Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla Model S har tatt, og fortsetter å ta Norge, med storm. Den legger seg pent mot toppen av salgsstatistikken – og til tross for at den har minst 300 hk og har en startpris på nærmere en halv million kroner, er den Norges mest solgte bil så langt i år

I USA er det fortsatt langt mellom hver gang det dukker opp en slik bil – mens de florerer i kollektivfeltet inn og ut av Oslo.

Hvis du synes det har gått litt for mye inflasjon i Model S – og vil ha en som skiller seg ut fra mengden, så kan du sende den til Newport Convertible Engineering (NCE).

Det amerikanske firmaet har lang erfaring med å bygge om statusbiler til cabrioleter – og nå hevder de å kunne gjøre det samme med Model S.

Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Hvor vanskelig kan det være?

Det høres jo egentlig ikke så vanskelig ut – å fjerne taket. Det er da ingen sak? Nei, på sett og vis er ikke akkurat det å fjerne selve taket noen kunst. Men om du skal få en veidyktig bil er det likevel en utfordring eller to her.

B- og C-stolpene er nemlig viktige for å stive opp karosseriet. Når de fjernes, må det på plass forsterkninger andre steder. Kort sagt, det er MYE jobb.

Derfor er det ikke så mange som driver med dette. Men NCE har spesialisert seg på nettopp denne typen prosjekter. Og nå har de forbarmet seg over Model S.

Les Norges grundigste test av Tesla Model S her:

Vanskelig utgangspunkt

Model S er dessuten en lang bil, Tesla har laget et svært solid tak – og selve bilen er satt sammen i aluminium – som ikke er like lett å jobbe med som stål.

Det ekstremt sterke taket i Model S, som faktisk ødela en testmaskin da en skulle måle hvor mye det kunne tåle, bidrar mye til å stive opp karosseriet.

Alt dette mener NCE å ha funnet løsninger på. Og illustrasjonen de har lagt ut på sine nettsider, og som du kan se i denne saken, viser bilen slik de ønsker at den skal framstå når de er ferdige med den.

Her finner du en oversikt over en rekke Tesla-saker

Vil ha Tesla-samarbeid

NCE har faktisk såpass stor tro på dette, at de har vært i kontakt med Tesla vedrørende å få til en produksjon på 5.000 biler av Model S Cabriolet.

Da den amerikanske nettsiden Motorauthority ba Tesla om en kommentar på dette, fikk de følgende svar:

– Vi har ingen planer om noen cabriolet akkurat nå. Vi er veldig fokusert på å utvikle Model X og en rimeligere modell som skal bli vår volummodell om tre års tid.

Kort sagt, Tesla har ikke tenkt å begi seg ut på noe cabriolet-prosjekt nå.

Tesla Model S: Smart bilkjøp – også økonomisk sett

Storbestilling

Men det stopper ikke NCE – virker det som. Ifølge Motorauthority skal det faktisk være en anonym kinesisk interessent som har bestilt ikke én eller to, men 100 (!) Model S cabriolet!

Det loves at bilen både kan bestilles med tradisjonell soft top-kalesje (29.000 dollar i tillegg til prisen på bilen) eller med hard top (49.000 dollar i tillegg til prisen på bilen).

Tesla selv har jo for øvrig alt gitt oss en cabriolet – nemlig den første modellen deres, Roadster. Men den er ikke lenger i produksjon.

Om tre år kan det være halv pris på superelbilen

Bisarre prosjekter

Vi kan jo ellers røpe at NCE har tatt på seg noen ambisiøse cabriolet-prosjekter tidligere også.

Porsche Cayenne - i en litt annen versjon enn vi er vant til å se den i. ALLE FOTO/ILLLUSTRASJONER: Newport Convertible Engineering (NCE)

De har ikke bare bygd om luksuscoupeer, men har også noen ganske så bisarre prosjekter som Range Rover, Porsche Cayenne (bildet), Jaguar XJ, Maybach, Hummer og Mercedes G-klasse.

Så at de har en viss kompetanse på området, kan det ikke herske noen tvil om ...

BRUK KOMMENTARFELTET: Hva synes du – frister det med en åpen Model S?

Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner