Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sommeren nærmer seg med stormskritt. Og da er det naturligvis mange som gleder seg til å bytte ut de skitne vinterfelgene, med rene, stor og flotte sommerfelger.

For bilentusiaster er det rene ritualet å få frisket opp utseendet på bilen med nye felger. Og nordmenn er blant de som har mest penger å bruke - også på felger.

Men mens de fleste av oss synes 4000-5000 kroner er mer enn nok å bruke på felger, er det de som synes det er helt greit å bruke mye, mye mer.

Hva tror du for eksempel et sett med 28-tommers (!) felger koster?

LES OGSÅ: Sommerdekk: Her er årets testvinnere

Måtte bare prøve

La oss bare først understreke - joda, du leste riktig, du KAN få tak i 28" felger. Men det er naturligvis svært begrenset hvor mange bilder disse kan settes på, uten at det blir alvorlige problemer. Men en av dem er i alle fall Hummer H2.

Det kan Svein Rust skrive under på. Han fikk nemlig montert et slikt sett på sin bil.

Men så driver da også han sin egen virksomhet innen dekk og felg - Eiker Motorshop.

- Vi har 28"-dekk- og felgpakker inne. For noen år siden hadde jeg det på en av våre biler, bare for å prøve. Det gikk faktisk ganske greit. H2-en er såpass stor at den taklet det, uten at komforten ble helt borte. Men du må naturligvis følge litt ekstra med, humrer han.

Svein H. Rust er daglig leder og gründer av Eiker Motorshop - som er en av landets største dekk- og felgforhandlere. Til venstre er en 28" felg, og i hendene holder Rust felgen som Eiker Motoroshop har designet og produserer selv: Eiker E1.

SE VIDEO: Dette kaller vi STORE felger ...

Kan få større ...

- Hva koster noe slikt da?

- Den gang kostet en slik pakke rundt 100.000 kroner. Men nå har vi faktisk pakker der en kan få de samme felgene og typen dekk til halvparten av den summen.

- Er dette de største dere tilbyr?

- He, he, nei, bevares. Det er mulig å få 31" også - men de må spesialbestilles. Det er ikke noe vi har på lager, for å si det sånn.

SE VIDEO: Ny trend: Nå skal bilen kles i fløyel!

21" ukurant

Når det gjelder skikkelig store felger, mer enn 19", er det forøvrig 20" og 22" som er de mest brukte.

Skal du ha felgsett type stor, er altså dette å foretrekke framfor 21" - i alle fall om pris er et tema.

- Ja, det er faktisk slik at 22" er billigere enn 21" - hovedsaklig fordi det finnes langt flere dekk i den størrelsen. Dermed blir også prisene lavere, forteller Rust.

SE VIDEO: Denne BMWen har lysende felger!

- Fyll på ekstra luft

Og med store felger, følger det også noen utfordringer i hverdagen. Ikke minst siden det da er snakk om såkalte lavprofil-dekk.

- Jo større felger, jo lavere profil blir det på dekkene. Og det betyr at det blir mindre beskyttelse av felgen om du treffer en kant. Jeg pleier å si at om du har 45-profil eller lavere på dekkene, så bør du fylle på 10 pund mer enn det som står oppført. Litt ekstra luft har mye å si for både forbruk og beskyttelse av felgen.

Klart for ny sesong: Dette er årets beste sommerdekk

Bredde også viktig

Det er forøvrig ikke bare omkretsen på felgene folk er opptatt av. Det skal helst være bredt også.

- Det vanlige er at felgene bygger 7" i bredden. Men de som vil at det skal fylle skikkelig velger gjerne både 8 og 9 tommer. Det viktige her er naturligvis å sjekke hva som er lovlig på bilen i vognkortet. Felgen kan for eksempel ikke stikke utenfor skjermene.

De som er mest hard core bygger ut skjermene, for å gjøre plass til de brede felgene og dekkene.

Derfor kaller de ny dekkmerking en katastrofe

Spacere

Det er også en løsning for de som ikke vil bruke så mye penger på brede felger. Spacere kan nemlig monteres mellom navet og felgen, slik at felgen blir flyttet lenger ut.

Men dette er i utgangspunktet ikke lovlig. Det finnes noen få typer som er såkalt TÜV-godkjente, men myndighetene er i utgangspunktet skeptiske til denne løsningen.

En liten smell her kan ødelegge kjøreegenskapene

Viktig med riktig impress

- Årsaken til det er at felgene lettere kan løsne. I tillegg kreves det lengre bolter, ellers sitter ikke felgen skikkelig. Med lengre bolter blir også beltasningen større helt ytterst, og de kan brekke, forklarer Rust.

I tillegg blir det lettere risting. Impress er også viktig.

- Igjen gjelder det å sjekke vognkortet. Store avvik her kan føre til feil slitasje på dekket og hardere belastning på hjullager som kan gå varme, feil slitasje på ledd og hjuloppheng.

Han kjøpte nye vinterdekk – men fikk de samme gamle