Lexus har de aller mest fornøyde bileierne i Norge. Dette er kompakt-SUVen NX som kommer senere i år og kan gi merket et solid salgsgjennombrudd i vårt marked.
Lexus har de aller mest fornøyde bileierne i Norge. Dette er kompakt-SUVen NX som kommer senere i år og kan gi merket et solid salgsgjennombrudd i vårt marked.

Lexus NX: De første bildene – dette kan bli det store gjennombruddet

Akkurat ute – her er den nye SUV-en fra Lexus.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har hørt om den i flere år, og det begynner også å bli en god stund siden konseptutgaven ble vist første gang.

Nå er den imidlertid offisiell: I natt norsk tid sendte Lexus ut de aller første bildene av sin nye SUV, kalt NX.

Dette er en bil som kommer til å bli svært viktig for Lexus internasjonalt. Og her hjemme er det bilen som for alvor kan gi det japanske luksus-merket et salgsmessig gjennombrudd.


Øke salget kraftig

Lexus har vært på det norske markedet i flere år og har også solgt brukbart med biler. Men vi snakker likevel nisjetall. Etter årets første kvartal hadde Lexus solgt 148 ny biler i Norge og har med det en markedsandel på 0.4 prosent.

Nå kommer det garantert til å bli en endring på det. Med NX går de nemlig inn i en av de største bilklassene her til lands – og har potensial for å øke salget kraftig.

Se bildene – slik så den ut som konseptmodell

Skille seg ut

Verdenspremieren er lagt til bilutstillingen i Beijing, 20 april. Men Lexus ønsker altså ikke å vente lenger med å gi oss de første bildene av bilen.

Det vi får se, er en sporty og ganske aggressivt designet SUV. I forhold til den ganske dramatiske konseptmodellen, er en del av designelementene som forventet tonet ned.

Men dette er fortsatt en bil som kommer til å skille seg ut i trafikken. Særlig fronten er særpreget, med diger grill, omsluttet av smale og karakteristiske lykter.

En skarp og sporty front kjennetegner nye Lexus NX.


Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner – usett

Offroad-preg

Sideprofilen minner ganske mye om storebror RX og også hekken har klar familielikhet.

Lexus-designerne har fått dra til mer her enn på merkets mer konservative modeller. Det ser vi blant annet i en rekke vinkler og effekter.

Kraftige skjermbuer er også med på å understreke offroadpreget, selv om dette i likhet med de aller fleste bilene i klassen ikke er en bil som er beregnet for terrenget.

Rendyrket hybrid

I produktutvalget til Lexus går NX inn under RX som har vært en suksess i tre generasjoner. Den har også solgt brukbart i Norge, men er for dyr til å kunne appellere til større kjøpegrupper.

Her blir det noe helt annet med NX. Lexus satser blant annet på rendyrket hybriddrift i Norge.

Det betyr at den kommer relativt gunstig gjennom avgiftssystemet.

Det er grunn til å vente at bilen størrelsesmessig blir temmelig lik konsernbror Toyota RAV4, det betyr i praksis at den er stor nok til å duge som familiebil for de aller fleste.

Denne bilen kan bli en tøff nøtt for konkurrentene når den kommer. Lexus NX går inn i klassen for kompakte SUV-er og har gode forutsetninger for å bite fra seg!

Test Lexus GS 450h: Bilen konkurrentene bør frykte

Stor interesse

– Prisene er ikke klare ennå, men konkurrentens modeller med 2-liters dieselmotor bør være en god indikasjon. I tillegg skal vi som alltid være konkurransedyktige ved å tilby godt utstyrt bil som grunnversjon, og mulighet for noen utstyrspakker, sier Jan Christian Holm som er sjef for Lexus i Norge.

– Har dere merket interesse for bilen fra kundene allerede?

– I aller høyeste grad! Vi har allerede ca. 250 navn på potensielle kunder som ønsker mer info om bilen fortløpende. Dette er både kunder vi kjenner fra før, men også i stor grad nye kunder for oss, forteller Holm.

SUV i stedet for stasjonsvogn

– Hvem tror du er hovedmålgruppen for denne bilen?

– Jeg tror vi henvender oss mot både kjøpesterke barnefamilier som ønsker seg premium, og mange av de voksne som allerede har en tilsvarende bil i dette segmentet. Vi ser jo allerede nå en tydelig trend i markedet at flere velger mellomklasse-SUV fremfor en stasjonsvogn. Derfor gleder vi oss veldig til å kunne tilby bil i dette viktige segmentet, sier Jan Christian Holm.

Konkurrentene er i hovedsak premium-bilene innenfor kompakt-SUV-segmentet. Det vil i praksis si biler som Audi Q5, BMW X3, Range Rover Evoque og Mercedes GLK.


Lexus går for rene og stramme linjer i dashbordet, Materialkvalitet og finish skal være på høyt nivå.

LS: Luksusbil til under en tredjedel av nypris

Kun med 4x4

Det betyr at den nye Lexusen sannsynligvis kommer til å legge seg et sted mellom 500.000 og 600.000 kroner i pris. Lexus har tradisjon for å ha mye utstyrt inkludert i prisen, mens mange av premium-konkurrentene ofte tar seg svært godt betalt for dette. Dermed kan sluttsummen fort komme til å bli svært gunstig sammenlignet med disse.

Lexus NX får tre ulike drivlinjer, men i første omgang vil den norske importøren satse på NX 300h som har en hybrid drivlinje bestående av bensinmotor og elmotor i kombinasjon. Her siktes det mot klasseledende utslipp av CO2 og NOx. Fra salgsstart blir NX 300h trolig kun tilgjengelig med firehjulstrekk på det norske markedet.

Nyvinninger

NX kommer med en rekke innovative løsninger, inkludert Lexus første trådløse ladebrett for bærbare enheter og første utgave av den nye Lexus Remote Touch Interface der mange av bilens funksjoner styres via fingertuppen direkte på en touchpad.

I tillegg tilbys Panoramic View Monitor som gir 360 graders visning av bilen, et Multi-informasjonsdisplay som inkluderer G-sensor og boost meter, Head-Up Display (HUD), Blind Spot Monitor (blindsonevarsling) og Rear Cross Traffic Alert (varsling for kryssende trafikk ved rygging).

Et innovativt utvendig speil og verdens første dørhåndtak med skjult nøkkelsylinder i kombinasjon med et integrert lyssystem skaper en svært glatt overflate.

Luksusbil ble 300.000 kroner billigere i år

Slik ser den ut bakfra: Hekkenhar Lexus' velkjente L-formede kombinasjonslykter.

Lexus RX 400h: Er dette verdens beste brukt-SUV?