Audi kan dette med å beherske seg når de skal designe verstingmodellene sine. RS4 vil for eksempel null interesse blant 90 prosent av forbipasserende når den står parkert utenfor butikken - men den har skjulte krefter ... (Faksimile: Finn.no)
Audi kan dette med å beherske seg når de skal designe verstingmodellene sine. RS4 vil for eksempel null interesse blant 90 prosent av forbipasserende når den står parkert utenfor butikken - men den har skjulte krefter ... (Faksimile: Finn.no)

Audi RS4: Dette er alt annet enn en vanlig familiebil

Men det er det ikke så lett å se ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

A4 er gjerne betegnelsen på at noe er helt standard. Normalt. Det er også betegnelsen for Audi sin ganske folkelige familiebil – som konkurrerer med mellomstore modellene til BMW og Mercedes.

Men det betyr på ingen måte at alle variantene av A4 er "normale". Det finnes noen herlige, brautende unntak – og den aller mest ville har betegnelsen RS4.

Riktignok gjør den ikke så mye ut av seg rent designmessig – her er det diskret styling som gjelder.

Men bare vent til du trykker inn gasspedalen ... Huttetu!

LES OGSÅ: Stasjonsvogn med Lamborghini-motor

Audi RS4 i "RS"-blått.

Dyr, åtte år gammel sedan

Prislappen på en RS4 i 2006 bikket fort halvannen million kroner – så det var slett ikke en bil for hvem som helst. Og selv nå, åtte år senere, må du punge ut en god slant penger om du vil bli eier av en så rå bil.

Den billigste RS4, med internbetegnelsen B7 (2005-2008) på bruktmarkedet akkurat nå, er en 2006-modell som har tilbakelagt 112.000 kilometer.

Den har fortsatt en prisantydning på 599.000 kroner. Vi minner om at vi snakker om en åtte år gammel sedan ...

LES OGSÅ: Denne muskelbilen fra BMW har tapt seg 1,3 millioner kroner

Galskap i bøtter og spann

Galskap, vil nok noen si. Både nybil- og bruktbilprisen. Men det saktens en god porsjon herlig galskap over selve bilen også.

Klemt mellom forskjermene sitter en 4.2-liters V8-er som banker ut 420 hk. Ja, 420!

Det er imponerende selv åtte år senere, og da bilen ble lansert var dette rett og slett hysterisk mye krefter.

For å sette det i perspektiv – hovedkonkurrenten BMW M3 hadde "bare" 343 hk ... Det er en stor forskjell!

Selv Mercedes C 55 AMG måtte nøye seg med 367 hk.

Innvendig er det typisk Audi - solid, oversiktlig og tøft. Setene, rattet, RS-logoer og karbonlister utgjør hovedforsdkjellene sammenlignet med en vanlig A4.

LES OGSÅ: Eierne av disse drømmebilene har et problem

Superbil-ytelser

Nå kastet jo både Mercedes og BMW seg på effektracet raskt etterpå. Men de første årene var altså RS4 ganske så alene om å bikke 400 hk i dette segmentet.

Og hvilken effekt det hadde på ytelsene er det ingen som helst tvil om. 0–100 km/t blåste unna på 4,8 sekunder – og den brukte lusne 16,6 sekunder av livet ditt på å ta deg opp til 200 km/t.

Den var, og er, rett og slett hysterisk rask. Det finnes superbiler fra samme årstall som sliter med å holde følge med denne "familiebilen". Ikke minst takket være at RS4 får god hjelp av firehjulstrekk for å plante kreftene i bakken.

Dessuten er det bare å levere den til for eksempel tuningspesialisten MTM om du ønsker enda mer galskap. Med en turbo på plass så øker effekten raskt til over 500 hk ...

LES OGSÅ: Familiebil og snerrende sportsbil - i ett

På høyde med dagens verstinger

Mest sannsynlig vil dette kanskje forbli et av de sprøeste stuntene Audi har gjort – på linje med den legendariske RS2-en.

I dag handler veldig mye om kompakt volum, mer turbohjelp og lavt forbruk.

For å si det sånn – det var nok ikke mange i Audi-konsernet som var veldig opptatt av forbruket da RS4 anno 2006 ble utviklet. Heldigvis og takk for det!

Til sammenligning kan vi nevne at dagens Audi-verstinger når det gjelder personbiler (S8, RS6/7) har lavere volum enn sin mellomstore, åtte år eldre forgjenger.

LES OGSÅ: Audi RS6: Blir nesten 500.000 kroner billigere

Brede skjermer, RS4-logoer, diffusor og to store, ovale enderør var blant detaljene som røper av det er en RS4.

Kan ta innbytte

Bilen vi har funnet omtales som "pen og strøken" – og bildene underbygger til en viss grad dette. Den er også nylig EU-godkjent – og det følger med to sett dekk.

Det står også at rimeligere bil kan vurderes i innbytte – så her er det bare å sende inn forslag.

Vi gjør oppmerksom på at slike biler bør du undersøke n-ø-y-e før du kjøper. De er laget for å kjøres hardt, og det blir de gjerne også.

Og selv om de skal tåle mye juling, er det verdt å undersøke at den ikke er kjørt aldeles i filler.

Historikken er også helt avgjørende – disse bilene bør følges opp av merkeversted – fra vugge til grav ...

Audi A4 som bruktbil? Les hva Brooms bilekspert mener om den