BMW gjorde jobben grundig med da de laget BMW M6. En skikkelig versting - med V10 under panseret og over 500 hk. Ny kostet herligheten rundt to millioner med en passe mengde utstyr - nå kan du få de på bruktmarkedet for under en tredjedel av den prisen.
BMW gjorde jobben grundig med da de laget BMW M6. En skikkelig versting - med V10 under panseret og over 500 hk. Ny kostet herligheten rundt to millioner med en passe mengde utstyr - nå kan du få de på bruktmarkedet for under en tredjedel av den prisen.

BMW M6: Nå får du verstingen til under en tredjedel av nypris

Se hva BMW-råskinnet koster nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMWs M-modeller er høyt priset - og har vært det lenge. Derfor er de ganske sjeldne å se på veien.

Ekstra sjeldne er M-modellen basert på 6-serien. Men det er noen der ute - og nylig dukket det opp en "billig" variant på bruktmarkedet.

Billig trenger vel kanskje å presiseres litt. For alt er jo relativt.

M6 kostet ny i 2005 1.745.000 kroner uten nødvendig ekstrautstyr og fort over 2 millioner kroner med. Nå blir den din for 589.578 kroner - ferdig registrert.

Hvorvidt bilen vi har funnet er "norsk" eller importert vites ikke - men at prisnedgangen har vært enorm er det uansett ingen tvil om.

LES OGSÅ: Test: BMW M6 cabriolet: Den mangler bare én innstilling ...

Omdiskutert

Med en gang en BMW får M-betegnelse er det mange som får vann i munnen. Og M6 er i så måte intet unntak.

Men det kontroversielle designet, signert BMWs daværende og sterkt omdiskuterte designsjef Chris Bangle, falt ikke i smak hos alle. Det var spesielt den klumpete hekken som skapte diskusjoner.

Kjøreegenskapene til den velvoksne coupeen var imidlertid de fleste enige om at levde opp til forventningene.

LES OGSÅ: BMW 6-serie: Nå kan du gjøre vinterkupp på drømmebilen

Lav kilometerstand

Så hvis du er sugen på å gå sommeren i møte med noe som virkelig biter like brutalt som den bjeffer, så kan dette være en god anledning.

Det er riktignok sparsommelig med informasjon om historikk og standen på 2005-modellen. Men den har ifølge annonsen gått svært beskjedne 57.000 kilometer.

BMW-M6-annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Lyst treverk der, altså!

Den blå/sorte-lakken bør falle i smak hos mange. Det samme gjelder sort skinninteriøer, M Drivers Package og head up-display.

Da er det verre med det lyse treverket!

Det er ikke akkurat tidsriktig på en rendyrket sportsbil som kan måle krefter med superbiler som Ferrari og Lamborghini. Men slike utfordringer går det jo an å løse.

LES OGSÅ: Test: Fisker Karma: Gutta elsker denne bilen

Dette er hjertet i en BMW M6 - V10 på 5 liter uten turbo. Den yter på sitt meste 507 hk.

Poooooower

I 2005 var det for øvrig ikke pustehjelp fra noen turbo, slik de fleste M-bilene har nå. Her er det 5-liters V10 sugemotor som gjelder.

Ved normal kjøring yter den 400 hk – som jo ikke er noe å kimse av. Men ved å trykke på "Power"-knappen på midtkonsollen, den som Top Gears Jeremy Clarkson elsker, så kryper bilen sammen, spenner musklene og sørger for at du har eventyrlige 507 gamper å rutte med.

Det er myyyye. Nok til at denne denne raketten fikser 0–100 km/t på brennkjappe 4,6 sekunder om forholdene er tilrettelagt for det.

LES OGSÅ: Kjendiseid sjeldenhet til salgs for småpenger

Tåler juling

M-bilene til BMW er så visst ikke noe pingle-greier heller. De tåler å bli pisket og kjørt slik de er bygget for – selv om de fleste eierne nok holder seg unna banekjøring.

Vi er programforpliktet til å minne om at det likevel er biler det koster mye å eie. Servicer og reparasjoner bør skje hos merkeforhandlere – og delene er ikke akkurat gratis til en M6.

Hvis du nå sitter og tripper med din tilårskomne VW Passat eller Ford Mondeo må vi imidlertid skuffe deg - for selger opplyser at innbytte ikke er aktuelt. Denne bilen er priset for å bli solgt rent - og raskt.

LES OGSÅ: Nå vil han ha 9 millioner for denne likbilen!