Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Mondeo er første ut blant bilene i Fords nye luksusserie Vignale - nå er det klart at flerbruksbilen S-Max følger kjapt etter.
Mondeo er første ut blant bilene i Fords nye luksusserie Vignale - nå er det klart at flerbruksbilen S-Max følger kjapt etter.

Ford S-Max Vignale: Skal skjemme bort familier som trenger mye plass

Spesialutgave av en bil mange venter på.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flerbruksbilen S-Max har vært en stor suksess for Ford helt siden den kom på markedet i 2006.

Åtte år er imidlertid svært lang tid for en bilmodell. Nedleggelse av en stor fabrikk i Belgia og problemer som følge av det, har gjort at S-Max og søstermodellene Mondeo og Galaxy har blitt kraftig forsinket.

Sluppet i Milano

Men neste år er det etter alt å dømme endelig klart for andre generasjon S-Max. I den forbindelse skal Ford også rulle ut en spesialmodell, tilpasset de som vil ha – og har mulighet til å betale for – noe ekstra.

I fjor kom nyheten om at Ford skal lage en spesialutgave av neste Mondeo, kalt Vignale.

I dag har de også avduket S-Max i Vignale-versjon. Nyheten ble sluppet under Milano Design Week.

Flerbruksbiler har tradisjonelt stort sett handlet om fornuft - nå skal Ford gi sin S-Max en stor dose må ha-faktor når den kommer i Vignale-versjon.

LES OGSÅ: De har laget premium-SUV i miniformat

Klart definerte toppmodeller

Vignale skal bety full pakke med utstyr, eksklusive interiører, unike designdetaljer – og ikke minst kundeoppfølging og service som skal skille seg fra det de fleste konkurrentene kan tilby.

Ford har nok skjelet blant annet til suksessen Lexus har hatt med service og kundeoppfølging. De har også sett at stadig flere kunder de siste årene har gått for de mest velutstyrt utgavene av bilene deres.

Dermed mener de også det er marked for klart definerte toppmodeller, som ikke bare er utstyrsversjoner, men skiller seg klarere fra de mer basispregete utgavene.

Skinntrukket dashbord med tydelige sømmer er med blant Vignale-utrustningen.

Toppliste: Dette er stasjonsvognene med mest plass

Ikke produksjonsklar

S-Max er fortsatt å betrakte som en konseptmodell, det ser vi også på bildene som er sendt ut fra Ford. Bilen mangler blant annet dørhåndtak og flere andre utvendige designløsninger sladrer om at vi ikke har med produksjonsklar bil å gjøre.

Det samme gjelder interiøret, men store endringer er det neppe snakk om.

Det er ventet at andre generasjon S-Max vokser litt i forhold til den første, også at Ford sørger for fleksibilitet og interiørløsninger på linje med – og helst litt bedre enn – de beste konkurrentene.

Overraskende åpne

I fjor høst besøkte Broom Fords store testsenter i Belgia hvor Vignale-konseptet ble presentert nærmere.

Da var Ford fortsatt i en ganske tidlig fase av prosjektet – og nesten overraskende åpne på hva de tenker rundt dette.

– Målsettingen er å lage biler som utstråler diskret luksus. Dette skal ikke være flashy eller brautende. Vi skal nå premiumkjøperne som kanskje synes de tradisjonelle premiummerkene blir for opplagte, kanskje også for snobbete. Dessuten skal vi gi dem en unik kundeopplevelse.

– I denne målgruppen er veldig mange presset på tid. Vi skal finne løsninger som vil avlaste dem, gjøre både kjøpsprosess og eierskap enklere, sa en av markedsfolkene som jobber med Vignale-prosjektet.

Ford går for et renere og mer minimalistisk dashbord enn på dagens S-Max. Og ikke minst blir materialkvaliteten langt høyere.

Ghia er et annet navn med tradisjoner – sjekk dette prosjektet!

VIP-service

Blant ideene som er på bordet er å tilby eierne hente- og leveringstjeneste når bilen skal på verksted. Ford tenker også å tilby gratis vask og polering av bilen i hele dens levetid.

Som Vignale-eier skal du også ha en rekke andre fordeler som skal gjøre livet enklere. VIP-service på en rekke områder, prioritet hos restauranter og leiebilselskapet og tilgang til lounger på flyplasser – for å nevne noe.

Ford har bekreftet at Vignale-utgaven av Mondeo skal være først ut, den kommer til neste år.

LES OGSÅ: De planlegger premium for storfamiliene

10 prosent opp

Når det gjelder produksjon, sier Ford at de legger opp til et relativt begrenset antall. Vignale skal kun selges i Europa, hos maks 500 forhandlere som skal tilby egen Vignale-service. og det skal i alle fall ikke være komplisert å kjøpe den. Her er det ikke mulig å krysse av for noe ekstrautstyr – rett og slett fordi alt skal være standard. Det eneste man velger er farge på interiør og eksteriør – og felger.

I utgangspunktet er det snakk om et prispåslag på rundt 10 prosent i forhold til dagens toppmodeller, kalt Titanium. I Norge vil det si rundt 50.000-60.000 kroner på toppen av en velutstyrt Mondeo, men dette er naturligvis også avhengig av avgifter.

PS: Lurer du på hvor Vignale-navnet kommer fra? Jo, dette er et gammelt italiensk karosserimerke som ble overtatt av Ford på 1970-tallet. De har brukt navnet på noen spesialmodeller siden da, blant annet på en Aston Martin.

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium


S-Max har fortsatt ikke blitt vist i produksjonsklar utgave, likevel velger Ford altså nå å presentere Vignale-utgaven av den.

Den er så nydelig at en voksen mann nesten må ta til tårene