren er kanskje ikke spesielt hverken amerikansk eller italiensk i linjene?
Nye Chrysler 200 er i grunnen svært så lekker, og ser langt mer eksklusiv ut enn generasjonen den erstatter, som er en etterlevning etter gamle Chrysler Sebring. Men nykommeren er kanskje ikke spesielt hverken amerikansk eller italiensk i linjene?

Chrysler 200: Nye design-takter fra uventet hold

Ligner litt på både Lexus og Audi. Men dette er noe HELT annet!

De siste årenes omveltninger i bilbransjen har gitt noen nye eierskaps- og samarbeids-konstellasjoner, som bare for få år siden ville vært helt utenkelige. Og krisen i bransjen er på ingen måte over – vi vil sikkert se mange overraskende kast i tiden fremover også.

Les også: Faceliftet 300 C kommer likevel til de britiske øyer

Og i mellomtiden går no dagan – og nye bilmodeller ser dagens lys. Her er en av dem, som kanskje ikke blir særlig oppsiktsvekkende før man tenker på opphavet.

Amerikansk folkebil

Bilen er den nye utgaven av Chryslers 200-modell, som vil debutere som 2015-modell. En ikke spesielt kostbar og etter amerikanske mål ganske kompakt bil, selv om den er stor nok til å ville konkurrere med biler som Passat og Mondeo når den dukker opp i europeisk versjon med Lancia-merke i grillen.

Lekkert design, ikke sant? Men det kommer kanskje ikke akkurat fra den delen av verden som du ville tro...
Lekkert design, ikke sant? Men det kommer kanskje ikke akkurat fra den delen av verden som du ville tro...

For her er vi ved sakens kjerne: Dette er den første 200en som er utviklet etter at det ble italiensk styre i Chrysler-konsernet, den utgående modellen er en facelift av tilårskomne Chrysler Sebring.

Bilen har selvsagt tverrmontert motor og for- eller firehjulsdrift. Enten en firesylindret 2,4-liter på 184 hester eller en V6 på 3,6 liter og 295 hester sørger for driften, og man kan spekke bilen med utgangspunkt i hele fire varianter: LX, Limited, sportslige ”S” og toppmodellen 200 C.

Les også: Vakkert Jaguar-konsept fikk design-hjelp fra Italia

Convertible-modellen forsvinner

Chrysler 200s søstermodell på hjemmemarkedet, Dodge Avenger, ligger ifølge ryktene an til å bli kuttet ut. Det blir heller ingen ny convertible-versjon, siden den gamle solgte for dårlig og dessuten har mistet sin berettigelse som følge av at konkurrentene Toyota Camry Solara og Volkswagen EOS er i ferd med å forsvinne fra det amerikanske markedet.

Som alltid i nye amerikanere er grensesnittet mot kommunikasjons- og mediaenheter vel ivaretatt. Man finner også noen uvanlige finesser, som for eksempel at ni-trinnsautomaten betjenes med et styrehjul.
Som alltid i nye amerikanere er grensesnittet mot kommunikasjons- og mediaenheter vel ivaretatt. Man finner også noen uvanlige finesser, som for eksempel at ni-trinnsautomaten betjenes med et styrehjul.

Start/stopp-system på den lille motoren og ting som en helt utkoblet bakaksel under normal drift også på firehjulsdrift-modellen skal gi bilen forbrukstall helt ned i 35 miles per gallon for de mest nøysomme modellene, eller 0,67 liter per mil. Automaten er ni-trinns, og betjenes med et styrehjul på midtkonsollen.

”Internasjonal” i snittet

Utstyrskatalogen er altså stor for den som ønsker, med ting som glasstak og automatisk åpning av både bagasjerom og sidedører er tilgjengelig for den som vil. Luksuriøse saker som LED-lykter og flotte felger er imidlertid standard, og de som lurte på hva italiensk styre vil få å si for designspråket på amerikanerne, har altså herved fått et slags svar.

Svært buet bakre del av taket må nødvendigvis påvirke høyden for baksetepassasjerene. De virker imidlertid å ha rimelig god benplass til tross for kompakte ytre mål.
Svært buet bakre del av taket må nødvendigvis påvirke høyden for baksetepassasjerene. De virker imidlertid å ha rimelig god benplass til tross for kompakte ytre mål.

På akkurat den bakgrunnen tipper vi at mange blir litt overrasket.

Ikke fordi bilen vekker oppsikt. Men snarere over at den er så lavmælt i uttrykket – så ”internasjonal”. For før i tiden var jo nettopp italienerne og amerikanerne de som var minst redde for å sette særpreg på bilene sine.

Les også: Lancia Stratos-comebacket - hvordan ble det med det?

Lavmælt brudd med tradisjonene

Italienerne, ansporet ikke minst av de mange frittstående designhusene, ofret både funksjon og praktiske hensyn for å rendyrke et designtrekk dersom det var det som måtte til. Bølgende linjer og små detaljer med klassisk opphav gjorde bilene til skulpturer, som talte like mye til hjertet som fornuften.

Førerplassen virker ryddig, selv om vi ikke kan huske å ha sett et bilratt med flere knapper siden versting-utgaven av Pontiac Bonneville SSE på tidlig 1990-tall.
Førerplassen virker ryddig, selv om vi ikke kan huske å ha sett et bilratt med flere knapper siden versting-utgaven av Pontiac Bonneville SSE på tidlig 1990-tall.

Amerikanerne så aldri noen grunn til å være beskjedne, trengte de en ekstra meter lengde eller et par ekstra sylindre i motoren spurte de ingen om lov. Det var grunnleggende amerikansk å strekke seg etter drømmen, og bilene skulle være prangende uttrykk for hvor langt man var kommet på denne veien – med krom, farger og nærmest bauta-lignende ”presence”.

Smak av både Asia og Tyskland

Nå er det selvsagt lenge siden 1950-tallet, kan man innvende. Men at det var så lenge siden som bildene av nye Chrysler 200 kan tyde på, det visste vi ikke. Sant å si visste vi ikke hva vi kunne vente oss når italiensk inspirasjon (og vetorett) nå får full kontroll på amerikanske hverdagsbiler.

Les også: Woodie-Chrysler sto 42 år i garasje uten å bli markspist

Forsøkene så langt med ”pynting” på de gamle amerikanske 200- og 300-modellene har ikke bare lovet godt. Slik sett er nykommeren en hyggelig overraskelse, selv om den på ingen måte ser verken italiensk eller amerikansk ut.

Den svært myke og runde fasongen på grillen og hele fronten skal ifølge Chrysler-sjefene være en forsmak på fremtidens Chrysler-formspråk. Altså kan vi vente oss en ny 300 også, der siste rest av
Den svært myke og runde fasongen på grillen og hele fronten skal ifølge Chrysler-sjefene være en forsmak på fremtidens Chrysler-formspråk. Altså kan vi vente oss en ny 300 også, der siste rest av

Men hva ligner den egentlig på?

Vi fornemmer en litt påkostet, Lexus-aktig japaner utvendig, med noen detaljer som virkelig skriker ”Audi” – som eksempelvis baklysene. Innvendig har den mer egen personlighet, med blant annet rike forekomster av sømmer i setene på klassisk italiensk manér og bruk av litt uvante tresorter i kombinasjon med krompynt og fine smådetaljer i dashboardet, som amerikanerne har vært flinke på de siste årene.

Les også: Voyager - mange gode kvaliteter, men uansett risikosport

Mye har skjedd siden Stratus

Totalt sett virker man i hvertfall å trekke Chrysler 200 mange hakk opp i finish og status, sammenlignet med den gamle Sebring-baserte modellen.

Uvant treverk, små lekre kromdetaljer og imponerende detaljrikdom gir særpreg til interiøret. Forhåpentligvis uten at ergonomien må lide for det.
Uvant treverk, små lekre kromdetaljer og imponerende detaljrikdom gir særpreg til interiøret. Forhåpentligvis uten at ergonomien må lide for det.

Trekker vi trådene enda lenger tilbake, til Chrysler Stratus, som også vi nordmenn kjente godt til en periode, er det tydelig at modellen har blitt langt mer eksklusiv – selv om volumselgerne i USA nok kommer til å ha adskillig mindre utstyr enn bilene som er fotografert på PR-bildene.

Hva synes du om nykommeren? Hadde du ventet deg en slik ”italiensk amcar”? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: Imperial - luksusbilen som kunne leveres med kontor!